Avatar billede Jaaen Juniormester
14. april 2021 - 13:26 Der er 10 kommentarer

2 spørgsmål

Hej alle,

Jeg har 2 spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

1) Jeg har et excel ark, hvor jeg ønsker at der skal "ske mere" ved de celler hvortil der er tilknyttet noter.

Som standard får cellerne den lille røde trekant i øvre højre hjørne, det vil jeg gerne udvide med en baggrundsformattering af hele den celle som noten er tilknyttet.

Kan man gøre dette?

2) Jeg har en del celler med dropdown-lister - desværre er teksterne i drop-down listerne bredere end den celle de "tilhører". Det gør valget i dropdown menuen rigtig svært, da den cutter meget af teksten når man ruller gennem menuen. Det er ikke muligt at øge bredden af cellen, så det er bredden af selve dropdown-menuen der skal øges.

Kan dette ændres?

På forhånd TUSIND tak, det er fantastisk hvis begge dele kan fikses, så slipper jeg for flere grå hår :)
Avatar billede Jan K Ekspert
14. april 2021 - 13:49 #1
1) Det nemmeste er nok at gå op i Gennemse og vælge Vs alle kommentarer. Du kan også vælge Søg og Erstat, fanebladet Gå til og så Speciel, Celler med Kommentarer. så markeres de og du kan formatere dem som du vil. En sidste måde er at lave en VBA løsning, men det er mere besværligt.

2) Det kommer an på, hvordan du har lav et dine dropdowns. Er det med Datavalidering, så nej, er som objekter, så ja.
Avatar billede ebea Ekspert
14. april 2021 - 13:54 #2
Omkring kommentarer, kan du formatere teksten, ved at højre klikke på kommentar feltet.

Og bredden af dine DropDown lister, kan med en stump VBA kode, laves så det kun er i det øjeblik at du klikker på en liste, at celle bredden udvides, og når du klikker andetsteds i arket (udenfor den valgte kolonne), så går celle bredden tilbage til det du sætter den til i koden (normal bredde).
Avatar billede Jaaen Juniormester
14. april 2021 - 13:54 #3
Hej Jan,

Tak for lynhurtigt svar (som altid - det er virkelig værdsat!)

Vedr. 1) Så var jeg på jagt efter en dynamisk løsning; så at den yderligere formattering af cellen sker i det øjeblik der bliver tilføjet en note på den celle. Så det er nok VBA-vejen? har du nogle hints i den retning?

Vedr 2) Lige nu er det som datavalidering, men det lyder som om jeg skal skifte til objekter. det kigger jeg på med det samme.
Avatar billede ebea Ekspert
14. april 2021 - 14:37 #4
Her er et par muligheder du kan eksperimentere med, for begge dine forespørgsler!

https://www.dropbox.com/scl/fi/57a6989o7ofdmp6sq17f7/dropdown-liste-bredde.xlsm?dl=0&rlkey=0vmteom3gay3d88o9fz14uxk9
Avatar billede Jan K Ekspert
14. april 2021 - 14:42 #5
#2

Jeg opfattede det som, det var cellen med kommentaren, der skulle formateres - ikke indholdet af kommentarer.

Jeg har ikke lige en automatiseret løsning, men denne makro læser et ark i gennem og formaterer alle celler med kommentatrer med gul baggrund. Måske kan du bruge den somn udgangspunkt

Sub FormaterKommentarCeller
    Dim cmt As Comment

    For Each cmt In ActiveSheet.Comments
      celle = cmt.Parent.Address
      Range(celle).Select
      Selection.Interior.Color = 65535
    Next cmt

End Sub
Avatar billede Jaaen Juniormester
14. april 2021 - 14:59 #6
@Jan K - jeg synes ikke rigtigt jeg kan få din makro her til at virke hos mig.

Jeg var muligvis uklar før, derfor lige et eksempel:

Celle A1 er tom og har "standard formattering"

Nu tilføjer jeg så en Note til Celle A1 - og udover den lille røde trekant i øvre højre hjørne ønsker jeg nu Baggrundsfarven på Celle A1 ændret.

Dette gældende for hele arket - og igangsat straks en bruger tilføjer en note til enhver celle i arket.

Er det hvad din makro gør? (som jeg så bare ikke kan finde ud af at få til at virke :) )
Avatar billede Jaaen Juniormester
14. april 2021 - 15:02 #7
hej Ebea,

Tak for dropbox link med løsninger. Finten med cellebredden er ret smart (og den kan jeg bruge i andre sammenhænge). I dette tilfælde kan jeg desværre ikke bare ændre cellebredden - det er kun selve dropdown-menuen der skal være bredere. Men jeg tror jeg er på sporet af en løsning via ActiveX Combobox.

ift formateringsproblemet, så er det ikke selve kommentaren jeg vil formattere - men derimod enhver celle i arket som for tilføjet en note.
Avatar billede ebea Ekspert
14. april 2021 - 15:06 #8
#7 - ja, jeg kender ikke dit Ark, og ved ikke hvad der er opsat. Så det var et "par skud".
"Som man råber i Skoven, får man svar"!
Avatar billede Jan K Ekspert
14. april 2021 - 23:31 #9
Som jeg skriver i #5, gør den det ikke automatisk, når du opretter nye noter, men skal køres manuelt. Problemet ber, at det at indsætte en kommentar ikke udløser en hændelse, so,m kan "trigge" udførelsen af koden.
Avatar billede Jaaen Juniormester
15. april 2021 - 14:26 #10
hej igen Jan K,

tak for info - det giver rigtig god mening, og nu forstår jeg hvorfor det ikke kan lade sig gøre - TAK!