Avatar billede Rein Praktikant
02. maj 2021 - 13:23 Der er 5 kommentarer

Ringe hastighed med LTE router

Når jeg måler hastigheden på min LTE router (Huawei B315) med en antenne på taget kan jeg max. få 35 mps. Det gælder også når jeg anvender kabel i stedet for wifi. Måler jeg på min telefon (LTE), altså uden wifi, men direkte til masten, får jeg på samme tid og sted omkring 120 mps. Er der nogen der har en idé til hvorfor og en evt. løsning?....har jeg været for nærig med min router?

Udstyr:
Router: Huawei B315
Trådløs hastighed (Mbps)    0-750 Mbps
Hastighed via kabel    10/100/1000
Tilslutninger
Wi-Fi generation    Wi-Fi 4 (802.11n)
Netværkstilslutning    4G (LTE);Ethernet (LAN);Wi-Fi
Dual-Band-teknologi    Nej
Trådløs teknologi    Ja

Antenne: Nedis 5G/4G/3G antenne
Tilslutning type: 1x SMA han
Kompatibel med: 5G / 4G / 3G / GSM
Frekvensområde: 698-5000 MHz
Forstærkning (dB): 7
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2021 - 13:58 #1
Du skriver ingen steder, hvad din upload hastighed er. At du har en antenne, er ingen garanti for højere hastighed, hvis ikke antennen er optimeret til den frekvens du kører med til antennen. Og at du kun har en indgang til antennen, betyder jo også, at du skal bruge samme forbindelse, til både up og download.
Og at antenne, som i dit tilfælde har et frekvensområde som dækker fra 700 til 5000Mhz, fortæller jo allerede at den har en meget dårlig forstærkning.
Avatar billede Rein Praktikant
02. maj 2021 - 14:50 #2
Jeg er klar over at antennen ikke er nogen garanti, lad os bare glemme antennen et øje blik. Jeg undre mig over at der er så stor forskel på hastigheden om jeg køre via min router eller gennem min telefon, tænker de rammer den samme mast, men de giver meget forskellige hastigheder...nedenfor at seneste måling down/up.

Testresultater:
WiFi /LTE) Download: 19,5 - Upload 15,8
Mobil LTE: Download: 120,0 - Upload 9,57
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2021 - 14:55 #3
kan router finde på at dele båndbredden op til 5-6 brugere, og kan man i givet fald sætte det ned til fx 3?
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2021 - 15:42 #4
Lad være med at sammenligne din tlf. måling, og så din Router måling. Det er 2 noget forskellige måder at sammenligne måling på, og uden reel værdi til at sammenligne med.
I hele din oplysning, mangler både hvem din udbyder er, hvad hastighed du har abonnement på, og så ukendte faktorer som din forbindelse til din Router, gennem din PC. Og når vi kommer  til WiFi, er der igen andre faktorer der spiller ind (placering af Router, kontra din måleplacering, + ??).

Og så måske en ret vigtig funktion, nemlig om du har sat den korrekte antenne opsætning i din Router. Routeren er beregnet til at køre MiMo teknologi, og det bruger du ikke, da du kun bruger én antenne indgang. Så tjek om du har sat din antenne til den korrekte indgang. Og en anden mulighed, er at prøve at få fat i 2 små antenner (direkte monteret), til at montere på din Routers antenne indgange.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
03. maj 2021 - 07:35 #5
Jeg tænker 2 ting. Blot et skud for hoften.
Om din router forbinder sig via 3G og ikke 4G. Måske du har et flueben i routeren med hensyn til hvilken der foretrækkes.
Nogle routere mener jeg også kan have noget spare mode sat op. For ikke at bruge alt sin datamængde.