Avatar billede Oswald1 Juniormester
05. maj 2021 - 14:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formel på Lopslag eller HVIS...?

Hej,

Jeg ønsker at lave en formel som fortæller mig om et navn står i en af kolonnerne, men det lykkedes mig ikke.

Eksempel:

kolonne1    kolonne2    kolonne3                 kolonne4 (svar fra formel)
Søren    Stig        Ditte                        X
Mie        Morten    Niels
Peter    Pia        Maja                    X
Fie        Martin    Lotte
Stig        Freja    Thomas                    X
Berta    Gudrun    Peter                    X

Har lavet et Lopslag hvor den skal finde følgende navne:
Peter, Stig, Åse, Frode og Ditte (også kaldes Dit)

Hvordan laver jeg en formel som gør at den i kolonne 4 vil sætte X hvis den finder en af de navne som står i Lopslaget og gerne hvis den medtager navnet hvis der evt. kun står noget af det?

TAK!
Peter
Avatar billede thomas_bk Ekspert
05. maj 2021 - 14:26 #1
Du skal forsøge dig med Match() formlen, det hedder den i hvert fald på engelsk, for at se om navnet findes.
Husk dog at dette nødvendigvis skal gøres per kolonne.

Det er muligt nogen andre her lige kan trylle en array formel frem der klarer alle kolonne på én gang.
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 14:56 #2
Hvis du indsætter det navn du søger, i D1, så prøv med formlen herunder, og kopier nedefter i kolonne D.
=HVIS(SUM(TÆL.HVIS(A2:C2;$D$1));"x";"")
Avatar billede Oswald1 Juniormester
05. maj 2021 - 15:07 #3
Ebea - men hvordan hjælper det at skrive et navn i D1 hvis jeg har 6 eller 7 navne som jeg skal se, om de står i kolonnerne?
Vil jeg med din formel ikke kun kunne søge på 1 navn?
Peter
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 15:27 #4
#3 - Til dit spørgsmål. Hvordan ved "vi" hvilke navne du søger, og hvor mange?
Er det så 6 eller 7 navne, eller er det 10 - 20 navne. Diffuse spørgsmål, giver som regel diffuse svar.
Du opsatte en betingelse, og det var at du ville have et "x" i kolonne D, hvis navn var fundet. Og så spurgte du, om et navn var i en af kolonnerne!
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 15:33 #5
Som en tilføjelse til #4, så kan du indsætte navne som en mulighed, i flg. eks. i stedet for 1 navn som søgefelt.
=HVIS(SUM(TÆL.HVIS(A2:C2;{"*Søren*";"*Stig*";"*Mie*"}));"x";"")
Avatar billede Oswald1 Juniormester
05. maj 2021 - 15:51 #6
Tak for svar.
Det Eksempel jeg gav var for at vise hvilken slags formel jeg mangler.

Det er nærmere 30-40 navne jeg har brug for, hvor de 20 navne ville kunne ændre sig fra gang til gang. Derfor ville det være fedt hvis det var muligt med en reference til et Lopslag hvor man kunne kopiere de nye navne ind og så ville kolonnen med X bliver opdateret.

Er det muligt?
Peter
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. maj 2021 - 16:21 #7
@Oswald1

Crossposting til flere fora uden at oplyse om det er en uskik!

https://forum.excel-regneark.dk/hjlp-til-lopslag-eller-hvis-p-flere-kolonner_topic4531.html
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 16:22 #8
#6 - Dit eks. giver nu ikke inspiration til hvilken formel du mangler.

Jeg kan ikke lige se det scenarie for mig som du opridser i #6. Men som udgangspunkt, så prøv selv at lave en opstilling med det du har i tankerne, i stedet for noget fiktivt, som ikke rigtig relaterer til det du vil. Og så upload det eksempel.
Derved undgås lange skriverier her, uden nogen form for løsning!
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 16:24 #9
#7 - Ja, så gir' det da slet ikke mening, at bruge tid på det, herinde!
Avatar billede Oswald1 Juniormester
05. maj 2021 - 16:37 #10
Beklager var ikke klar over at der ikke måtte oprettes i en anden tråd også - havde bare brug for hjælp.
Jeg lukker her så..

Tak
Avatar billede ebea Ekspert
05. maj 2021 - 16:47 #11
#10 - Det er ikke imod nogen regler, at oprette samme spørgsmål i andre Forum, MEN så bør man sætte en reference i form af et Link, til det andet sted hvor man også har spørgsmålet, oprettet.
Derved undgås, at folk bruger tid på noget, som måske allerede er løst i det andet forum!