Avatar billede ibnielsen Seniormester
08. maj 2021 - 13:08 Der er 5 kommentarer

Se indholdet af interne drev

Jeg har en huawei tablet, men jeg tror det gælder android generelt, Der er brugt 28 gb af 30 på det interne drev, men når jeg går i forskellige filbehandlere, viser de kun ca 3 gb. Jeg kan ikke se hvad jeg har brugt resten til.
Jeg har sagt at de skal vise skjulte filer, og android mappen viser kun 1,3 gb.
Jeg vil gerne have frigjort noget plads, men  kan ikke se hvad der kan slettes?
Avatar billede INK Ekspert
08. maj 2021 - 15:41 #1
Har du forsøgt at køre CCleaner på din Android.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2021 - 18:55 #2
Android fungerer på mange måder meget anderledes fra Windows. Bl.a. kan man ikke bare se hvilke filer der ligger for de enkelte Apps, da hver app er isoleret 100% i sit eget bibliotek.

Så sandsynligvis ligger den data du ikke kan se i andre apps databiblioteker, og enkelte af disse (typisk video eller musik programmer) har opbygget en større "datacache" i deres eget dataområde.

Du kan bruge Androids forskellige funktioner til dataoprydning til at se, hvilke apps der bruger lagerplads.

Men en fil-manager kan kun se de åbne dataområder, der er delt med andre apps.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. maj 2021 - 18:22 #3
Jeg synes nu treesize afviklet på windows giver overblik.

https://ibb.co/3k7TR0p

https://ibb.co/yPH6tgn
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. maj 2021 - 21:05 #4
Så du har kun brugt 1,6GB datalager?

Og har ingen apps af den generelle slags - Chrome, mailprogram o.s.v.? - jeg kan se Viewranger og Navionics... - har du slet ingen offline kort liggende til disse? - 87MB kort til Navionics lyder af et meget lille område :-) - Viewranger kunne godt tænkes at have et mindre kortområde, men jeg tror nu snarere det er rute og waypoint data du har liggende der...

Jeg gætter på at du alligevel har lidt mere data liggende, og ikke kun 1,6GB.

Problemet er, som sagt, at hver app har sit eget "skjulte" område til intern data, og kun publicerer den data der skal kunne deles med andre apps. Og det eneste tidspunkt nogen app kan få adgang til alt, er hvis man har rooted sin telefon... så er vi ude i en helt anden snak. Selv et antivirus program kan kun scanne den åbne data.

Sådan har det (delvis) været siden Android 6.
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. maj 2021 - 21:35 #5
Ja Ole mit eKsempel er dårlig  og det ser ud til du har ret....- Viewranger app er ikke på telfonen (mere) så det er nok efterladenskaber -og treesize ser kun halvdelen af telefones interne memory - telefonen er gammel https://www.gsmarena.com/sony_xperia_sola-4408.php  android 4.  OG ja der er 1,3G kortdata treeview ikke ser...