Avatar billede Movaweb Praktikant
27. maj 2021 - 13:31 Der er 6 kommentarer

Linkbuilding

Er der nogen der ved hvor vigtigt linkbuilding fylder hos google i dag? Er det blevet forældet eller gælder det stadig om at have mange links i forhold til SEO?

Ejer
movaweb.dk
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
27. maj 2021 - 15:20 #1
Hej Movaweb

Linkbuilding, kan være vigtigt for din branche og ydelser, men ikke nødvendigvis!
Jeg har arbejdet professionelt med SEO igennem mere end 15 år, og mener stadigt at hastighed, indhold og billed optimering er det væsentligste ...

For at bevise min pointe lavede jeg en webshop, udelukkende bygget på onsite optimering, og helt uden linkbuilding.

Den tog lidt overhånd, og har en fuldstændig uventet trafik.

Men igen, det kommer an på din branche og dit produkt, om det er nødvendigt. Men i de fleste tilfælde er det en overflødig udgift og unødvendigt arbejde. (Stærkt opreklameret af "SEO-folk", der kun lige er startet i branchen).

NB.: Link til 1 af mine webshops https://skole-leg.dk/ hvor jeg absolut ingen linkbuilding har foretaget, det har altsammen været indholdsoptimering ...
Avatar billede michal-dk Praktikant
09. oktober 2021 - 15:46 #2
Hej,

SEO består jo af mange ting, og jeg vil give a3 ret, On-page SEO er det essentielle og det SKAL være på plads, ellers bliver det meget svært.

Meget brancheafhængigt, hvor vidt man behøver link building som er en del af en OFF-page SEO strategi.

Jeg har lavet en gratis og omfattende guide som handler om On-Page SEO,  som du kan læse her:  https://mofa.dk/hvad-er-on-page-seo/

Den burde hjælpe dig med alle de ting du skal have styr på inden du overvejer linkbuilding og OFF-page SEO.

Held og lykke med projektet. :)
Avatar billede Joakim2700 Praktikant
22. november 2021 - 13:33 #3
Hej Movaweb :-)
Det er nogle meget fine bud der er kommet, men hvis du stadig er i tvivl om hvorvidt er spiller en rolle, kan du læse mit blogindlæg lige her: https://seo-raketten.dk/linkbuilding-hvorfor-er-det-godt-for-seo/

En lille spoiler.. det er SUPER vigtigt, også nu til dags!
Avatar billede Casper H Novice
14. juni 2022 - 17:55 #4
Interessant! Vi plejer mere eller mindre at følge denne SEO strategi framework når vi arbejder med sider: https://innerpoint.dk/seo/seo-strategi/
Avatar billede Lars Jensen Praktikant
10. september 2023 - 10:27 #5
Jeg har fået oplyst at indhold alene ikke kan gøre det, og at linkbuilding i dag er en nødvendighed for at ranke højt på google. (udtalt af Neil Patel fra Ubersuggest)

Jeg har haft en del linkbuilding på min side https://www.telttilfest.dk/ og det har været effektivt, da indholdet ikke har været optimeret.

Jeg har dog nu sat mig en del ind i optimering af indhold, h1, h2, h3, søgeord og meta, og kan se at det virker. Jeg vil nu selv forsøge mig med linkbuilding, udenom bureau.

Det jeg vil frem til, er om en kombination ikke er den mest optimale løsning?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. september 2023 - 15:25 #6
I kan teste jeres backlinks på mange måder, men her er et af værktøjerne https://moz.com/link-explorer