Avatar billede fase Professor
06. juli 2021 - 17:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med alkamobil og doro 8080

Jeg har købt en Doro 8080 til en bekendt, som i anledning af den ny telefon har skiftet til Alkamobil. Problemet er, at man ikke kan bruge telefonen til at ringe med. Det er vel en væsentlig mangel?
Jeg henvender mig i Computersalg, hvor telefonen er købt. Efter nogen tid får medarbejderen telefonen til at virke ved at tillade . Ved at ringe til min telefon konstateres det, at telefonen virker. Nå, telefonen ser ud til at virke. Jeg kører hjem til Kalundborg, og hvad sker, telefonen giver beskeden intet netværk. Hvis jeg sætter mit eget SIMkort i, får jeg også beskeden intet netværk. Inden jeg hopper i havnen, vil jeg lige høre, om der er andre, der har haft problemer med Doro 8080.
Ved at se på tilgængelige net værk, ser jeg at AlkaMobil er forbudt.
Forslag til udbedring modtages med kyshånd.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2021 - 18:09 #1
For år tilbage var det populært at låse mobilen til bestemte netværk. Den er ikke købt af et teleselskab, der har låst den til deres eget net, vel?
Avatar billede fase Professor
06. juli 2021 - 18:35 #2
Nej telefonen er købt uden bestemt netværk. Det mærkelige er, at den tilsyneladende er i orden, når den bruges i Ringsted, men ikke i Kalundborg. Den virker heller ikke, når jeg sætter SIM kortet fra min telefon i Doroen. Jeg har en lumsk anelse om, at der en fejl ved telefonen. Medarbejderen hos Computersalg mente, at det nok kunne tage en lille måned at undersøge telefonen.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2021 - 19:33 #3
den må IKKE være sat til at hoppe på stærkere netværk - den skal blive på det ene, som der betales til.
Avatar billede fase Professor
06. juli 2021 - 21:50 #4
Under tilgængelige netværk står der blandt andet: AlkaMobil 3G (Forbudt). Det ser mærkeligt ud. Det er faktisk kun Telenor DK 4G og Telia DK 4G der er nævnt som tilladt.  Hvad betyder det at nogle netværk er forbudt. Det findes ikke på på min One+ 7T.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2021 - 22:06 #5
Det slår mig at teleselskaberne er i fuld gang med at lukke 3G netværket ned (https://www.telenor.dk/kundeservice/farvel-3g/) - så det kan ske netværket du kan fange, er sat til at afvise mobiler, der forsøger at forbinde med 3G, men dog stadig ikke  er lukket fysisk.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. juli 2021 - 00:06 #6
Da AlkaMobil bruger Telias netværk, kan du vel bare vælge dette netværk, når nu du kan se det som tilladt.
Siden du ikke kan finde det som G4 under Alka, må det være en løsning, der kan bruges uden problermer.

Det minder jo om situationen for en kunde hos 3 der går på TDC´s net når telefonen ikke kan fange 3´s net, når det er for svagt eller overbelastet.
I det tilfælde springer telefonen automatisk på TDC´s net.
3 har en aftale med TDC omkring dette.
Avatar billede fase Professor
07. juli 2021 - 08:31 #7
Telefonen virker heller ikke, når jeg bruger mit eget SIM kort. Så min konklusioner at telefonen er defekt. Det bliver dog modsagt af at telefonen virker i Ringsted.
Avatar billede fase Professor
07. juli 2021 - 08:37 #8
Jeg har sat telefonen til at vælge netværk, og valget er AlkaMobil 4G. Når jeg ringer til et nummer får jeg beskeden intet netværk, selvom det tilsyneladende er fuld signal på ikonet, der viser signalstyrke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2021 - 09:24 #9
Telefonmodellen i sig selv fejler næppe noget - men det kunne lyde som om det er en defekt en du sidder med... - der sidder jo flere antenner i sådan en, så det kan ske den kan fange datanettet, men ikke "telefon" nettet (jeg ved ikke om det er opdelt på den måde). En eller anden fejl må den da i hvert fald have...

Jeg har selv sat en op til min far, på TDC-net for snart et år siden. Der var absolut ingen problemer, og har heller ikke været siden, andet end almindelige fejl 40 og misforståelser...
Avatar billede fase Professor
07. juli 2021 - 23:34 #10
Jeg er kommet til samme konklusion som #9, så telefonen bliver sendt til undersøgelse og formentlig repareret/ombyttet.