Avatar billede MightyMågens Novice
27. juli 2021 - 14:28 Der er 47 kommentarer

Windows 11!

Hej med jer derude!

Jeg har for nyligt sluttet mig til Microsofts Insider Program, for at få lov til at prøve den tidlige beta af Windows 11. Jeg må sige, at jeg indtil videre er MEGET fornøjet.

Er der nogen andre af jer herinde som har installeret Windows 11?
I så fald, ville jeg elske at høre jeres meninger og holdninger - er der noget I er helt vilde med, og er der noget som i tvært imod er knap så glade for?

Mvh. Frederick
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2021 - 14:41 #1
Ikke så glad for:
Kan ikke afprøve den da min pc har den gamle bios type og at der sikkert også er andre hardwaremæssige ting der gør at den ikke kan installeres.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2021 - 14:46 #2
#1 - Jeg er kommet til samme konklusion.
Det er "smart" af Microsoft, at lancere et nyt styressystem, som brugerne i mange tilfælde ikke kan installere.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2021 - 14:55 #3
#2 Jeg er dog fortrøstningsfuld over at Windows 10 kan bruges til 2025.
Når det så lukker ned må jeg ty til en Linux i stedet hvis pc stadig virker til den tid.
Jeg er ikke stavnsbundet til Microsoft.
En linux virker mindst lige så godt som en Windows maskine til normalt pc brug.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. juli 2021 - 14:58 #4
Er det så ikke meget gammel hardware i kører på?

UEFI BIOS har været standard i ca. 10 år.

Men indtil for 3-4 år siden var det dog almindeligt at BIOS blev leveret, at i kompatibilitets tilstand for 'legacy' BIOS. Denne skal blot slås fra før installation, så vil Win11 også kunne køre. Og Microsofts kompatibilitets program kan ikke detektere om BIOS kører i kompatibilitets tilstand, så med lidt held kan jeres maskiner sagtens køre win11
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2021 - 15:06 #5
#4 Jo det er stationære computere der er godt lavet og vedligeholdt. De holder jo længe hvis man passer på stumperne 😊
Windows 11 virker i følge det jeg har læst på pc med Uefi og secure boot aktiveret.
Det kan en bios fra 2011 normalt ikke håndtere.
Eller kan de?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2021 - 15:16 #6
Har også kigget på processor listen over amd processor. Min er ikke kompatibel med Windows 11. Den er for gammel (FX4100)
Avatar billede KHN Guru
27. juli 2021 - 15:25 #7
Installing and Using Windows 11 on a 10 year old PC:
https://www.youtube.com/watch?v=wK40EFgzmqM
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2021 - 15:45 #8
Jeg har allerede sluttet mig til Insiders og selvom mit pc ikke var egnet til Windows 11, havde jeg lavet mindre registre ændringer så jeg fik mulighed for at kunne teste det ud. Her er hvad jeg kunne se, lærte og bedømme:

1. Windows 11 Home vil ikke have nogen lokal bruger konto, slet ikke. Fuld ud Microsoft konto og sky synkronisering.
-Dette vil hurtigt producere flere bruger som klager, hvis vedkommende er og vil spille eksempel fra Steam, Origin, Epic Games osv.
Hvorfor? Det vil have mærkbar lags her, og kræves det at du punger ud og opgradere til deres såkaldte "Pro" udgave som har mulighed for at kunne skifte til lokal brugerkonto.

2. Meste af Værktøjer vil være væk, og Taskbar (Joblist) er væk, vil blive erstattet fuld som Windows Indstillinger eksempel.

3. De kalder det flottere design og anderledes. Enig i dette, men er mere ren kopi af Linux eller Apple, fordi det trods vil være kompatibelt med smartphone apps. Her kan du installere eksempel smartphone Android apps på den. Det fik jeg så ikke fornøjelse af på grund af begrænsninger.

4. Igen ud og købe nyt computer for dette, bare for Windows 11 kompatible enhed, på grund af TPM 2.0? Jeg er ikke særligt imponeret, når jeg for 1 år siden fik nyt computer.

-Jeg ser tråde på nettet, at folk klargører sig til Windows 11 allerede, ved at opgradere til Windows 10 Pro, fordi ingen vil have Windows 11 Home på grund af begrænsninger.

Jeg er ikke tilhænger af Windows 11, da det ser ud til at have for mange bagudkompatibilitet som også vil forårsage sikkerheds-huller. Jeg vil hænge i så længe jeg kan for Windows 10, som jeg gjorde ved Windows 7. Windows 11 er noget de opfinder, så Microsoft igen kan markedsføre sig igen, så folk punger ud igen, hvor chip-mangel er en ting. Måske vil det betale sig at skifte ud ved årgang 2022, 2023 eller 2025, her vil der være mest stabilt for Windows 11. Så, jeg falder ikke for det nye OS, da det var floppet ved Windows 8, Windows 8.1 og nu, kan leves med Windows 10. Men jeg elsker Windows 7 arkitektur mest, da man havde fulde udbytte, hvorimod Windows 10. Leger du lidt med tjenester, og registre, kan du opleve funktions-fejl og det gjorde man ikke ved Windows 7 era. :-D Det er mit mad for tanker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2021 - 16:59 #9
Man kan vist ud fra forskellige kommentarer i denne tråd, tillade sig at kalde Windows 11 for Windows Vista 2. Der var også problemer med hardware og programmer, der ikke kunne med Vista. Det tyder på at udviklerne hos Microsoft sidder i deres egen lille glasbobel, og ikke tænker på det uden for denne.
Avatar billede f-arn Guru
27. juli 2021 - 17:46 #10
@ErikHg

Jeg tror vi må se det i øjnene... Microsoft kan ikke lave to udgaver af Windows i træk der virker ordentligt 😒
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2021 - 18:28 #11
#10 Det  har du helt ret i - Nu kender jeg ikke ret meget til Windows 95 og 98, men Windows ME (Mistake Edition) eller på dansk (Meget Elendig) kender jeg.
ME var nemlig installeret på min første computer som jeg købte i 2001. Det var ikke det bedste indtryk jeg fik, for at sige det pænt.
I 2003 da XP var kommet på markedet, anskaffede jeg en computer med dette styresystem og der var en verden til forskel fra ME.
Afløseren af XP kunne efterfølgeren Vista slet ikke leve op til, men Windows 7 blev helt fortjent en stor succes. Windows 8/8.1 var fra starten et misfoster, ligesom ME og Vista, men Windows 10 fungerer fint. Så ja, Microsoft rammer bestemt ikke i midten af skiven hver gang.
Windows ME, Vista og 8/8.1 👎.
Windows XP, 7 og 10👍
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2021 - 18:58 #12
Jeg startede med Windows 98 SE da jeg fik den første pc Det fungerede fint nok synes jeg, og min næste pc fra 2005 var med XP. XP brugte jeg til 2014 hvor support forsvandt. Jeg har sprunget både ME og Win 7 over.
Opgraderede min Xp til Windows 8 som ja var lidt rodet i starten indtil man fik installeret Classic Shell på den. Så var den nu rimelig god i det års tid jeg brugte den før Win 10 kom sommeren 2015. 😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2021 - 19:17 #13
#12 Jeg kan godt lide at du nævner Classic Shell👍 Det program gør det meget lettere at navigere, end tilfældet var i Win 8/8.1 men også i Win 10.
Win 7, synes jeg er det af de seks Windows versioner jeg har haft installeret, det bedste. Jeg installerede ørst Win 10 i oktober 2019.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. juli 2021 - 19:29 #14
Måske er jeg lidt naiv ? ;)

Men betyder: "Tidlige beta af Windows 11" ikke, at udgaven KAN testes af "Øvet windows brugere ??
Således, at der kan tilbage meldes til Microsoft om evt. problemer. Inden Hr og Fru Jensen 70 år + går død i en spritny Win 11 ;)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2021 - 19:53 #15
Netop, du har forstået det. 🤓🥴 men jeg tror næppe nye OS Win11 vil være let at bruge for Hr. og Fru Jensen 🙃
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2021 - 21:25 #16
Det med at teste er fint nok..... men jeg husker da Windows 7 i starten af 2009 blev udgivet i en såkaldt "Release Candidate" (RC) udgave, der mener jeg at alle og enhver kunne downloade Win 7. Dette gjorde jeg også selv. Det viste sig jo også at ende med en succes Win 7 blev frigivet i oktober 2009. Jeg blev så begejstret for Windows 7, at jeg på forhånd bestilte en retail udgave af Windows 7 Ultimate med 32/64 bit. Den kom fra Irland et par dage efter Win 7 var frigivet til salg. Prisen var omking 1200 danske kr. Dette fortrød jeg aldrig, og Win 7 blev først fjernet i oktober 2019, hvor Win 10 i stedet blevet installeret, men det var kun fordi opdateringerne til Win 7 ophørte i januar 2020. Der havde Microsoft også lært lektien på den hårde måde, ifm. det store flop med Windows Vista. Jeg fatter ikke at "genierne" hos Microsoft bare kører løs uden tanke på brugernes meninger.
Det minder om "frivillig tvang".
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 10:12 #17
#7 Tak for video. Jeg har nu set flere af disse. Spørgsmålet er jo så om det er arbejdet værd at forsøge på hardware der er fra 2011?? Det er muligt man kan få det til at køre, men når den officielle lancering sker virker det så? I de to videoer jeg har set sætter de også et stort spørgsmålstegn ved dette.
Der skal jo tilpasses en del ting før man får lov til at installere, og for mit vedkommende tænker jeg ikke jeg vil bruge tid på det. Jeg vil køre videre med Windows 10 i de 4 år der formodentligt stadig vil komme sikkerheds opdateringer til.
Og så må vi se til den tid hvad der så skal ske.
Avatar billede f-arn Guru
28. juli 2021 - 14:15 #18
Hvis man kunne downloade Windows 11 som en ISO fil fra Microsoft, kunne det være sjovt at prøve den i en VM 🤔
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 15:11 #19
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2021 - 16:26 #20
Hvis der overhovedet er noget positivt at sige i denne sag, så må det være, at Microsof, næppe tvangsinstallerer Windows 11 på brugernes computere, som det skete i 2015, i forbindelse med fremkosten af Windows 10, da mange computere åbenbart ikke er i stand til at køre med Windows 11. Jeg tror at Microsoft risikerer at save den gren over, som de selv sidder på, med den kedelige opførsel de udviser.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 16:36 #21
#20 Der er installeret Windows 11 på en pc med en core duo fra 2008.
Så det er kun et spørgsmål hvordan Microsoft sætter den endelige .iso sammen når det frigives.
Hvis du bruger ca 20 minutter på den video jeg lagde højere oppe fortælles der hvad der skal gøres for at installere Windows 11 på en ikke kompatibel Windows 11 pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2021 - 18:15 #22
Det kniber desværre lidt med engelskkundskaberne, så det begrænset hvad jeg får ud af indholdet i videoen.
28. juli 2021 - 19:25 #23
@#2 Jo Ole det må være noget gl. HW.
Jeg kan heller ikke huske alle tallene, så jeg har surfet lidt.
EFI er startet op i 1998.
I 2003 er Itanium 2 bootet på UEFI
Jeg kan ikke huske, eller finde årstal. Men BIOS skulle være død i 2009 eller 2011.
Herefter skule det være som du skriver Legacy support. Dvs. at UEFI emulerer BIOS.
Iflg. wikipedia skulle være slut med Legacy support fra 2017.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface

@#8. TPM 2.0 er frigivet i oktober 2014. At nogle producenter så har valgt at under støtte TPM 1.2 længe, eller blot har undladt at implementerer TPM, er ikke Microsofts skyld. Reelt bør du rette din kritik mod HW producenter. Måske endnu mere brugere der ikke er omstillings parate (jeg stejler også sommetider)
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/secure-your-device/tpm
https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

@ Alle undtaget Ole.
Det I brokker jer over, er udviklingen, og det anarki som er i PC verdenen.
Udviklingen gør op med nogle begrænsninger og problemer, herunder sikkerhed.
Meget af det der manglede i Vista var drivere til gammelt HW, men det var reelt producenterne af HW der skulle have skrevet nye drivere.
HW producenterne starter med at skrive driver til et nyt OS fr deres nye produkter, hvorefter de arbejder sig bagud, og der er så noget HW der er så gammelt at der ikke bliver skrevet nye drivere, eller producenten er død og borte.

Jeg har været med siden DOS 2.11 / Windows 3.0 og NT 3.5, lidt OS/2 og lidt andet
Den eneste Windows der var dårlig var 3.0. Både ME, Vista og 8.x var gode, de hr bare taget en masse tæv for udviklingen.
Edge har fået masser af tæv, men der er som om det er stilnet af.
Windows 11 kommer måske til at tage nogle tæv for det der kommer efter
ME var den sidste DOS baserede Windows, reelt Windows 98 third edition.
Windows 7, er vel reelt Vista SE
Og Windows 10 er vel reelt Windows 8 third edition.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2021 - 20:58 #24
Hvis ME og Vista var så gode, hvorfor ville kunderne så ikke købe dem???
Jeg huske udmærket ME (Mistake Edition) med gru. Vista var som sådan god nok, men Microsoft kunne bare ikke vente med at markedføre det - og når den eksisterende hardware og programmer ikke kan samarbejde med Vista, så var det problemerne begyndte at tårne sig op. Hvorfor mon XP´s periode med løbende opdateringer blev forlænget helt til 2014.......  det var sgu da fordi mange XP brugere havde holdt sig tilbage med at investere i Vista.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2021 - 22:15 #25
#24 En af grundene til at Xp også blev vedligeholdt så længe var vel egentligt også at Xp lancerede en speciel version i 2009 der hed Pos Ready. Denne blev brugt til automater og måske også som system til kasseapparater og lignende. Pos Ready fik opdateringer til 2019. Jeg har en Xp der fik et "hack" i registeret så Windows Update så den som værende en pos ready maskine. Det gav nogle sikkerheds rettelser til kernen af Xp efter Microsoft havde lukket for opdateringer til private.
Avatar billede f-arn Guru
29. juli 2021 - 10:20 #26
@rogerrabbit

Det jeg først og fremmest ikke kunne udstå ved Vista var Aero!

Hvad jeg opponerer mod ved Windows 11, er deres tilsyneladende fortsatte forsøg på, dels at kontrollere min computer mere og mere, dels at tvinge mig til at anbringe mine data et sted jeg betragter med den dybeste mistro... Skyen 😒
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. juli 2021 - 10:35 #27
#26 HØRT 👍👍👍 Det er helt rigtigt det du skriver. Microsoft prøver til stadighed at stikke snablen længere og længere ned i brugernes ting og sager samt deres "frivillige tvang".
Skyen den kan de beholde for sig selv.
29. juli 2021 - 19:55 #28
@#24. ME var godt. Men tiden var løbet fra DOS. Mange af de begrænsninger der var i DOS var løst i Windows NT og NTFS.
Windows 98 drev i høj grad hjemme PC markedet. Mens NT var noget man brugte i erhvervs livet.
NT kom till at hedde Windows 2000, som heller ikke rigtigt vandt indpas på hjemme PC markedet.
Med XP fik man drevet NT ud i det private. hvad der også var behov for.
Tiden og hardware udviklingen løb også fra XP, den var forældet da Vista kom.
F.eks. At installere XP fra CD til en tom Hard Disk, krævede lidt ekstra arbejde.
Der var mange tråde på Eksperten om det emne.
Det var nødvendigt.

Privat markedet var ikke meget for at skrotte gammelt HW, bare fordi der nu var kommet et nyt O/S, hvor deres gamle printer/scanner/lydkort og hvad ved jeg ikke var understøtte.
Der var også Software igen der ikke kunne køre på det nye O/S
Det udløste megen frustration og ærgersel. Det gav Vista meget kritik.
Da Windows 7 kom, havde man smidt meget af det gamle HW ud.

Vi har bevæget os fra 8 bit busbredde til 64 bit.
Fra MHz til GHz
Fra KB RAM til GB, og i Servere flere TB.
På disk fra KB (Floppy) MB (HDD) til TB.
Skærm opløsning på 320 x 200 pixel til 8K
Fra lokal datamat til trådløst internet
Avatar billede f-arn Guru
01. august 2021 - 16:42 #29
Jeg har nu prøvet Windows 11 pro i en VM, og den er faktisk rimelig nem at finde rundt i.

Jeg bryder mig ikke om denne sammenblanding af ren grafik og tekst og grafik, men der er selvfølgelig heller ikke tale om den færdige version.

https://ibb.co/MG6pDnf

Deres forsøg på at få mig til at oprette en Microsoft konto er påtrængende, men deres indstillinger for hvad de vil overvåge er så grove at det nærmer sig spyware...

https://ibb.co/R4RWMS7

https://ibb.co/zsJX4st
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2021 - 19:02 #30
@f-arn
Jeg er ikke overrasket over hvad de ønsker af pc brugeren. Føler det er blevet gradvist værre siden Windows 8 blev lanceret. Kan se du også benytter dig af en lokal konto. Det har jeg gjort hele tiden på både Windows 10 og 8. Og jeg har i mine bestræbelser på at de kigger mig over skulderen, valgt direkte modsat af hvad de anbefaler under installationen, samt fjernet alle (for mig) ubrugelige apps de lægger med Windows 10. Jeg håber til den tid jeg får Windows 11. at man kan gøre noget tilsvarende som jeg har gjort på Windows 10.
Avatar billede f-arn Guru
02. august 2021 - 06:23 #31
Mange ting fra Windows 10 er væk i Windows 11, så dets brugerflade ser "skrabet" ud.

Hermed er mange muligheder for at konfigurere den også væk, så egentlig har jeg lidt følelsen af at den behandler mig som et 5 årigt barn... Overvågning og restriktioner 🤮
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2021 - 10:49 #32
#31 Det synes jeg ikke om.
Måske Windows 10 så bliver den sidste Microsoft system der kommer til at køre på mine computere 😑
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2021 - 10:51 #33
Men lad os se hvad det bunder ud i. Jeg er sikker på der vil være nogle der arbejder på at få mulighed for at tilpasse systemet. Jeg har jo 4 år før jeg behøver at tænke i Win 11. 😊
Avatar billede f-arn Guru
02. august 2021 - 11:38 #34
@220661

Microsoft kan jo selv nå at lægge en masse på, og f.eks. mangler hele Windows subsystem for Android endnu.

Men jeg er da glad for den kører som VM så den bare kan slettes 😄
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2021 - 11:49 #35
Ja det kommer de helt sikkert til at gøre. Og sikkert en masse som man ikke har behov for. Med Windows 10 kunne man jo heldigvis slette det hele fra Powershell kørt som admin. Håber til den tid at der er tilsvarende tip til Windows 11 og måske at Open Shell også får lavet et program til få en mere normal brugerflade der kan bruges. Jeg tænker nemlig det ligger derinde bagved men i bruger fladen man ser ikke er tilgængelig.
Avatar billede f-arn Guru
16. august 2021 - 17:49 #36
Nu har jeg prøvet de seneste 3 Windows 11 Insider Previews fra Windows update, og jeg må sige der er så mange forringelser og begrænsninger af brugerfladen, at jeg simpelthen hopper over denne version, hvis ikke Microsoft ændrer rigtigt mange ting. Et eksempel er den tåbelige ide at man skal taste Windows tast + a for at få en "Quick Actions" menu op.
Er det et grafisk styresystem eller...
Et andet er dets insisteren på at man skal ha' en Microsoft account for at gøre rigtig mange ting 🤢
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2021 - 17:57 #37
#36 @f-arn
Gælder det også i pro udgaven?
Kunne forstå at når men installerede Win 11 pro var det ikke nødvendigt med en Microsoft konto for at installere.
Spørger fordi jeg ikke har prøvet Win 11
Avatar billede f-arn Guru
17. august 2021 - 18:54 #38
@220661

Du kan sagtens installere pro udgaven med en lokal konto men det kan gi' visse problemer i Microsoft store.

Der er også problemer med widgets
https://ibb.co/G51Lg8s

Generelt påstår den hele tiden, at alting bli'r meget bedre, hvis man bare lige vil  oprette en Microsoft konto.
https://www.youtube.com/watch?v=yLY05tcl00c

Og så er der jo hele "spyware problematikken"...
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2021 - 20:28 #39
Man kan vel heller ikke bruge Store med Win 10 som der er nu vel med lokal konto?Jeg har aldrig brugt det og fjernet det fra start af win 10 i 2015 med Powershell. Og Vidgets har jeg heller ikke brugt. Har kørt det minimalistisk fra starten af.
Avatar billede f-arn Guru
18. august 2021 - 05:10 #40
Man kan godt bruge store i begge versioner, men der er tilsyneladende flere begrænsninger i Windows 11.

Det kan selvfølgelig skyldes at den stadig er i beta...
Avatar billede f-arn Guru
22. august 2021 - 11:58 #41
Microsoft har også forringet Start menuen ganske meget...

Mens man i Windows 10 kan ændre størrelse på de fastgjorte "app tiles" og gruppere dem efter hvad de bruges til ( https://ibb.co/ysFnsHr ) er man i Windows 11 nødt til at holde sig til dette.

Ja, man kan ændre på hvilke apps der er fastgjort, og deres rækkefølge, men man kan ikke ændre størrelse eller gruppere dem 😧

Et alvorligt tilbageskridt efter min mening 😖
Avatar billede f-arn Guru
22. august 2021 - 12:02 #42
Lidt godt nyt er der dog 😀

"Your Phone" er en af de apps der kræver en Microsoft konto og som heller ikke kan afinstalleres...

En almindelig powerscript kommando er dog stadig nok til at afinstallere den 😂
Avatar billede f-arn Guru
22. august 2021 - 12:15 #43
Jeg mente selvfølgelig powershell 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2021 - 21:02 #44
Jo mere der skrives om Windows 11 som den er nu er det usandsynligt jeg vil gå på den. Det lugter af en dårligere brugerflade end Win 10 og formodentligt mere kontrol fra Microsoft side. Det som de tilbyder med  afrundede hjørner og andre features kan fås med et gratis styresystem.  Jeg spiller heller ikke, og bruger kun pc til mail steam og kigge mails og andre typiske opgaver på browseren.  Så jeg kører blot videre på Windows 10😊
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2021 - 21:50 #46
#45 Ja de gør da noget for at holde brugerne på deres foretrukne apps 😊 Men som med Win 10 bliver der sikkert oprettet et "ellevenforums.com" der vil arbejde på at få tweaket Windows 11 så man kan omgå de indstillinger og apps som den færdige Windows 11 vil komme med. Tiden vil vise dette.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. november 2021 - 12:57 #47
#45 - I det tilfælde kan det jo være at EU kommer på banen, på grund af konkurrenceforvridning. Så kommer Microsoft forhåbentlig på anklagebænken og efterfølgende får en kæmpe bøde...... det vil jo ikke være første gang.