Avatar billede Janina Praktikant
18. september 2021 - 10:36 Der er 2 kommentarer

Oprettelse af reference til celle i en anden excel fil (mange filer)

Kære Eksperter,

Kan I hjælpe mig med en formel, hvor jeg kan følgende:

Hvis jeg i en række celler har en reference til flere andre celler i en anden excel fil: fx: ='C:\Testmappe\Excel\Model 01\Version 1\[testark.xlsb]sheet1'!$AG$156 (værdien er en tal værdi).

og ønsker at ændre navnet til en anden excel fil fx:
='C:\Testmappe\Excel\Model 01\Version 1\[testark2.xlsb]sheet1'!$AG$156 (denne værdi er også en tal værdi)

Hvordan kan jeg så gøre det på en hurtig måde, hvor denne øvelse skal gentages ca. 800 gange, dvs. jeg har i alt 800 filer, hvor hver har sit navn, men jeg har brug kun for en konkret celle fra hver fil (altid en og det samme). Jeg har i øvrigt en database af alle filnavne, dvs. en kolonne i Excel, hvor cellerne har alle filnavne gemt som tekst.

Mange hilsner
Janina
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2021 - 10:05 #1
Du kunne bygge referencen ved at bruge
=" ' "& stien hvor alle filerne ligger & celle1 hvor du har navn på filerne & "sheet1'!$AG$156"
Bemærk strukturen er lavet for det er lettere for dig at se, mellemrum og lignende duer naturligvis ikke i formlen.

Derefter kan du slette ' ved søg og erstat.

Måske det også kan gøres uden ' men det kan du eksperimentere med.
Avatar billede Janina Praktikant
19. september 2021 - 11:42 #2
Hej Kim og tak for dit svar!

Søg og erstat er jeg bekendt med, men jeg vil gerne gemme hver resultat i form af en database. Dvs., at den eksterne link kan på en måde hurtigt kopieres nedad (ved at skabe de ca. 800 rækker for de 800 filer), hvor filnavn ændres automatisk ved at trække celle værdi fra en forud forberedt kolonne.