Avatar billede tomlau67 Juniormester
29. september 2021 - 15:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjerne cifre fra celler

Hej!
Jeg har en lang række objektnumre (inkl. bogstaver som skal bibeholdes), hvor der optræder 0 foran, dem tænker jeg om det er muligt at fjerne på en gang? Udfordringen er, at der kan optræde både et, to og tre nuller foran. Eksempel:
SK 0010
SK 0001
SK 0304

Håber nogen kan hjælpe!
Mvh Tom
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2021 - 15:59 #1
hvis de er i a1 og ned, så sæt
= VENSTRE(a1;SØG(" ";a1)) & HELTAL(MIDT(a1;SØG(" ";a1)+1;LÆNGDE(a1)))
i et frit felt i samme række.
Den skal tage fra start til 'mellemrum' + talværdien af resten
! ikke testet !
Avatar billede anedi Ekspert
29. september 2021 - 16:29 #2
Måske:
Marker hele området.
Søg mellemrum0
Erstat med mellemrum
Avatar billede anedi Ekspert
29. september 2021 - 16:31 #3
Ah fejl i ovenstående

Marker det hele
Søg mellemrummellemrummellemrum0
Erstat mellemrum

Dernæst
Søg mellemrummellemrum0
Erstat mellemrum og så den sidste som i ovenstående indlæg
Avatar billede tomlau67 Juniormester
29. september 2021 - 17:05 #4
Hej Anedi
Claes', som også har svaret, foreslog en formel, og den virkede:). Jeg er dog nysgerrig på at lære, hvordan jeg bruger det du foreslår, så kunne du lave et eksempel, for er desværre ikke nogen ørn til Excel
Avatar billede kim1a Ekspert
29. september 2021 - 18:16 #5
Anedi
Det er vel
mellemrum0
mellemrum00 og
mellemrum000

Du skal erstatte med mellemrum?

Altså søg/erstat tre gange, og det er vigtigt at starte nedefra, med mellemrum000 først, ellers får du ødelagt dem med mellemrum0 på dem der er mellemrum000
Avatar billede claes57 Ekspert
30. september 2021 - 08:13 #6
som sådanne, så kan man også bare erstatte "mellemrum0" med "mellemrum" og køre den 3-4 gange.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. september 2021 - 10:00 #7
#5 korrekt, og plus at der er risiko for at misse 0, hvis man bruger eksemplet som anedi foreslår.

Eksempel:

Man körer sög mellemrum0 og erstatter med mellemrum. Tilbage er der:

Man körer sög mellemrum00 og erstatter med mellemrum. Tilbage er der:

Man körer sög mellemrum000 og erstatter med mellemrum. Tilbage er der:
Men der er ingen da man fjernet foranstående nuller.

Skal den fungere, skal man starte med fjern mellerum000 först.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. september 2021 - 10:19 #8
Hvis det er et spørgsmål om flere muligheder så kunne følgende måske også være en mulighed:

=VENSTRE(A1;SØG(" ";A1))&""&SLÅ.OP(9^9;--HØJRE(A1;RÆKKE($1:$100)))

men claes57 formel i #1 virker da fint.