Avatar billede Peter Guru
08. oktober 2021 - 21:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Modem?

I forbindelse med opsætning af en router er der altid omtalt et modem i manualen. Er det det vi andre kalder en mediekonverter?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2021 - 23:12 #1
Jeg synes at dit spørgsmål er yderst relevant, fordi der er så mange ting, at man efterhånden ikke kan følge, men jeg har fundet et link, der forhåbentlig kan kaste lidt lys over problemet:

https://www-quora-com.translate.goog/Are-fiber-media-converters-technically-modems-1?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=da&_x_tr_hl=da&_x_tr_pto=nui,sc
Avatar billede puren Ekspert
08. oktober 2021 - 23:12 #2
nej men siden en gang i slut nullerne begyndte udbyder at bage en router i deres modem
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2021 - 07:21 #3
Et modem er forbindelsen ud til internettet. Men for at kunne få flere enheder på end den ene som modem har skal der bruges en router. Denne her typisk 4 porte til lan kabler, og i dag også wifi. Den første router jeg havde var der ikke wifi på. Jeg har lagt et billede der illustrerer hvordan det så ud i gamle dage https://www.highspeedinternet.com/app/uploads/2020/08/Modem-Router-Cable-Connections.jpg
I dag er modem og router typisk i samme boks.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2021 - 07:51 #4
Billedet jeg viser kan muligvis også være sådan i dag specielt hvis man bruger lysleder til udbyder. Jeg bruger ikke sådan en forbindelse. Har telefon kabler og 50/10 forbindelse den vej.
Avatar billede Peter Guru
10. oktober 2021 - 12:12 #5
Det kaster lys over tingene. Jeg sad engang og bøvlede med et Lasat modem med 25 polet seriel stik da der ikke var opfundet 9 polet serielstik i min 386 Pc. Det eneste der var at kommunikere med var en BBS, men det var spændende.

Modemmet er altså integreret i routeren.