Avatar billede Asky Forsker
17. oktober 2021 - 16:22 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

BIOS update fra Lenovo

Min bærbare fra Lenovo havde downloadet en anbefalet BIOS update. (anbefalet af  LENOVO) Installationen forløb tilsyneladende efter planen. Den sidste besked var PC-en genstarter om 5 sek. Det gjorde den ikke! Så nu har jeg kun en sort skærm. Hvad gør jeg nu?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 17:43 #1
Afhængig af modellen, kan du tage CMOS-batteri af, og tilslut det igen efter nogen tid.

Eksempel:
https://youtu.be/76I2Ec9K7lw
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 17:51 #2
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 20:08 #3
Husk, hvis du ikke vil gøre det selv, bare fordi ..... (mange årsager):
Kan du give besked hvor du købte den
eller
Du kan levere den til nærmeste Lenovo partner for at have det fikset:
Kig på emnet: "Find en forhandler": "Find din nærmeste forhandler".
https://www.lenovo.com/dk/da/where-to-buy/

Som du kan se, kan du finde nærmeste partner (FInd en forhandler),
og eksempel "Køb online fra en forhandler", er der nævnt for "private og studerende" er der nævnt online butikker er:
Bilka
Computer City
Computer Salg
Dustin Home
Elgiganten
Føniks
Føtex
Laptops.dk
Proshop
Wupti
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 20:09 #4
Du kan også registrere din enhed med Lenovo konto, og angive købsdato mv. og kontakte Support ud fra Lenovo linket.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2021 - 21:30 #5
Er der liv i de lamper der viser at den booter bare med sort skærm? Eller er den helt død?
Avatar billede Asky Forsker
17. oktober 2021 - 22:02 #6
Der er helt sort skærm, og det eneste lys er lyset i tænd/sluk kbappen, hvis den er tændt. Når den er tændt kan man høre blæseren køre. Modellen er nogle år gammel og hedder V510. Jeg har prøvet at aktivere One-Key Recovery knappen med en clips, men der sker ingenting. Måske kan forretningen, hvor den er købt hjælpe mig (mod betaling)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 22:19 #7
Tag strømadapteren ud, og fjern det eksterne batteri.

Fjern bunddækslet.

Afbryd det interne batteri [1], og fjern knapbatteriet [2] (til CMOS) i lang tid.

https://ibb.co/z2ZwmjW
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2021 - 22:45 #8
#6 Jeg tror desværre at #7 er den eneste løsning man kan håbe på.
Desværre ser man at bios kan gå galt selvom det skulle være den rette version man lægger på. Personligt anbefaler jeg aldrig en bios opdatering på en pc der fungerer da det kan gå galt. Man kan i værste tilfælde miste forbindelsen til bundkortet uden man kan gøre noget ved det. Vil håbe der er en chip der ligger en bios på der kan vende tilbage på kortet.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2021 - 22:59 #9
Efter vedledte gennemgang:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038272?k=8386958

Husk, hvis det lykkedes dig at have BIOS prompt mv. og fortsætter ikke videre, dette kan skyldes manglende rettet dato og tid.

Dette kan du hurtigt rette på når du kommer ind i BIOS, som på 'Tube videoen.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038272?k=8386947
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2021 - 12:08 #10
Hvad er statussen?

Er der valgt at gå til butikken eller prøvede man dette selv?
Avatar billede puren Ekspert
18. oktober 2021 - 12:25 #11
Jørgen B. >> mange lenovo labtops gemmer ikke deres ting i en rom men i flash memory så tage batteriet ud hjælper...

men lyder som om der er skrevet en dårlig udgave af bios til computeren og med mindre lenovo kan trylle så er det et nyt bundkort

af samme oversag hader jeg at skulle opgrader bios
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2021 - 12:48 #12
For mig, hvad angår computer/bærbar og BIOS mv., undersøger jeg altid hvilken kunne være bedst, og længe har erfaret, at det er forfejlet Intel-crap. Synes jeg mest det er.

Og jeg søger ofte om der findes flere / mange brugere der melder fejl med deres enheder. Er der dette, er jeg ikke interesseret i den enhed.

Nyere enheder har mindre fejler, og ældre enheder har fejler, har jeg også lært.

Hvad angår BIOS opdatering, synes jeg dette er nødvendigt og samme går for software opdateringer, og sikkerheds-patches eks. Windows opdatering.

BIOS opdateringer skal foretages trinvis, har jeg lært. At hoppe eksempel direkte fra version 1201 til 1212 kan være en fejl.
Så det er bedst at opdatere BIOS i rækkefølger eksempel, findes der versionen:
1201. 1202, 1203.... så opdatering fra den version du har og hoppe til den næste version er den bedst praksis, indtil man når den seneste udgave.

Hvorfor er det vigtigt at opdatere BIOS?
-Ja, rettelser for sikkerhed, og forbedringer hvad angår brug af den leverandøren har leveret (eks. Lenovo, Dell, Microsoft m.a.), mindre enheds forbedringer eksempel til strømforbrug, brugen af strømstyring og softwares mv.
Avatar billede Asky Forsker
18. oktober 2021 - 13:15 #13
Har i dag afleveret PC-en i butikken, hvor den er købt (PCI-DATA), så må vi se, hvad det ender med. I butikken var man ikke ovenud begejstret for problemet.
Avatar billede Asky Forsker
19. oktober 2021 - 18:13 #14
Besked fra butikken: PC-en er ikke samarbejdsvillig! Har prøvet diverse ting, som også er nævnt i denne  serie svar, men ingenting har virket. Løsningen kunne være et nyt bundkort, men prisen på et sådant taget i betragtning gør, at det ikke kan betale sig. Lenovo PC-en er knap 4 år gammel 14`` core I3, 256gb HD 8 Gb RAM osv.. Alt dett på grund af en unødvendig opdatering - ØV.
Mir barnebarn på 20 vil sikkert gerne have den at lege med.;-)
Avatar billede puren Ekspert
19. oktober 2021 - 19:26 #15
jeg havde givet ebay et skud og søgt efter en defekt af samme model og var der en med en dårlig skærm så flyttet din skræm over på den og voila back in the game eller set hvad det skulle koste for et nyt motherboard
Avatar billede Asky Forsker
19. oktober 2021 - 22:08 #16
Måske er det for tidligt helt at give op? Jeg kan ikke helt genneskue prisen på et nyt motherboard. I 2018 kostede PC-en god 6000 kr. en ny tilsvarnede mellem 4000 og 5000, så der er måske lidt spillerum for en reparation - selvom PC-en har lidt alder på bagen.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2021 - 22:19 #17
Det kan bedre betale sig at købe nyt, hvis den er dømt dødt. Nyere enheder kommer med Windows 11, og Windows 10 ud af fabrikken og kan mere regnekrafter end den eras enheder ✔😁😉til samme pris, langt overlegen.

Men igen, det er op til dig og bestemme.
Avatar billede puren Ekspert
19. oktober 2021 - 23:32 #18
Jørgen B. >> på mange måder har du ret men bedre betale sig?? ahh jeg skal give ca 450 for et bundkort +25% (112,5) i told  + 150 i fragt så ca 712,5 for et brugt til min, så så voldsomt er det nu heller ikke
Avatar billede Asky Forsker
20. oktober 2021 - 09:37 #19
Da denne er min "reserve" computer, som bruges lidt af min kone og ellers bruges til back-up og ellers hvor en lille let computer er mere handy end  min "arbejds" ASUS corei7,16 GB RAM som  egentlig er en bærbar, men vejer flere kilo og står fast på skrivebordet med en 24`` skærm tilkoblet. Derfor er valget en billig løsning eller skrotning.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2021 - 12:09 #20
Hopper af tråden her. Desværre var udfaldet det jeg frygtede. Til en anden gang du får "tilbud" om bios opdatering så lad være hvis pc virker.
Avatar billede Asky Forsker
20. oktober 2021 - 21:34 #21
"Til en anden gang du får "tilbud" om bios opdatering så lad være hvis pc virker."
Netop!
Avatar billede Asky Forsker
01. november 2021 - 10:48 #22
Hos firmaet Refurb har jeg  købt en renoveret DELL Latitude 7480 til en ganske rimelig  pris. Den virker som en helt ny, selvom den har været brugt. Den erstatter fuldt ud den mistede Lenovo.
Løsningen kan varmt anbefales!