Avatar billede sebra Praktikant
31. oktober 2021 - 19:35 Der er 2 kommentarer

brugernavn og kodeord

Kan nogen fortælle mig, om der altid er indbygget brugernavn og kodeord, når man køber en router til sit trådløse bredbånd? Den jeg vil købe hedder TP-Link MR20, men hvis alle naboer kan taste sig ind på den, vil jeg ikke have den.
I så fald: Hvilke routere har brugernavn og kodeord?
Undskyld hvis jeg er naiv, men jeg hører ikke til Computerworlds sædvanlige segment
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. oktober 2021 - 21:18 #1
Avatar billede kurtba Ekspert
31. oktober 2021 - 22:13 #2
Brugernavn og password er jo til beskyttelse, så uden det kan dine naboer alt.
Når du køber en router, så er der 2 slags beskyttelse.
Den ene er for at komme ind i routeren og ændre på indstillingerne. Som udgangspunkt kan dine naboer ikke se, hvilken router du har, og derfor kan de heller ikke umiddelbart tilgå den. For det andet så skal de være tilkoblet dit netværk, før de kan komme ind og prøve at tilgå routeren.
Her kommer så nummer 2 brugernavn og password i spil. Routeren laver et netværk, som du og dem som kender password til, kan komme på. Brugernavnet er i dette tilfælde det, som man kalder ssid. Altså det navn som netværket har og som man skal kende for at komme på det. Routeren er normalt født med et ssid, og det kan man så ændre til hvad man vil, hvis man går ind i routerens indstillinger. Men det behøver man for så vidt ikke, da hele beskyttelsen stort set ligger i det password, som der er til netværket.
Mig bekendt kommer de fleste routere i dag med et indbygget password, som typisk står på routeren. Det kan man normalt bare vælge at beholde, da det er konstrueret ud fra nogle høje sikkerhedsalgoritmer.
Da dine naboer ikke kender dette password, kan de ikke komme på dit netværk, og da de ikke kan komme på dit netværk, kan de heller ikke komme ind i din router.
Så du er altså beskyttet mod naboerne, når bare du ikke fortæller dem dit/dine password.
Hvis du vil kan du også selv ændre passwordet til dit netværk, ved at gå ind i routeren indstillinger. Men som udgangspunkt er det ikke nødvendigt.
Så der er altså ikke noget at være bange for. En "almindelig" nabo har ingen mulighed for at tilgå dit netværk.