Avatar billede Jean Juniormester
07. november 2021 - 21:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg kun formindske min harddisk med 1,6gb selvom der er 900gb til rådighed?

Hej,

Jeg vil gerne have delt mit C-drev op, så jeg også får et D-drev, men når jeg forsøger at formindske mit C--drev, og computeren beregner hvor meget jeg kan formindske med, så kommer den tilbage og siger den kun kan lave et nyt drev på 1,6 gb selvom der er 8-900 gb til rådighed.

Er der nogen der har gode forslag? Jeg har ryddet op, lavet diskfragmentering, genstartet etc.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2021 - 21:53 #1
Sæt et billede af din diskhåndtering ind i tråden.
Du kan bruge siden her til formålet hvis du ikke bruger anden side
https://da.imgbb.com/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2021 - 22:09 #2
Det skyldes formentlig at din fisk er fragmenteret. Et 3. Parts partitioneringsværktøj kan håndtere sådan en situation, men ikke den indbyggede diskmanager.
Avatar billede Jean Juniormester
07. november 2021 - 22:13 #3
Avatar billede Jean Juniormester
07. november 2021 - 22:14 #4
@Ole_madsen: kan du anbefale et værktøj?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2021 - 22:49 #5
Ved ikke om @ole_madsen kan anbefale MiniTool Partition Wizard Free?
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2021 - 00:28 #6
#5
Jeg kan i alt fald :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2021 - 00:44 #7
Jeg synes, det ser mærkelig ud, at du har en Q partition til din Recovery.
Det kan, på sådan en lille partition, kun være det mest grundlæggende.
Du kunne eventuelt nedlægge den partition ? du kan altid lave en backup med det et gratis backup program: AOMEI Backupper Standard.
Med den kan du lave en backuk af hele C-drevet, på en anden partition.
https://www.aomeitech.com/download.html
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2021 - 00:47 #8
Rettelse: backuk = backup 😎
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. november 2021 - 07:56 #9
@Valby - sådan en (gammel) recovery partition skal ikke indeholde live data - den indeholder et image af PC´en, som den så ud fra fabrikkens side, og kan bruges til at gendanne PC´en til den status den havde, da den var ny. Man bør ikke anbefale at slette noget man ikke ved hvad er...

Men når det så er sagt, er det meget få jeg kender, der har haft behov for at gendanne til fabriksindstillinger - de fleste ville foretrække at grund-installere en moderne Windows i stedet, så rent praktisk er jeg enig.

Ang. partitioneringsværktøj, kender jeg ikke nogen jeg ikke kan anbefale. Jeg plejer selv at benytte https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html - men det er hip-som-hap - dem jeg har set, fungerer i grove træk på fuldstændig samme måde... - så det er bare et spørgsmål om hvordan den grafiske flade skal se ud.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. november 2021 - 09:35 #10
Jeg har gode erfaringer med: Mini Tool Partition Wizard (Free)
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. november 2021 - 09:39 #11
Men som #9 skriver er det sådan set hip som hap. Når du finder et program du synes om, brug den. Der findes mange forskellige, så man bliver hurtig rundtosset hvis man hele tiden skifter program.
Som sagt: Jeg har gode erfaringer med: Mini Tool Partition Wizard (Free)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2021 - 12:08 #12
Brugte du Minitool?
Avatar billede Jean Juniormester
09. november 2021 - 12:26 #13
Jeg valgte at bruge Easeus
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2021 - 15:31 #14
Godt du fik det løst 🖒