Avatar billede overgreat Forsker
11. november 2021 - 15:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregning af standardafvigelse

Jeg håber I kan hjælpe med en beregning af standardafvigelse, som har en lille twist.

Jeg har en tabel med kolonnen værdi og antal (antal gange værdien optræder)...

Jeg ønsker at beregne standard afvigelsen på baggrund af ovenstående.
Men hvordan får jeg funktionen til at forstå at eks "8 og 3" skal forståes som tre ottere?!

Kan man lave en justeret metode... eller skal det være en kolonne og en liste med tal, hvor de vises som 8,8 og 8?
Avatar billede ebea Ekspert
11. november 2021 - 17:42 #1
Prøv at forklare det lidt bedre, hvad du ønsker, og hvad du har af data!
Avatar billede Ehpoulsen Novice
12. november 2021 - 12:21 #2
Godt nok en ældre video, men prøv med denne løsning: https://www.youtube.com/watch?v=Q6Iqp-vClUw
Avatar billede acore Ekspert
12. november 2021 - 13:07 #3
Hvis du har antal i kolonne A og værdi i kolonne B - for eksempel

3    8
2    5
1    6
1    7

og de starter i række 1, så kan du få standardafvigelsen med

=SQRT(SUMPRODUCT(A1:A4;(B1:B4-SUMPRODUCT(A1:A4;B1:B4)/SUM(A1:A4))^2)/(SUM(A1:A4)-1))

Den skulle gerne give

Det kan være du skal rette til danske funktionsnavne.

Du efterprøve resultatet ved at skrive tallene enkeltvis i kolonne C

og så får du samme resultat med

=STDEV(C1:C7)