Avatar billede Total Madlad Praktikant
18. november 2021 - 04:20 Der er 10 kommentarer

Powerline netværksadapter

Hej. Jeg har brug for lidt vejledning ang. køb af Powerline netværksadaptere.

Sagen er den, at jeg gerne vil have ethernet kabel fra routeren til min computer, (og evt andre ting fx. tv og konsol) for at få den bedste og stærkeste forbindelse. Problemet er dog at jeg har et stykke vej hen til routeren fra mit værelse, og et internetkabel gennem loftet og/eller væggen virker som et større projekt. Løsningen for mig kunne være at købe en powerline netværksadapter, som kan give internet gennem stikkontakten (I ved jo hvordan det fungerer..).

Jeg har læst mig frem til at nogle af disse powerlines adaptere kun virker i samme elgrepper, hvoraf andre kan arbejde på tværs af elgrupper. Har en formodning om at stikkontakten i stuen (hvor routeren er) er i en anden elgruppe end stikkontakten på mit værelse på førsteetage er.

Har fundet denne som et muligt køb, but will it do the job?: https://www.dustinhome.dk/product/5011191844/magic-2-wifi-next-starter-kit-2-pack

- Kom gerne med andre alternativer eller råd. På forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. november 2021 - 06:16 #1
Der er vist regler om at der skal være flere stikkontakter i hvert rum, afhængig af størrelse, og de skal være fra 2 forskellige sikringsgrupper -  dvs. hvis der går een sikring, er der stadig strøm i en anden stikkontakt.

Så måske du lige skal undersøge det. Tænd en masse lys, og sluk på skift ude ved eltavlen.

De der powerlines virker umiddelbart bedst på samme sikringsgruppe, men der går jo kun 3 faser ind til huset, og egentlig skal man bare ramme samme fase, uanset sikringsgruppe.

Du kan også overveje at det tager lige lidt ekstra tid at sende netværkspakker den vej. Bits skal kodes og dekodes en ekstra gang. Afstand betyder lidt, og der kan være støj, der kræver retransmission.

Det betyder ingenting når man ser Netflix, men kan betyde en lille smule ved spil.

Et godt netværkskabel er bedst ;)

PS: Læs f.eks. her https://www.makeuseof.com/tag/6-tips-improve-speed-powerline-network/
Avatar billede ebea Ekspert
18. november 2021 - 08:42 #2
Det sæt du henviser til, er som sådan ikke en powerline adapter, som vil fordele dit net gennem din elinstallation.
Sættet i linket, er lavet som et MESH netværk, hvor du plugger de enkelte enheder i en stikkontakt, som så etablerer en WiFi forbindelse til den første enhed, som er kabel forbundet til din router. Og det kan så udbygges med flere enheder, rundt i huset.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. november 2021 - 10:19 #3
Jeg har anvendt Devolo dLAN 1200+ WiFi Powerline Adapter i et par år. Kører fint på tværs af grupper i elinstallation. Nem opsætning, vejledning medfølger købet.
Info fra Devolo:
Devolo anvender frekvens 2-68MHz(FM-modulation), fasekoblig sker i sikringsgruppe.
Og: "The transmission can also take place by induction through the magnetic field around the wires"
Avatar billede Total Madlad Praktikant
18. november 2021 - 19:27 #4
#1 - Lyder som en god måde at tjekke sikringsgrupper på, men er det ikke kun i køkkenet at reglen gælder med at der mindst skal være to forskellige sikringsgrupper? :D

#2 - Så hvis jeg købte det kit som jeg selv linkede til, og trak et netværkskabel fra adapteren på mit værelse til pc'en, så vil jeg ikke få kablet forbindelse? Hvordan fungerer mesh systemet ift. en Powerline adapter? :D

#3 - Læste godt et andet opslag hvor du også nævnte den model, men det ser ud til at den er udgået. Ved du om de har lavet en nyere model, eller er det den som jeg selv har linket til? :D
Avatar billede ebea Ekspert
18. november 2021 - 20:01 #5
#4 - Med hensyn til dit linkede kit, så ville du ikke få et kablet system, men et WiFi system (MESH).
MESH systemet fungerer ved hele tiden at søge det stærkeste signal mellem det antal af enheder i systemet. Så du vil have et kraftigt WiFi signal, næsten uanset hvor du er, hvis blot dine enheder kan dække dit hus.
Avatar billede Total Madlad Praktikant
18. november 2021 - 20:33 #6
#2 & #4 - Har fuldstændig overset at der står "WiFi" i produkt navnet, my bad! xD

Vil jeg så evt. kunne bruge den her: https://www.dustinhome.dk/product/5011099190/magic-2-lan
i stikkontakten ved routeren,
og så denne her:
https://www.dustinhome.dk/product/5011209487/magic-2-lan-triple-single-adapter
i stikkontakten på mit værelse? Idéen med triple ethernet udgang, ville være for at kunne koble et kabel til pc'en men evt. også tv'et og konsollen, HVIS det kan lade sig gøre. :D
Avatar billede kurtba Ekspert
18. november 2021 - 21:12 #7
#2 bringer desværre støj på linjen.
Det første kit du henviser til, kan nøjagtig det du gerne vil. Signalet fra routeren sendes via kabel ind i den første enhed, som derefter sender det rundt til alle dine stikkontakter. Så når du forbinder nr. 2 enhed ved din pc, får enheden signalet fra stikkontakten. Den får det ikke trådløst.
Man kalder det stadig for et mesh anlæg, idet man samtidig får sit trådløse anlæg forlænget og det beholder samme ssid, så når man bevæger sig rundt i huset, hopper man automatisk på den enhed, som har det bedste signal.
Uvanga henviser til et anlæg, som jeg vist i sin tid anbefalede til ham, men det du henviser til fungerer på fuldstændig samme måde, men er bare en nyere version.
Jeg har også 1200 versionen, og med 3 enheder og det fungerer fortræffeligt.
Som Uvanga også skriver, så er det ligemeget, om de er på samme sikringsgruppe,  idet de anvender nulledningen.
Mig bekendt gør alle powerline det i dag, så det er mange år siden, at det var et problem med forskellige sikringsgrupper. Mine 3 enheder sidder på 3 forskellige sikringsgrupper.
Når først det er konfigureret, så er det så nemt at have med at gøre.
Man  kan også flytte den ene  enhed (modtageren) uden yderligere konfiguration. Jeg flytter af og til den ene fra et sted til et andet, grundet et dødt område som jeg sjældent har brug for. Ud af  kontakten og ind i en ny. Ca. 1 min efter er den på igen.
Tag endelig den med wifi  og ikke den, som kun har lan, idet man jo altid kan bruge et godt wifi forskellige steder. Personligt bruger jeg umiddelbart kun wifi delen, men har i enkelte tilfælde også kørt kablet til den.
Så bare kom i gang med det oprindelige projekt.
Du skal bare være klar over, at du får ikke en kablet forbindelse ud, som er lige så hurtig, som hvis den blev koblet direkte på routeren. Men det fungerer.
Jeg har installeret flere af disse anlæg af typen 1200 og altid med stor tilfredshed hos dem, som har købt denne løsning.
Læs i øvrigt mere om det her
https://www.devolo.com/magic-2-wifi-next
Avatar billede falster Ekspert
18. november 2021 - 22:16 #8
#7: Glimrende med en fin opdatering på dette - tilbagevendende - emne. :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. november 2021 - 10:02 #9
Jeg har 14-11-2021 modtaget News mail om den seneste nye Powerline fra Devolo:
https://ibb.co/Lx67m6j
https://ibb.co/qM3VPtX
Dette sæt har også både WiFi og Lan.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. november 2021 - 10:35 #10
Måske på plads med begrebsudredning:
Der findes to typer af signal boost:
Den ene er den som er omtalt i disse indlæg, Powerline.
Den anden er en trådløs extension af WiFi signal. Denne er typisk billigere.
**
Feks. denne til 149,00 Kr
TP-Link RE200 Wi-Fi Repeater - 750 Mbps.
"Denne Wi-Fi repeater forstærker dit Wi-Fi signal fra din trådløse Wi-Fi router, og kan derfor forlænge rækkevidden på dit eksisterende Wi-Fi netværk. Repeateren sættes blot direkte i en stikkontakt, og med WPS knappen på fronten tilsluttes Wi-Fi repeateren nemt til dit nuværende netværk"
Af de to muligheder, foretrækker jeg dog Powerline, da den efter min erfaring er mere stabil. Så til spørgers oprindelige spørgsmål må Powerline nok være det optimale.
**
FYI: Hvis man vælger den billigere trådløse extension, skal den tilsluttes i stikkontakt midtvejs mellem router og brugssted.