Avatar billede Nervatos Seniormester
26. november 2021 - 22:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Cirkulær reference problemer

Hej med Jer

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg løser denne konflikt.
Hvis jeg har et skema og skal have udfyldt værdier, som meget gerne skulle beregnes automatisk.

Jeg kommer i problemer med cirkulær referencer, har søgt omkring det - men finder ikke en god løsning på det.
Har forsøgt at slå det fra, men så står det gamle tal der bare indtil det bliver rettet.

=HVIS(B10;B10;"")

Kan jeg på nogen måde, få den til at opdatere sig selv?

God aften.
Avatar billede Jan K Ekspert
26. november 2021 - 22:44 #1
Hvad er det, formlej skal gøre?
Avatar billede Nervatos Seniormester
26. november 2021 - 22:56 #2
Jeg skal blot have mulighed for at få resultatet i A1
Avatar billede ebea Ekspert
26. november 2021 - 23:02 #3
Hvis du har din formel i A1, får du returneret hvad der er i B10.
Avatar billede Nervatos Seniormester
26. november 2021 - 23:04 #4
Der kommer en fejl med cirkulær reference, så får jeg en blå pil på henholdsvis A1 og til B10
Avatar billede ebea Ekspert
26. november 2021 - 23:10 #5
#4 - Så skriver du én ting, og gør en anden ting. Jeg tror at du har formlen i B10, og ikke i A1.
Avatar billede Nervatos Seniormester
26. november 2021 - 23:18 #6
Alternativt, kan man bruge en eller funktion og hvis en af dem er positiv - resulterer den der er positiv? Hvis det giver mening?
Avatar billede ebea Ekspert
26. november 2021 - 23:21 #7
#6 - Nej, der er ikke rigtig noget af det du skriver, der giver mening. Heller ikke i dit oprindelige spørgsmål, eller dine svar!

Prøv at formulere dit spørgsmål, med hvad du vil, så det er helt klart.
Avatar billede Jan K Ekspert
26. november 2021 - 23:27 #8
Det formlen gør er at undersøge om dercstår noget i B10. Gør der det, skrives det samme i cellen mef formlen, ellers bliver denne tom. Hvis det er det, du ønsker, givervdet ikke cirkulære referecer. De opstår hvis en formel direkte eller indirekte refererer til den celle, hvor formlen står. Så hvis det sker med din formel i A1, kan B10 indeholde en formel, der peger på A1
Avatar billede Jan K Ekspert
26. november 2021 - 23:29 #9
Al5så A1 må ikke pege på B10, hvis B10 peger på A1.
Avatar billede Nervatos Seniormester
27. november 2021 - 01:15 #10
Jeg er i gang med at lave noget af det om, men støder på et helt andet problem.

=HVIS(OG(ELLER(A3>0;A4>0);ELLER(B3>0;B4>0));"Godkendt";"Mangler information")

Hvis der er en formel (uden værdi) i A4 og i B4, så skriver den godkendt. Men ville godt have den skrev mangler information.

Både A3 og B3 er manuel indtastning og A4 og B4 bliver udregnet via formler, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, så kan man indtaste i A3 og B3. A3 og A4 vil altid give det samme og det samme med B3 og B4, de vil også altid give det samme.

Spørgsmålet er nu, er det muligt at få en formel til at til at tjekke efter enten A3 eller A4 har værdi (selvom de begge skulle have samme værdi, skal den bare tage fra A3) og B3 eller B4 har værdi (også selvom de begge har samme værdi, skal den tage fra B3) og så gange de to tal med hinanden? Altså A3 * B3, og også hvis der kun står i A3 og B4, så skal den A3 * B4.

Også omvendt A4 * B3 osv.

Håber det er lidt bedre formuleret, for jeg kunne ikke komme udenom cirkulær referencer
Avatar billede kim1a Ekspert
27. november 2021 - 09:08 #11
Hvis jeg forstår dig rigtigt ville jeg taste følgende:
A3: (manual indtastning)
A4: =hvis(A3="";den udregning du ellers vil lave)
B3: (manual indtastning)
B4: =hvis(B3="";den udregning du ellers vil lave)
PÅ den måde kan du lave en formel for at gange:
=HVIS.FEJL(HVIS(A3="";A4;A3)*HVIS(B3="";B4));"Mangler information")
Avatar billede Nervatos Seniormester
27. november 2021 - 22:31 #12
#11, tak for svar. Jeg laver en mulig løsning med dit forslag.