Avatar billede boso Juniormester
29. november 2021 - 09:59 Der er 5 kommentarer

VBA kode - sende til andet ark?

Hejsa
Jf. nedenstående kode kan jeg sende data fra linje n5:u5 fra fanen "tilbudsmodel Spjæld" til en samlet oversigt i fane "tilbud <200.000 kr."

Det virker super godt - problemet er blot at der kun kan være en bruger af excel arket og det er mindre godt i det vi bruger arket til kalkulation af tilbud til kunder.

Derfor kunne det være mega fedt hvis man istedet for at sende til "tilbud <200.000kr." sendte data til et nyt ark "tilbudsoversigt". Øvelsen er derfor
1. hvordan sender man nedenstående til et nyt ark (fremfor eksisterende fane)
2. er der udfordringer i at man har flere udgaver af "tilbudsmodel spjæld" der sender til samme ark som i pkt 1?
3. anden løsning som gør at flere brugere kan arbejde i arket samtidig? (havde håbet det kunne bruges i teams men der er macro åbenbart ikke så gode ;-))

Nogen der kan hjælpe en VBA novice?

Sub forsøg()

'flytte fra område N5:U5
    Range("N5:U5").Copy

    Sheets("tilbud <200.000 kr.").Select

        iLastRow = ActiveSheet.Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row + 1
        Sheets("tilbud <200.000 kr.").Range("A" & iLastRow).Select
        Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False

    Sheets("tilbudsmodel spjæld").Select
    Range("A1").Select
    Application.CutCopyMode = False

End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 10:45 #1
Hvorfor vælger du ikke at dele din mappe. Så kan flere arbejde på mappen, samtidig.
Hvis du går ind i indstillinger i "fil", og vælger menuen "Værktøjsindstillingen hurtig adgang", og derinde skal du i dropdown linjen, sørge for at vælge "Alle kommandoer", hvorved du i den nye oversigt, vælger "Del projektmappe", og dobbelt klikker på den, så den overføres til højre vindue.

Når du har gjort det, har du fået tilføjet nogle ekstra ikoner, øverst oppe over din menulinje, og der er en som hedder "Del projektmappe", og den klikker du på, hvorefter du i den nye boks der åbner, sætte flueben i "Tillad at flere brugere....."
Avatar billede boso Juniormester
29. november 2021 - 14:59 #2
Hej Eba
Det ville være fedt hvis det var løsningen. Men jeg kan ikke få macroen til at fungere når ark deles og den er nødvendig for arkets funktion.

Misser jeg en detalje i deling af arket så spark mig gerne over skinnebenet. :-)
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 16:19 #3
Det ligger (desværre) i, at Excel ikke tillader VBA projekter i at blive redigeret i delte mapper (flere samtidige brugere, kan ikke redigere koden).

Der er et par kringlede "work arounds" til at gøre det muligt. Prøv selv at lave en søgning på Microsoft omkring dette, eller på nettet, generelt.
Avatar billede boso Juniormester
29. november 2021 - 16:56 #4
har været i gang med at søge men synes ikke at kunne finde noget der er brugbart - derfor var tanken at man vha. VBA kode kunne sende linjen fra kalkulationsarket til et nyt ark. Og så bare lave 2-3 ark hvor der kan sendes fra.

Men udfordringen er så hvordan pokker jeg får det lavet - synes ikke at kunne finde noget der gør mig klog på det
Avatar billede ebea Ekspert
29. november 2021 - 17:44 #5
Du kan prøve med denne stump kode, som du indsætter i et nyt Modul i dit ark, hvor du har linjer der skal kopieres til ny mappe.

I dit ark med linjer, markerer du området du vil have flyttet til ny mappe, og kører koden (F8), hvorefter en ny mappe oprettes, og det markerede indsættes i A1 (som du selv kan tllrette til det du ønsker).

Ved ikke om det er det du søger, men et forsøg som måske kan bruges.

Sub AddNew()
    Dim xWs As Worksheet
    Dim Rng As Range
    Set Rng = Application.Selection
    Application.Workbooks.Add
    Set xWs = Application.ActiveSheet
    Rng.Copy Destination:=xWs.Range("A1")
End Sub