Avatar billede Cecilie Novice
10. december 2021 - 11:34 Der er 7 kommentarer

Sum af celler

Hej.
Jeg skal lave en sum af 16 celler (B3 - Q3) i en tabel. Problemet er at jeg skal kunne indsætte en eller flere rækker i tabellen, men summen skal så komme frem for de seneste 16 celler.

Eksempel: Jeg har en tabel hvor summen af 16 celler (B3 - Q3) giver 665. Summen vises i R3. Jeg indsætter så en celle, så jeg har 17 celler (B3 - R3) men min sum, som nu er i S3, skal kun beregne summen af C3-R3 - altså de seneste 16 celler.

Er dette muligt?
Avatar billede Jan K Ekspert
10. december 2021 - 12:21 #1
Prøv om du kan bruge eller blive inspireret af dette

http://kronsell.net/DynamiskSum.htm
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2021 - 13:15 #2
Som jeg læser det du skriver, er det lidt misvisende. Du vil summere i en tabel, fra B3:Q3. Derefter indsætter du en kolonne mere. Og så skriver du ...."men min sum, som nu er i S3, skal kun beregne summen af C3-R3"
Er det korrekt, siden du skriver "kun"? Eller mener du at der skal låses på B3:Q3?
Hvis du mener at der skal summeres som du skriver, så får du jo automatisk tilføjet den ekstra kolonne i summeringen, uden problemer, med en almindelig SUM formel.
Avatar billede bent-mark Juniormester
10. december 2021 - 13:46 #3
Det er jo bare en helt normal sum. =sum(c3:q3)
Når du så sætter et ekstra række ind skyder den automatisk til =sum(c3:r3)
Avatar billede Jan K Ekspert
10. december 2021 - 14:11 #4
#2 og #3. Hvis nye kolonner indsættes i området B3:Q3, ændres området til B3:R3, m3n som jeg læser OP, skal den første kolonne udelades, hver gang der indsættes en ny, så det aotså bliver C3:R3, D3:S3 og så fremdeles, så det hele tiden kun er de 16 kolonner længst til højre, der summeres.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. december 2021 - 14:11 #5
Hvad med

=SUM(FORSKYDNIN(INDIREKTE("rc[-1]";0);;;;-16)) i R3.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. december 2021 - 14:49 #6
Der mangler et G i FORSKYDNING i post #5
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2021 - 15:19 #7
#4 - ja, du har måske ret, Jan. Så kan flg. nok løse det:
=SUM(FORSKYDNING(R3;;;;-16))