Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 00:04 Der er 20 kommentarer

Genopretningsdev

Godt Nytår
Kan man skabe et Windows 10 genopretningsdrev fra en computer på en usb og så benytte det til en anden computer, der er gået helt ned?
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 01:41 #1
Ja, du kan på Microsofts hjemmeside downloade "Medie Creation Tool" og så installere Windows 10 som ren ny installation. Hvis maskinen tidligere har kørt Win 7, 8 eller 10 bliver installationen aktiveret gennem dit Microsoft login.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 11:22 #2
Hej Ink
Inden jeg gør det. Min 1¼ år gamle computer starter op med at skrive Acer, så roterer symbolet nedenunder i 20-30 sekunder, skærmen bliver sort, så starter den forfra, og sådan bliver det ved i en uendelighed. Windows kommer ikke i gang.
Hvis jeg sætter en sådan usb i computeren, vil den så gribe fat i denne?
Vil mine filer gå tabt? Word og Excel befinder sig i skyen, men ikke Publicer, og jeg har netop i mellemdagene skrevet cirka 25 sider i dette program.
Er det bedre at indlevere computeren i butikken, hvis de kan genskabe det fuldkomment igen?
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 11:33 #3
Hvis du laver en ren ny installation slettes alt på disken, også dine data. Så du skal være sikker på du har backup af alle filer (dokumenter, billeder, musik etc.) samt licensnøgler for evt. programmer, der skal reinstalleres.
Du vil dog også kunne lave en reparation med usb stikket, men under alle omstændigheder er det klogt med en sikkerhedskopi inden man piller ved den.
Hvis du indleverer til reparation hos leverandøren, så er der ingen garanti for de genskaber/gemmer dine filer. Ofte laver de en reinstallation og sletter alt!!

Hvis du ikke har sikkerhedskopi, og ikke kan starte computeren, så skal data fiskes ud af harddisken inden. Det er en anden sag, så vend lige tilbage om situationen. Jeg er dog væk resten af dagen, men andre kan hjælpe.
Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 11:48 #4
Som skrevet, så kommer computeren ikke i gang, så hvordan får jeg fisket disse ting ud på en usb forinden?
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 13:31 #5
Du kan boote på et usb med eksempelvis linux eller andre styresystemer.
Jeg gør selv det, at jeg piller harddisken ud og sætter den i en speciel usb holder og med en anden pc kopierer jeg så filerne ud.
Din SSD er formentlig af den nye type M.2 NVMe (?) som ikke passer i en klassisk SATA til USB holder. I så fald er det bedst at boote med Linux eller tilsvarende. Jeg har desværre ikke tid lige nu, men du kan Google det eller finde det her på Eksperten eller håbe en anden kan hjælpe.
Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 16:36 #6
Jeg besidder ikke en speciel usb holder.
Og at installere Linux på min gamle langsomgående pc, er muligvis håbløst.
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 17:29 #7
Du kan også forsøge en anden vej rundt. Da du ikke har backup af dine filer, er der selvfølgelig en risiko, men alligevel.

Du starter din pc op og slukker straks igen ved at holde knappen nede til den slukker. Dette gør du tre gange, hvorefter din pc vil starte op og selv forsøge reparation.

Derefter kommer der et billede, hvor du kan vælge fejlfinding. Tryk på denne. Du kan nu vælge nulstilling med bevaring af dine filer (programmer slettes), eller avancerede indstillinger. Inden du evt. vælger nulstilling, ville jeg forsøge en startreparation under avancerede indstillinger. Dette kan måske løse problemet. Det kan tage nogen tid, men er absolut et forsøg værd.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 18:33 #8
Man kan starte Windows 10 op i fejlsikret tilstand.
Hvis man tænder pc og lige så snart man se mindste aktivitet tvangs nedlukker men pc. Dette gøres 3 gange. 4 gang lade man den boote. Du burde så komme i en recovery tilstand hvor du kan forsøge flere muligheder.

Med hensyn til Linux skal den ikke installeres, men køres direkte fra usb mediet. Jeg bruger BalenaEchter til at oprette Linux installation medier. Den er nem at arbejde med. Har du en ekstern hdd monteret sammen med linux usb bør du kunne kopiere private data over på den eksterne da Linux mediet kan åbne Windows fil systemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 18:35 #9
Hov. Undskyld ink. Fik ikke set du havde foreslået fejlsikret tilstand.
Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 19:32 #10
Jeg har nu flere gange afprøvet, det I foreslår. Der sker dog ikke det forventede.
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 20:30 #11
Kan du evt. beskrive hvad der så sker?

Har du lavet dig en USB med media creation tool?

Med denne isat pc'en skal du boote på denne. Dette gøres med bootmanager, idet du trykker f12 umiddelbart efter start. I menuen vælger du så usb stick som opstartsmedium.

Undervejs kan du vælge enten reparation af pc eller installation af Windows 10. Her er det dog vigtigt at vælge med bevarelse af data og programmer !!
Avatar billede Allan Juniormester
01. januar 2022 - 20:59 #12
OK, jeg forstår, usb-flashdrevet skal være isat. Det giver god mening.
Jeg har kun 3 ældre flashdrev, som muligvis ikke har nok GB, da Media Creation Tool ikke kan lave nogen overførsel.
Jeg går i Elgiganten i morgen og køber en, der med sikkerhed er stor nok.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 21:08 #13
#12 Usb pind til Media Creation Tool skal være på 8 GB eller større.
Avatar billede Allan Juniormester
02. januar 2022 - 11:18 #14
Ja, Det står der på siden, hvor der skal downloades.
Jeg har nu fået overført boot-programmet til et stort nok flash-drev.
Efter at have fulgt proceduren, er den nu holdt op med opstarte på den måde, jeg tidligere beskrev, men der er blot sort skærm, så jeg ved ikke, om der sker noget.
Er det korrekt, og i givet fald, hvor lang vil der gå, inden man kan se, at computeren rent faktisk læser ind fra usb-drevet?
Avatar billede INK Ekspert
02. januar 2022 - 11:26 #15
Hvordan fik du den til at starte på usb? Har du brugt bootmanager eller har du ændret opstartsrækkefølge i bios?
Avatar billede Allan Juniormester
02. januar 2022 - 11:46 #16
Hej Ink
Kan du ikke lige genopfriske for mig, hvordan man kommer ind i bios / bootmanager?
Avatar billede INK Ekspert
02. januar 2022 - 12:02 #17
umiddelbart efter tryk på startknappen trykker du (evt. gentagne gange) på funktionstasten f12. Så kommer du til bootmenuen på en Acer (Ifølge Google).
Her kan du så vælge start på usb, der selvfølgelig skal være sat i maskinen før start.

Maskinen vil så boote op på usb og vise en række billeder. Her er det vigtigt, du først forsøger med reparation af Windows. Hvis dette mislykkes, så starter du bare forfra med boot på usb. Nu vælger du så installation af Windows 10, men husk at vælge bevare datafiler og programmer!!

Alternativt hvis du ikke kan få bootmanager til at virke, så kan du efter samme princip gå i bios, ved på en Acer at trykke f2 gentagne gange under opstart. Under faneblad boot i bios kan du ændre bootrækkefølge til usb først (husk gem og exit). Ved næste start vil den så boote på usb. Når du er helskindet igennem genoprettelse af Windows og alt kører som det skal, skal du huske at ændre bootrækkefølge tilbage i bios.

Det kan afhængig af Acer-model være andre funktionstaster for bootmeny og adgang til bios, men det kan du ofte se i bunden af billedet, når Acer logoet kommer frem.
Avatar billede falster Ekspert
02. januar 2022 - 12:17 #18
Hvis de udmærkede vejledninger ovenfor ikke virker, kan du eventuelt prøve med Hirens BootCD PE på dit flashdrev, så er miljøet Windows:

https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

Lidt vejledning

https://www.youtube.com/watch?v=XDGPl8ucC9c
Avatar billede Allan Juniormester
04. januar 2022 - 13:31 #19
Så er det løst.
F12 kom aldrig til at virke trods adskillige forsøg.
Derimod kom jeg ind i BIOS, da jeg, efter også mange forsøg, uforvarende glemte at holde Fn-knappen nede.
Først prøvede jeg at indlæse med genskabelse af filer. Efter 24 timer stod den stadig og forsøgte at genskabe.
Så besluttede jeg for rense alt, men minsandten om ikke alle filerne blev genskabt, og selvom Publisher i første omgang var lidt genstridig, lykkedes det at få min savnede fil frem igen.
Fire dages frustrationer endte alligevel godt. Fantastisk.
Tak for alle rådede og fortsat godt nytår.
Avatar billede INK Ekspert
04. januar 2022 - 17:07 #20
Godt det lykkedes. Husk sikkerhedskopi fremover 😀😂