Avatar billede Christian Juniormester
04. januar 2022 - 22:02 Der er 10 kommentarer

Tilslut ekstern højtaler til tv

Hej kloge hoveder

Har problem med at få lyd fra kollegiets fjernsyn til en ekstern højtaler. Links til manualer, med billeder af både tv'ets og højtalersættets indgange, er nedenunder.

Har forsøgt mig med et stik som dette: https://www.thansen.dk/elektronik/mobiltilbehor/kabler/minijack-til-phono-kabel-0-5m/n-234162493/pn-238635938
men det hjalp ikke.

Er der en, som kan sige, hvilket kabelstik jeg skal bruge?. Gerne et link, så jeg ikke får købt det forkerte. Har været inde og ændre i fjernsynets lydoutput til ekstern højtaler, men stikkene er ikke rigtige, så det hjælper ikke endnu :)

Håber i kan hjælpe!
Mvh. Christian

Samsung tv: Model kode: UE40B7070WW
Link hvor tv'ets indgange kan ses:
https://downloadcenter.samsung.com/content/EM/200904/20090417132155578/[QSG]BN68-02287S-00Eng-0410.pdf?fbclid=IwAR3gUmybVqeI5oiBggSSwC6buQgC6TfA934far8V9xRranCFbAbyFzVlZGA

Og har denne afspiller: JVC UX-G48
Manual:
https://www.pdfmanualer.dk/jvc/ux-g48/manual?p=6
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2022 - 22:56 #1
TV'et modtager udelukkende video og lyd. Du kan ikke tilslutte noget ekstern lyd-kilde.
Avatar billede Christian Juniormester
04. januar 2022 - 23:00 #2
Okay, tak. Men hvorfor er der så muligheden for i tv'ets indstillinger at sige det skal være en 'eksternal speaker'?
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. januar 2022 - 23:34 #3
Jeg forstår ikke indlæg #1- der er flere muligheder - scart <->scart - eller hovedtelefoner ud -til anlæg -på nogle TV kan lydstyrken så styres via TV fjernbetjening.

https://www.av-cables.dk/scart-kabler/scart-kabel-0-6m.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. januar 2022 - 23:40 #4
Det lyder også underligt når der står "external speaker". Jeg har selv et Sony TV fra 2013. Til det er det tilkoblet en omskifter, der muliggør at lyden kommer ud i et par tilsluttede pc-højttalere eller i mit stereoanlæg. Det kan også afspille lyd via. de indbyggede højttalere.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2022 - 00:11 #5
Enig i #3.
Med et scart stik bør man få analog lyd hen til forstærkeren.
Tror også det giver den bedste lyd kvalitet. Ikke alle hovedtelefon udgange på tv, har så god kvalitet i lyden.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2022 - 05:57 #6
Hvis du har disse Muligheder som  på mit Samsung.?
https://ibb.co/pd8nLNV
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2022 - 07:17 #7
#6 Det var ikke lyd ud, men lyd ind du foreviste.

Det eneste måde, at have TV'ets lyd ud på er fra digital audio til forstærker.

Jeg synes ikke, jeg så på manualen, scart-stik kan bruges, igen stod der bare av-in.

Det eneste løsning vil være find en audio udstyr eller forstærker med digital audio.
Avatar billede kulawig Professor
05. januar 2022 - 11:30 #8
som #7 skriver
bedste løsning ville være HDMI til en forstærker som driver højtalere

alternativ en HDMI til VGA/Audio splitter ... men der skal man være opmærksom på at der er forskellige versioner af HDMI :-(
MÅSKE denne kunne løse problemet::
https://www.av-connection.dk/?PNo=NNA-1159-B&gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEjxCBnwlphemiLRshn3uApeubf2FFXIo0LEf7d4hUUHAGh8yBsYy2kaAjdKEALw_wcB

mvh
Avatar billede Christian Juniormester
05. januar 2022 - 19:38 #9
Tak for inputs alle sammen!

Så var selv lidt forvirret ang. fjernsynets scart indgang, men har fundet en ny manual, der bedre illustrerer det:
https://www.pdfmanualer.dk/samsung/ue40b7070/manual?p=6
Beklager, men vidste ikke bedre.

Men hvis, jeg vil forsøge med scart metoden, så skal jeg have sådan et her, right?
https://www.av-cables.dk/scart-adapter/scart-adapter-til-samsung-led-tv.html

aux-metoden Har prøvet at benytte et par helt almindelige høretelefoner ind i stik nr. 8 og 13, men det giver ingen lyd uanset om jeg sætter vælger tv'ets lydoutput til at være tv-speakers eller external speakers.
Var I HIFI-klubben, hvor de sagde jeg bare skulle bruge et aux til aux, stik fra tv'ets til anlæggets input (foran på det), men det virkede heller ikke.

Til #8: Med det stik det, så vil jeg skulle sætte hdmi-stikket i fjernsynet og aux-stikket i anlægget, men vga-delen skal ikke bruges, vel?

Tak igen! :)
Avatar billede kulawig Professor
07. januar 2022 - 08:59 #10
"Til #8: Med det stik det, så vil jeg skulle sætte hdmi-stikket i fjernsynet og aux-stikket i anlægget, men vga-delen skal ikke bruges, vel?"

det var sådan jeg havde forestillet mig det ;-)

jeg vil dog stadig anbefale dig #7 løsning med HDMI til en forstærker