Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2022 - 15:25 Der er 18 kommentarer

Færre krav til Windows 11 ?

Kender nogen til, at Microsoft har sagt noget om, at der måske senere vil komme mindre krav til PC'er for at kunne køre Windows 11?
En af vores er fra 2020 med en Intel Core i5-7300HQ CPU @ 2.50GHz, og jeg er da godt nok overrasket over, at den ikke kan.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2022 - 15:45 #1
Det tror jeg ikke på, kommer til at ske. Det er ret klart, at det er Microsofts mål at slippe for altid at skulle være kompatibel med gammel hardware - med Windows 11 er der trukket en streg i sandet for, hvad de vil understøtte i fremtiden.

Samtidig har de så selv offentliggjort, hvordan man kan få Windows 11 på en usupporteret PC - men på en sådan måde at Microsoft ikke tager ansvar for det: https://support.microsoft.com/en-us/windows/installing-windows-11-on-devices-that-don-t-meet-minimum-system-requirements-0b2dc4a2-5933-4ad4-9c09-ef0a331518f1

Det vil jeg da anbefale dig at kigge på, for di har ret i at en PC fra 2020 burde kunne... - måske manger den TPM chippen, der traditionelt kun har siddet i erhvervs-maskiner?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2022 - 15:48 #2
Næ, det ser sørme ud til at i5-7300 ikke er på listen over supporterede CPU´ere:

https://docs.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2022 - 15:54 #3
Jeg har købt en brugt bærbar Lenovo, født med Win 10. På denne kunne Win 11 ikke installeres - altså umiddelbart, men efter at have ledt lidt på nettet lykkedes det alligevel, at få den til af fungere med Win 11. Det er nok ikke ligefrem MS´ livret, men de kan bare lade være med at genere brugerne, i den grad som tilfældet desværre er.

https://www.techradar.com/how-to/how-to-upgrade-to-windows-11-without-tpm-20-and-why-you-shouldnt
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2022 - 15:55 #4
Tak for svar. Det er jo det, om det måske bare giver mere bøvl. Og problemer med 32/64 - og forud kompabilitet kan man nok ikke forvente :-)
Men jeg synes, at det er lidt voldsomt med så relativ ny en processor. "Det strider mod verdensmålene at kalde en pc fra 2020 for outdated!"
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2022 - 16:17 #5
Ja, men de store koncerner (her MS) er ligeglade - de lever efter "at moral er godt, og så er dobbelmoral debbelt så godt".
Min bærbare Lenovo fungerer fint - det er 64 bit, og den kører fortrinligt med ældre programmer.
Avatar billede falster Ekspert
06. januar 2022 - 16:21 #6
Faktisk enig i "det hele". Men  i5-7300 er - så vidt jeg kan se - fra 1. kvartal i 2017.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2022 - 16:22 #7
Problemet med Windows 11 kravene er jo også at mange slet ikke bruger den sikkerhed der ligger i forbindelse med Tpm chippen.  Som jeg forstår det har det blandt andet noget med "Hello" og ansigtsgenkendelse at gøre, samt noget med kryptering af data. Mange gør jo ikke det, og har måske en 4 cifret kode de logger på med. Hvad er det så værd??
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2022 - 16:26 #8
#6 Ja man oplever indslag med at pc er næsten "ny" men hardwaren alligevel måske er 2-3 år ældre på produktions dato. Selv har jeg en 6 år gammel bærbar, som jeg var nødt til at lave et installations medie med Rufus for at få Windows 11 på den, Her var det også cpu der ikke var supportet. På trods af det kunne jeg alligevel få lov til at lave en ren installation af Windows 11.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2022 - 16:44 #9
Men er alles råd så #1, at jeg tager en "uspporteret" update? Jeg gider ikke fedte med hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2022 - 16:58 #10
#9 Nej det er ikke mit råd at opgradere. Jeg gjorde det kun fordi det er en pc jeg har fået og den alligevel skulle formateres om. Så tænkte jeg, at jeg ville forøge at se om den kunne få Windows 11.
I princippet er det jo "kun" brugerfladen der er ny. Det bagved liggende er jo faktisk Windows 10 og længere ind i menuerne ser man stadig rester af Windows 7 menuer.
Det eneste fordel jeg kan se er supporten, som jeg stadig ikke kan finde noget om til Windows 11.
Windows 10 supportes jo til oktober 2025. Personligt synes jeg at opgraderingen til Windows 11 er et tilbageskridt i forhold til produktivitet på computeren. Og det skal forstås på den måde at menuer ser mere simple ud, men for at få alle muligheder frem, skal man "udvide" menuen ved at trykke nederst i boksen. Hvorfor pokker gør det det?? Man kan heller ikke trække elementer ned på proceslinjen som før. Hovedet i stifinderen er minimeret med hensyn til muligheder. Ikoner grupperes i stedet for at ligge ved siden af hinanden, hvilket betyder man først skal trykke på grupperingen for så at vælge hvilken man vil bruge. Jeg synes mange af de tiltag er en tilbagegang i forholdet til at bruge computeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2022 - 17:16 #11
Opgrader hvis du synes. Lad være hvis du har det fint med Windows 10. Microsoft har annonceret at begge kører mange år endnu, så den eneste grund til at vælge Windows 11 på nuværende tidspunkt er, at man er nysgerrig.

Derfor forstår jeg heller ikke dem der harcelerer over "de onde folk fra Microsoft" - de stiller to operativsystemer mere eller mindre gratis til rådighed, og har så valgt ikke at understøtte ældre hardware. Det er der flere operativsystem-producenter der også har valgt ikke at gøre. Jeg har eks. en iPad, der fungerer fint, men bare efterhånden ikke længere kan køre nogle apps, fordi den kører en gammel udgave af iOS... - og sådan skal det være, for ellers vokser OS´et til en størrelse, hvor man begynder at klage over at det fylder for meget. Og bliver for langsom at eksekvere.

Microsoft har valgt selv at lægge informationer ud om hvordan man kan installere på ældre hardware - og så kan folk selv vælge mellem supporteret windows 10, eller usupporteret windows 11. De færreste bruger i forvejen supporten, så...

Ang TPM chippen er det i dag krypterings standarden i PC´en. Den varetager ikke bare sikkerheden ved login og kryptering af filer/harddisk, men vil i fremtiden givetvis overtage andre opgaver, som eks. sikker mail eller web-site adgangs-funktioner. Til den tid vil PC´ere uden være overladt til de teknikker vi kender i dag, og som i fremtiden vil være lette at bryde. Men om det er om 2 eller 20 år skal jeg lade være usagt.

Tilbage til spørgsmålet - du kan sagtens installere windows 11, men er det kun fordi du forventer ny funktionalitet, så lad være. Så vil Windows 10 være bedre de næste 4-5 år.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2022 - 17:20 #12
Meget enig i #11 :-)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2022 - 17:26 #13
Tusind tak for indspark. En pc, som er "godkendt", har jeg allerede opgraderet til Windows 11. Så vil jeg lade den anden fortsætte med Windows 10 og så teste mine programmer begge steder.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2022 - 17:28 #14
#13 Lyder som en god plan :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2022 - 18:42 #15
Vedr #11 Der står i denne kommentar:

"Derfor forstår jeg heller ikke dem der harcelerer over "de onde folk fra Microsoft" - de stiller to operativsystemer mere eller mindre gratis til rådighed, og har så valgt ikke at understøtte ældre hardware."

Jeg mindes tydelig den "smarte ide" som Microsoft foretog i 2015 ifm. udgivelsen af det nye styresystem Windows 10. Dette var jo også gristis for brugere med maskiner der kørte med Windows 7. Der var bare lige det ved det at Microsoft i realiteten tvangsindstallerede Windows 10, på Windows 7 brugernes maskiner. En bekendt havde sin maskine tændt, slukkede den ikke da han kørte i byen, og da han kom tilbage var maskinen blevet "inficeret" med Windows 10. Grunden var den ,at der ikke fra Microsofts side lavet aktivt tilvalg, men aktivt fravalg.
Så at Microsoft mere eller mindre stiller noget gratis til rådighed, er en sandhed med modifikationer. Microsoft giver ikke én kone ud, uden af få to igen.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2022 - 19:10 #16
#15 - lyder fornuftigt. Uden at have belæg for det, har jeg følt, at Windows 11 blot var en beta-version og sammenholdt med 32/64-forviklingerne og de mange Office/Microsoft 365-pakker, tilsammen er udtryk for, at de er ved ved at udvikle kode over evne.

Jeg kan godt leve med, at nogle PC'er kan blive for gamle, men at sætte PC'er købt i slutningen af 2020 af holdet, synes jeg er utilstedeligt. Og så er det i dén forbindelse ligegyldigt, at processeren iflg. #6 kan være ældre.
---men der sker vel det sædvanlige, at ens oprør mod Giganterne ender med at blive et skuldertræk til formiddagskaffen. Måske skulle vi pudse nogle politikere på dem?
Gad vide hvor mange procent at de PC'er, som i øjeblikket kører upåklageligt, der nu bliver stemplet som klar til Teknisk Museum.
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2022 - 20:55 #17
Jørgen Kirkegaard.
Jeg er på de fleste områder helt på linje med dine kommentarer og til dels dem fra ole_madsen i indlæg #11.

Men, når ole_madsen begrunder fornyelserne, og dermed tidligere styresystemers indbyggede inkompatibilitet med nyere programmer og hardware, så er jeg ikke enig med ham. Han skriver, at ”ellers vokser OS´et til en størrelse, hvor man begynder at klage over at det fylder for meget.” Mit første styresystem, Windows 98, fyldte knapt 1GB på computeren, det næste, XP, mellem  1.5GB og 3.5GB. Windows 11 kræver minimum 64GB som udgangspunkt og mere, hvis der skal være plads til opdateringer

Både Microsoft og Apple bruger regelmæssigt et af de for tiden mest populære buzzwords, ”sustainability”, i deres promoveringer af egne produkter. At et produkt er ”sustainable” indebærer efter min mening, at det kan bruges helt uden problemer i mere end 10 år. Forestil dig, at du gerne vil købe en ny bil og ikke kan være sikker på, at den stadig kan bruges om 10 år!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2022 - 21:24 #18
Hvis en Windows 11 skulle være bagud kompatibel med al hardware tilbage til 8086´eren (8088), ville størrelsen på de OS du nævner have været væsentlig større. Og køre meget langsommere end de gør. Det er det jeg mener med at man er nødt til at trække en streg i sandet.
Windows 11 understøtter 32 og 64bit applikationer og hardware. Hvis man skulle slæbe på tidligere tiders 16 og 8 bit funktionalitet også, ville det slet ikke køre så glat som det gør.
Jeg tror det var Windows XP der som det sidste OS tillod at man med krumspring aktiverede "ægte" 16 bit understøttelse - det var disablet pr. default. Men det kørte ikke ligefrem godt når 16-bit var aktiveret.

BTW - jeg har haft en 13 år gammel Lada jeg var nødt til at skrotte, fordi man i DK i flere år ikke havde kunne importere den slavecylinder der hørte til modellen (Den fandes heller ikke hos huggerne).
Jeg kan gå direkte på Elgiganten og købe en lavpris android telefon der kan være ubrugelig om et par måneder, fordi "MitID", Mobilepay eller andre essentielle apps ikke vil køre på den.

Man kan altid være uheldig/ukyndig/uvidende om hardwarespecifikationer, og komme til at købe noget værre bras. Jeg har selv for få år siden anbefalet PC´ere der i virkeligheden var noget værre møj, fordi jeg blot kiggede på de overordnede specifikationer. Der er masser af producenter der gerne tjener penge på folks uvidenhed. Og her er vi helt enige - disse producenter burde hænges op ved deres ædlere dele i byporten...