Avatar billede PGFfyn Mester
09. januar 2022 - 11:15 Der er 10 løsninger

=sumifs(

Hej.
Addere m.v. klarer =sumifs( ...  nemt, når talrækken er 1 søjle, men hvordan får man summen frem når der er 2 søjler som skal modregnes = et nettotal, f.eks. et kontokort med udgifter i 1 søjle og indtægter i den anden søjle som er samme konto.
Har set følgende som klarer opgaven uden problemer:
=sumifs(Bogføring[Beløb];Bogføring[konto];b10) men den er jeg ikke i stand til at genskab i et nyt ark.
Er der nogen som kender tricket?
MVH

Povl
Avatar billede ebea Ekspert
09. januar 2022 - 11:49 #1
SUMIFS er jo som formlen siger, summering med kriterier. Og ud fra det som du har skrevet i spørgsmålet, er det noget svært at se, hvad dine kriterier er.

Og så ville det være en god skik, hvis du lukkede de spørgsmål du har stillet, tilbage i tiden.
Avatar billede PGFfyn Mester
09. januar 2022 - 12:29 #2
OK - hvordan er det man lukker - følger gerne go skik.

Der er blot et kriterie og det er B10 som er et kontonummer.
Beløb er hhv. debet og kredit på et kontokort i 2 søjler, og formlen adderer den ene side og fratrækker den anden - kan ikke forklare det bedre.

MVH

Povl
Avatar billede ebea Ekspert
09. januar 2022 - 13:02 #3
#2 - Spørgsmål lukkes ved, at man accepterer et af de svar, som løste problemstillingen du efterspurgte en løsning på.

Går ud fra, at med søjler, så mener du kolonner (Søjler hører til i et diagram).
Men du skriver både gange, og dividere, så det fortæller at der er et tal mere, foruden at du har B10 som kriterie. Så forklar lidt bedre, hvad det går ud på. Hvad ganges med hvad?
Avatar billede PGFfyn Mester
09. januar 2022 - 13:38 #4
Hej igen.

Tror måske ikke vi kommer videre, og mener ikke jeg skriver noget med gange og dividere.
2 kolonner hvor summen af den ene side skal modregnes i den anden side - det er det som det drejer sig om vha. =sumIFS(

Venlig hilsen

Povl
Avatar billede ebea Ekspert
09. januar 2022 - 13:44 #5
#4 - Nej det har du nok ret i. Omkring gange og dividere, så for at være helt korrekt, så skulle jeg nok have skrevet "lægge sammen" og "trække fra" ;-)
Men det der var ment, var at der mangler noget i din forklaring. Hvis du bare skal have fratrukket et tal fra et andet, med et bestemt kriterie, så kan du bruge en simpel IF formel, og ikke en SUMIFS.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. januar 2022 - 15:19 #6
Kan det ikke bare være sumifs(omsætning)-sumifs(kost) = sumifs(netto)
Avatar billede jens48 Ekspert
09. januar 2022 - 22:01 #7
Hvis jeg ellers forstår din formel korrekt bruger du navngivne områder og de er arkspecifikke. Derfor kan du ikke blot kopiere formelen fra et ark til et andet. Formelen vil stadig referere til det oprindelige ark.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. januar 2022 - 22:43 #8
Og så ser det ud til at syntaks er forkert?
Bør være:
SUM.HVIS(område, kriterium, [sumområde])

=sumifs(Bogføring[Beløb];Bogføring[konto];b10) er byttet rund?

Bruger du engelsk version Excel? Mener der bruges , i stedet for ;
Avatar billede store-morten Ekspert
09. januar 2022 - 23:10 #9
Og taster du Udgifter som positiv/negativ tal?

Se dette eks.:

https://www.dropbox.com/s/b4k8r2t101cc3hc/sumifs.xlsx?dl=0
Avatar billede PGFfyn Mester
19. januar 2022 - 12:17 #10
Hej igen.
Mysteriet er opklaret (for mig).
Filen jeg kiggede på, var låst og delvis skjult, så det var lidt svært at gennemskue (for mig).
"Forfatteren" har meddelt mig, at der anvendes tabeller og skjulte kolonner, så det er nok stadig sådan at =sumifs(... kun trækker tal fra 1 kolonne.
Venlig hilsen
Povl