11. januar 2022 - 19:39 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Finde tæller og nævner og skrevet i hver deres celle

Tænker at det nok er et simpelt spørgsmål, men jeg har ikke lige løsningen på hvis jeg f.eks i celle A1 har stående brøken 3/7 og ønsker at få tælleren 3 til at stå i celle B1 og nævneren 7 i celle B1
How to do?
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2022 - 21:32 #1
Ved ikke lige i hvad sammenhæng du skal bruge det, men måske sådan:
i B1 :  =0+MIDT(TEKST(A1;"0?/0?");1;2)
i B2 :  =0+MIDT(TEKST(A1;"0?/0?");4;2)
11. januar 2022 - 21:41 #2
Tak virker hvor der kun er et ciffer i tæller og et ciffer i nævner.
Virker f.eks ikke i 11/12
Vil gerne have det til at virke hvor der kan være flere cifre i tælleren/nævneren
Avatar billede ebea Ekspert
11. januar 2022 - 22:20 #3
#2 - Hvordan har du formateret cellerne B1 og B2 ?
Formlerne er også beregnet til brøker som 11/12, så der kommer også et 2 cifret tal ved den kombination.
11. januar 2022 - 23:41 #4
Cellerne er formateret som brøker Op til 3 cifre (312/943)
Avatar billede jens48 Ekspert
11. januar 2022 - 23:59 #5
Prøv for tæller med:

=VENSTRE(TEKST(A1;"???/???");FIND("/";TEKST(A1;"???/???"))-1)+0

og for nævner:

=HØJRE(TEKST(A1;"???/???");FIND("/";TEKST(A1;"???/???"))-1)+0

Inspiration til formlerne fundet på https://www.c-sharpcorner.com/blogs/extracting-numerator-and-denominator-from-a-fraction-in-excel1
12. januar 2022 - 00:01 #6
aha.. kan godt se at det virker hvis brøken er skrevet direkte i A1 og hvor cellen forud er formateret som værende brøk, men hvis tæller og nævner i A1 er hentet fra 2 andre celler som
11 stående i A2
og
12 stående i A3
og derefter i A1 skriver =A2/A3 (A1 er formateret til brøk) og der fremkommer 11/12
så kan jeg dernæst ikke få formlerne i B1 og B2 til at virke.

Ved godt at det ser underligt og kryptisk ud det jeg laver, men har faktisk brug for det i forbindelse med dannelse af matematikopgaver med subtraktion af brøker med blandede tal. (NB elever ser ikke og har ikke brug for noget excel ark, men kun opgaver på print)
Avatar billede jens48 Ekspert
12. januar 2022 - 00:07 #7
De formler jeg har angivet virker uanset om der står en formel eller en brøk i A1. Og formateringen af A1 er også ligegyldig.
12. januar 2022 - 08:14 #8
Jamen det virker bare helt fantastisk. Lige efter hensigten. En glad mand sidder her.
Tusinde tak for alle input.
Det bliver så godt.
Avatar billede ebea Ekspert
12. januar 2022 - 09:40 #9
#6 - Forudsætningen for at et svar virker, er jo selvfølgelig at du også følger det som du egentlig selv skriver. Formlerne virker udmærket, og hvis du ændrer antallet af enten 0 eller ? i formlen, passer de også til større brøker.