Avatar billede camsti Seniormester
18. januar 2022 - 11:27 Der er 3 kommentarer

Kolonner til rækker via formel

Jeg har i kolonne A1 til A5 af initialerne GG.
I kolonne B1 til B5 er der listet forskellige opgaver.

Jeg har derefter givet området A1 til A5 GG

Dem fletter jeg sammen i kolonne C1 med denne formel: =TEKST.KOMBINER(", ";;GG)

Der står nu ATA, BTE, ETB, TEC, VEX

Det virker, men det er lidt omstændigt, hvis jeg skal indsætte ekstra linjer til området GG og navnestyringen kan være lidt komplex og vedligeholde.

Findes der en formel som siger "gik i kolonne A, tag alt hvad der står ud for værdien af GG og sæt det ind i en celle adskilt af komma"?

Kort og godt: Tekst.kombiner uden navnestyring ....
Avatar billede kim1a Ekspert
18. januar 2022 - 11:50 #1
Hvis du bruger absolutte referencer så vil indsættelse af en linje indenfor området altid udvide referencerne.

$A$1:$A$5 i en formel
Indsæt en linje i række 3, så vil den nye reference være $A$1:$A$6

Udfordringen er hvis man ønsker at indsætte under række 5, så bliver du nødt til at have en "tom række" under for at formlens reference stadig fungerer. For at markere række 5 og så vælge indsæt vil ikke pille ved ovenstående reference.
Avatar billede camsti Seniormester
18. januar 2022 - 13:05 #2
Hej Kim,

Det er netop det du beskriver der er mit problem. Derfor håbede jeg at man kunne begå en formel der kunne tage alle celler der indeholder GG og så tage indholdet af de tilstødende celler og smide det ind i en celle som tekst.kombiner kan.

Jeg tager dog dit råd med om den blanke celle over og under hvert område med mig - det er en fin idé :)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. januar 2022 - 16:58 #3
Måske jeg ikke helt forstår.
Kan du prøve at uploade et eksempel, eller beskrive meget præcist hvad der står i hver celle?

For tekst.kombiner kan jo sagtens sættes sammen med en hvis funktion i C:
=hvis(A1="GG";tekst.kombiner(...);"")
Så ville i hver række komme noget hvis....

Men som sagt kan det være jeg fuldstændig misforstår.