Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. januar 2022 - 17:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg fuld adgang til fildeling mellem min PC og laptop?

Hvorfor er det altid så svært at få fildeling til at virke på windows?

Jeg har en stationær PC og en laptop, begge med win10.
Jeg vil gerne kunne dele filer mellem de to. Men jeg kan bare ikke få det til at virke.

Jeg har så slået fildeling og netværksregistrering til på begge.

Jeg kunne se min PC fra laptoppen, under netværk, men når jeg ville have adgang spurgte den om kode. jeg bruger ikke loginkode på min PC og de koder jeg ellers bruger til den konto den viste, virker ikke.
Jeg kan ikke se min laptop fra den stationære.

Nu har jeg yderligere slået firewall fra på private netværk, samt slået adgangskodebeskyttet deling fra for begge maskiner.

Og nu kan ingen af maskinerne se hinanden. SUK! Hvorfor skal det være så svært????

Hvordan gør man se jeg har fuld adgang til begge maskiners filer?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2022 - 17:51 #1
jeg har mine filer i skyen (dropbox og onedrive) - så er der fælles adgang til alle, og de ligger rimeligt sikkert.
Avatar billede f-arn Guru
28. januar 2022 - 19:25 #2
@claes57
Jeg deler ikke din tillid  til til skyen...!

@Kluddermor
Dette er et billede af et link der ligger på skrivebordet på min stationære. Der ligger et tilsvarende på min bærbare.

https://ibb.co/McJBT1q

Det linker til \\DESKTOP-V6GQONV og hvis du erstatter V6GQONV med navnet på den pc du ønsker at dele filer med, burde det virke
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2022 - 20:02 #3
mht skyen: man har en driver til adgang/synkronisering. Der ligger et sæt filer der - men et tilsvarende filsæt er på pc og laptop. Så hvis nogen bomber skyen synder og sammen, så ligger filerne stadig på dine maskiner, som du jo har sikkerhedskopier af.

Men derudover, så skal den ene maskine ikke være startet for at den anden kan se filerne - og ved start af den ene, så synkroniseres den med data fra den anden. Og det er det smarte i dagligt brug.
Avatar billede f-arn Guru
28. januar 2022 - 20:15 #4
@claes57

Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt det er smart eller nemt...
Jeg tror bare helt enkelt ikke på at skyen kan opbevare ting sikkert. Set fra et privatlivs perspektiv...
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2022 - 21:40 #5
Det sikreste er nok OneDrive, men man kan vel aldrig vide sig helt sikker. Spørgsmålet er vel nærmere: er dine filer interessante nok at nogen gider at se hvad de indeholder?
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. januar 2022 - 22:49 #6
Har du også mindst en delt mappe på hver komputer ? - og selvfølgelig skal de være på samme netværk. Er dit netværk sat til privat ?
Avatar billede f-arn Guru
29. januar 2022 - 06:53 #7
@e-jensen

Hvis din kommentar var henvendt til mig, så er det ikke et spørgsmål om mine filer er interesante, men at de er private! Og i betragtning af de lækager bla. Facebook har haft, tror jeg bare ikke på andres evne til at holde mine ting private... 😟
Avatar billede puren Ekspert
29. januar 2022 - 09:59 #8
f-arn >> kan sagtens forstå dig men du må ikke sammenline onedrive, Google drive, icloud, mega og div andre sky drev med FUC*** facebook, facebook tjerner penge på din data

men tilbage til fokus på din opgave
men bliver nød tll at skuffe dig har prøvet 10-12 forskællinge guides fra div hjemmesider men ingen lykkes.

min løsning blev en raspberry pi zero hvor jeg laver en synkronisering af mappen på min computer til min pi og fra min labtop til min pi
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. januar 2022 - 16:33 #9
@claes57
Nu er laptoppen som sådan ikke min, men min datters. Så jeg vil ikke have hun fast er logget på mine cloud-tjenester.

@kurt54
Jeg har delte mapper på hver computer.
Netværket er sat til privat. Jeg har slået yderligere prøvet at slå windows defender firewall fra på det private netværk.
Den ene er på netværket via WIFI og den anden ethernet. Men ifølge netværksnavnet er det samme netværk de er på.

@f-arn
Link kunne jeg ikke få til at virke.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. januar 2022 - 16:40 #10
Jeg har nu bemærket at når jeg giver netværkssadgang til bestemte mapper, så har min PC muligheden for at vælge HomeUsers.
Det er ikke en mulighed for laptoppen.

Og efter jeg har rodet lidt mere med deling af mapper, så er min PC nu blevet synlig med adgang fra laptoppen.
Men min PC kan stadig ikke se min laptop.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. januar 2022 - 16:51 #11
Laptop er stadig ikke synlig, men jeg kan skrive adressen til den og så kommer jeg ind på den.
Nu har jeg så oprettet et netværksdrev der peger på laptoppens "delte filer" mappe.

Men det burde nu være mere enkelt at dele filer og mapper over sit eget netværk.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. januar 2022 - 16:52 #12
Tak for input og forslag til løsning. Jeg kan ikke svare på hvad der egentligt var løsningen. Men det virker nu.