Avatar billede arnel Seniormester
29. januar 2022 - 19:12 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Dræb Times New Roman

Jeg er mere end træt, af TNR, der møver sig ind alle vegne i mine tekster. Selv når jeg skriver på et dok, der er i Arial - pludselig, så hopper TNR ind og laver om. Eller hvis jeg kopier en tekst fra en web-side, der fx. er i Arial eller Verdana eller en anden fornuftig skrivetype, når jeg så sætter den ind i et word-dok, så er den ændret til TNR.
Tdil. dokumenter, der er gemt i back-uppen som Arial, kan, når jeg henter dem være ændret til TNR.
Har forsøgt, at fjerne TNR i Kontrolpanel -  Udseende - Tegn - men her fik jeg at vide, at TNR ikke kunne fjernes, da det er en beskyttet skrifttype.
Hvem i alverden har besluttet, at TNR skal dominere så meget, og at den ikke kan fjernes når pc-brugeren (mig) vil have den grimme, gnidrede skrift ud?
Så hvad gør jeg?
Avatar billede arnel Seniormester
29. januar 2022 - 19:16 #1
Jeg har selvfølgelig forsøgt at låse Arial fast i Sidelay out - skrifttyper. Hvor der står 2 x Arial. Det vil TNR - eller hverm det nu er ikke acceptere.
Debug TNR
Avatar billede falster Ekspert
29. januar 2022 - 19:50 #2
Der er et forslag - uden forklaring - her - nederst:

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/word-2019-automatically-uses-times-new-roman-font/66992276-c285-4942-b4b0-92a0523aa56e

Sproget i Windows skal altså svare til standardsproget i Words stavekontrol (eller omvendt).

Hvis det allerede gør det hos dig, må vi se om der kommer andre bud.
Avatar billede Erik K Ekspert
30. januar 2022 - 00:37 #3
Er det din egen PC eller en fra arbejdsgiver?

Er den firmaejet, kan den af IT-afdelingen være låst til at bruge en bestemt font.
Er den låst kan Word ikke fastholde dine evt. ændringer.

Se nederst på siden her - åben forklaringer med klik på pilene:

https://support.microsoft.com/da-dk/office/skift-standardskrifttypen-i-word-2f50603b-9886-47e4-a483-48ac5ab80163
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2022 - 08:52 #4
Når jeg laver et skriv med en del kopiering, så har jeg også notesbog åben på en blank side. Alt kopieret mellemlandes i notesbog og kopieres derfra videre til word.
Så er formateringer og andet gums fjernet før word får fat i det.
Avatar billede arnel Seniormester
31. januar 2022 - 14:55 #5
Til ErikK - Indtil nu ser det ud til, at dit forslag er det virker bedst. Næsten - jeg er dog ikke helt i hus, men det skal nok have lidt tid.
Tak for tipset - og tak til falster og Claes57
VH
AL
Avatar billede Erik K Ekspert
31. januar 2022 - 16:01 #6
Velbekomme.
Jeg håber det lykkes at komme helt ud af problemet.

I hvilke situationer sker ændring til TNR stadig?
Er PC din egen eller virksomhedsejet?
Avatar billede nu_igen Professor
08. februar 2022 - 08:35 #7
Jeg er så gammel bruger af tekstbehandling at jeg tror du måske har TNR i din normalskabelon?
Avatar billede arnel Seniormester
08. februar 2022 - 16:38 #8
Tak, men der sker flg., når jeg åbner normalskabelonen. Åbner SmartArt Grphics - og vil så åbne AppData - her er adgang nægtet - og er ikke tilgængelig.
Og...?
Avatar billede Erik K Ekspert
08. februar 2022 - 18:12 #9
Har du prøvet dette m.h.t. normalskabelon?

Du åbner et nyt dokument
Du klikker i den meget lille firkant i feltet skrifttyper
Så åbnes en dialogboks, hvor du kan ændre font i rullefeltet øverst til venstre
Vælg f. eks. Verdana
I nederste venstre hjørne klikker du på benyt som standard - der åbnes en ny boks, hvor du kan vælge Alle dokumenter baseret på Normal skabelonen - det klikker du på og derefter på OK.
Så er skrifttype lagt fast i normalskabelonen, hvorfra du altid åbner et nyt dokument.

Du kan se her, hvor den lille firkant findes - det kan dog se lidt anderledes ud hos dig, alt efter hvorledes dine værktøjer er placeret.

https://ibb.co/ZXW8Xkf
Avatar billede arnel Seniormester
09. februar 2022 - 16:42 #10
Tak Erik K
Det var noget af det første, jeg lærte da jeg fik min førse pc'ere midt i 90'erne.
Desværre forgæves. TNR overtrumfer også dette.
Unaset hvilke flueben jeg sætter resp. fherner, så er den skide TNR ikke til at pasificere - eller bedst: helt udradere. BIll Gates og hans venner har åbenbart besluttet, at den slags bestemmer de,
Men der er jo ikke tale om en naturlov, når noget er frembragt af mennesker, så kan mennesker også fjerne det.
Spm er fortsat hvordan?
Hilsen arne