Avatar billede HHA Professor
08. marts 2022 - 13:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VBA overføre flere celler til en celle

Jeg er gået i stå med hvordan jeg tager teksten i flere celler i ws1 og sætter dem sammen i en celle på ws2.

Har nedenstående, men den vil selvfølgelig ikke godtage "formlen"
Nogen gode forslag?

For i = 4 To LR1

If ws1.Range("A" & i).Value <> "" Then

ws2.Cells.NumberFormat = "@"
ws2.Cells(LR2, "A").Value = ws1.Cells(i, "D" + " F," + " B''," + " C").Value
Avatar billede kulawig Professor
08. marts 2022 - 15:44 #1
skal det være VBA ... eller kan "sammenkædning" gøre det ?
Avatar billede kulawig Professor
08. marts 2022 - 15:45 #2
Avatar billede jens48 Ekspert
08. marts 2022 - 16:17 #3
Hvor kommer LR2 fra?
Er det dette du ønsker:

For i = 4 To LR1

    If WS1.Range("A" & i).Value <> "" Then

WS2.Cells.NumberFormat = "@"
WS1.Range("D" & i).Copy Destination:=WS2.Cells(i, "A")
WS1.Range("F" & i).Copy Destination:=WS2.Cells(i, "B")
WS1.Range("B" & i).Copy Destination:=WS2.Cells(i, "C")
WS1.Range("C" & i).Copy Destination:=WS2.Cells(i, "D")

    End If
Next
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2022 - 16:31 #4
#3  Som jeg læser OP skal det hele ende i samme celle  i ws2. Så deg må være noger med at konkatenere de fire strenge inden de indsættes.

Altså noget stil med

RESULTAT = A & B & C & D

Og så indsætte resultst. Desværre kan jeg ikke bruge VBA i Exvel på min telefon, så jeg kan ikke teste.
Avatar billede HHA Professor
08. marts 2022 - 17:36 #5
#1, ja, det skal være en VBA/Makro, da den skal tage teksten fra flere celler i et ark og samle det på et andet ark i en celle.
Det skal bruges til at "fremstille" prisfiler til upload i Microsoft AX.
Men de forskellige leverandører har hver deres filer de sender ud, så jeg er ved at lave Excel filer der henter deres fil ind i et regneark og konverterer det til den rigtige opsætning og herefter gemmer som CSV fil.

Det link du lagde ind virker måske, men tror ikke jeg har evnerne til at sætte det ind i min kode.

#4 Ja, men hvordan sætter jeg det sammen?
Her er mit "forsøg", et lille udklip af hele koden:

If ws1.Range("A" & i).Value <> "" Then

            ws2.Cells.NumberFormat = "@"

            Result = ws1.Cells(i, "D" & " F," & " B," & " C").Value
          ' (HVORDAN SKAL DET VÆRE?)

            ws2.Cells(LR2, "A").Value = Result

            ws2.Cells(LR2, "B").Value = ws1.Cells(i, "A").Value
            ws2.Cells(LR2, "C").Value = ws1.Cells(i, "").Value

#
Her er hele min kode:

Sub Opret_Ny_Fil()

Dim ws1 As Worksheet, ws2 As Worksheet, ws3 As Worksheet
Dim LR1 As Long, LR2 As Long

    Set ws1 = Sheets("Ark1")
    Set ws2 = Sheets("Ark2")
    ws2.Cells.ClearContents

    LR1 = ws1.Range("C" & Rows.Count).End(xlUp).Row

    Application.ScreenUpdating = False

    LR2 = 1

    For i = 4 To LR1
        If ws1.Range("A" & i).Value <> "" Then
            ws2.Cells.NumberFormat = "@"

            ws2.Cells(LR2, "A").Value = ws1.Cells(i, "D" + " F," + " B''," + " C").Value

            ws2.Cells(LR2, "B").Value = ws1.Cells(i, "A").Value
            ws2.Cells(LR2, "C").Value = ws1.Cells(i, "").Value
            ws2.Cells(LR2, "D").Value = ("Mtr")
            ws2.Cells(LR2, "E").Value = ws1.Cells(i, "H").Value
            ws2.Cells(LR2, "F").Value = ws1.Cells(i, "G").Value
            ws2.Cells(LR2, "G").Value = ("DKK")
            ws2.Cells(LR2, "H").Value = ws1.Cells(i, "G").Value
            ws2.Cells(LR2, "I").Value = ("DKK")
            ws2.Cells(LR2, "J").Value = ws1.Cells(i, "G").Value
            ws2.Cells(LR2, "K").Value = ("DKK")
            ws2.Cells(LR2, "L").Value = ws1.Cells(i, "G").Value
            ws2.Cells(LR2, "M").Value = ("DKK")
            ws2.Cells(LR2, "N").Value = ws1.Cells(i, "G").Value
            ws2.Cells(LR2, "O").Value = ("DKK")                                    '

            Worksheets("Ark2").Columns("A:cc").AutoFit

            LR2 = LR2 + 1

        End If
        Next i

        Worksheets("Ark2").Columns("E").NumberFormat = "0.00"
        Worksheets("Ark2").Columns("F").NumberFormat = "0.00"
        Worksheets("Ark2").Columns("H").NumberFormat = "0.00"
        Worksheets("Ark2").Columns("J").NumberFormat = "0.00"
        Worksheets("Ark2").Columns("L").NumberFormat = "0.00"
        Worksheets("Ark2").Columns("N").NumberFormat = "0.00"

Application.ScreenUpdating = True

MsgBox "Filen er klar!"

End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2022 - 18:33 #6
Anbring hver af dine fire cellers indhold i hver sin variabel, fx A, B, C og D.

Altså,fx

A = ws1.cells(i, "A") og så videre

Og så,til sidst

RESULT = A & B & C & D
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2022 - 18:34 #7
Det er lidt svært at vise uden VBA.
Avatar billede HHA Professor
08. marts 2022 - 21:21 #8
Tusind tak til jer begge.
Det hjalp med et skub i den rigtige retning.
Nu virker det som jeg gerne ville have det til 👍