Avatar billede TheLibrarian Mester
24. marts 2022 - 14:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tal til ugedage - kode til dette?

Jeg har en lang dato sekvens og har brug for at kunne tilføje en kolonne med ugedag. Jeg har fisket ugenummer ud fra dato med 'UGEDAG', og kan godt bruge HVIS til at erstatte tal med relevant ugedag hvis der kun er én ugedag i min kodestreng - men når jeg sætter flere ugedage ind, går det galt:

=HVIS(B2=3;"Onsdag";)+HVIS(B2=4;"Torsdag";)

Hvor går jeg forkert her?

Excel 2016 / PC
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2022 - 14:18 #1
=HVIS(B2=1;"Mandag";HVIS(B2=2;"Tirsdag";HVIS(B2=3;"Onsdag";HVIS(B2=4;"Torsdag";HVIS(B2=5;"Fredag";HVIS(B2=6;"Lørdag";HVIS(B2=7;"Søndag";"")))))))

Du kan også formaterer cellen med "UGEDAG"
Brug: Brugerdefineret --> dddd
Avatar billede ebea Ekspert
24. marts 2022 - 14:51 #2
Alternativt, kan du "pakke" ugedagene ind:
=VÆLG(UGEDAG(B2);"Søn";"Man";"Tirs";"Ons";"Tors";"Fre";"Lør")
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. marts 2022 - 15:11 #3
=TEKST(B2+1;"dddd")
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2022 - 17:17 #4
Hvis datoen står i A2 så skriv blot
=A2 og formater cellen som DDDD. Du behøver ikke gå via UGEDAG
Avatar billede TheLibrarian Mester
25. marts 2022 - 15:57 #5
Tusind tak alle!  Jeg testede de forskellige løsninger. Jeg skal kunne arbejde videre med data inkl ugedag i en pivottabel. Derfor virker =TEKST(B2;"DDDD")  bedre end blot at formatere datoen (det virker, men jeg får datoen i pivottabellen, og jeg har brug for ugedagen).
Hvis jeg bruger =TEKST(B2+1;"dddd") ender jeg med at få onsdag for 1. februar 2022, som er en tirsdag - muligvis en fejl i min formel.
Så, =TEKST(B2;"DDDD")  er den løsning som fungerer bedst her :-)