Avatar billede emil123 Juniormester
21. april 2022 - 20:25 Der er 6 kommentarer

Palindrom og trim af spaces

Halløjsa, jeg har brug for hjælp med et palindrom. Okay så, vi fik en opgave her i går hvor vores lærer skrev en sætning op på tavlen og sagde at vi skulle lave et program der fortalte os om den sætning var en palindrom eller ej. Vi havde aldrig arbejdet med det før så han gav os selvfølgelig lov til at kigge på nettet for kode eksempler. Men her kommer så det skide irriterende problem som jeg har brugt hele min skide dag på at undrer mig over... Se, jeg kunne finde mange mange hundrede måder at skrive et program der fortæller om or er palindromer eller ej, her ligger ikke problemet. Jeg har brug for at vide hvilken koder man skal skrive når man skal ignorer/trimme uppercase/lowercase/spaces i koden og så få en besvarelse af om for eksempel: "Borrow or rob" er et palindrom osv. Håber nogen kan hjælpe, og undskyld for den lange post
Avatar billede arne_v Ekspert
21. april 2022 - 20:35 #1
Start med at konvertere til enten uppercase eller lowercase og fjern spaces inden du checker.

"Borrow or rob" -> "BORROWORROB"

inden du checker.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. april 2022 - 21:05 #2
Netop, som arne_v siger. Fjern spaces, konverter bogstaver til upper eller lowercase.
Reverse strengen og tjek om den er magen til den ikke reversed.
Du kan jo sagtens gemme original sætning/ord og printe den som svar senere. Men det burde være lige ud af landevejen. ;)

Held og lykke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. april 2022 - 21:10 #3
"Slip en sne pils" eller "En af dem der tit red med fa ne" 🤪
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. april 2022 - 21:13 #4
Russerdressur husker jeg fra datamatiker-tiden. :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. april 2022 - 23:18 #5
Enkeltstående ord og navne kan også være med i rækken af palindromer: rejer, radar, mellem, Otto, Anna, viv, rener, tit.
Det er jo ikke bare i det danske sprog palindromer kan findes, men sandsynligvis i alle.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2022 - 01:12 #6
Der er en krølle med at konvertere til lowercase/uppercase nemlig at visse mere eksotisk alfabeter kan have tegn som ikke kan konverteres fordi de kun findes i en case.

Efter min bedste overbevisning er det irrelevant for 99.9999% af alle programmer.