Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
02. maj 2022 - 14:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

app der optager telefonsamtaler UDEN at kræve adgang til mail & foto

Har desværre måtte skifte fra Samsung S7 til S21, fordi S7 blev tabt og glas og batteri tog skade.
På S7 havde jeg en glimrende app: ACR der optog samtaler, så jeg kunne genhøre hvad det var vi aftalte.
Men når jeg prøver at downloade til S21 så forlanger ACR og flere andre app at få lov til at kunne se og slette i mail & foto!!!!!
Det forlangte tidligere ACR ikke på S7, og da en hacker har været inde og slette vigtige dokumenter, er jeg lidt parnoid.
Hvilke telefonsopager app forlanger ikke at kunne læse/slette i mine mail & foto?

På forhånd tak for svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. maj 2022 - 15:06 #1
Alle apps der kan optage noget, skal kunne skrive filer. Derfor skal du give tilladelse til at appen må skrive til filer. Det kan ske det er det du læser med "mail og foto".

Helt generelt er det i nyere versioner af Android sådan, at du SKAL give appen tilladelse til at bruge de telefonressourcer den spørger efter. Og så er det dit ansvar at vurdere om det kan være korrekt at den skal det. Netop for at du kan vurdere om appen har reelle hensigter...

Grunden til at din tidligere app ikke har forlangt dette, er nok at den kørte på en ældre udgave af Android, der ikke forlangte disse tilladelser - og derfor var mindre sikker, netop i henhold til de bekymringer du har.

Og husk i øvrigt at det kræver modpartens udtrykkelige tilladelse, hvis du vil optage samtalen. Ellers er det dig der er skurken ;-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. maj 2022 - 15:15 #2
I DK er det faktisk lovligt at optage en telefonsamtale uden tilladelse hvis du er den ene part i den - etisk har Ole vel ret.
Med S21 er du nok så højt i android version at du får problemer  med de ændringer Google har lavet i styresystemet for at forhindre optagelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. maj 2022 - 15:33 #3
Tak for korrektionen - jeg troede faktisk ikke det var tilladt, med mindre begge parter havde givet tilsagn.
Rent praktisk kan man heller ikke altid sige at man altid må, jf: https://www.amo-uddannelse.dk/maa-jeg-optage-en-samtale-med-min-mobiltelefon/

Så det er noget mere grumset/nuanceret end som så :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. maj 2022 - 16:05 #4
EN ting er hvad man må optage noget andet hvad du må bruge det til. Husker en gammel sag hvor et billede af nogle skøjteløbere på en sø blev brugt i en valgannonce - det var OK fotografen havde taget billedet men brugen af det ikke.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
02. maj 2022 - 17:03 #5
Ole_madsen
Det er lovligt at optage, og - som dit link også bekræfter - er det dommeren der afgør - efter aflytning - om det er relevant for den aktuelle retssag, at anvende indholdet i samtalen. Højesteret har udtrykkeligt forbudt at optage samtaler med diverse retsinstanser (besynderligt nok! - for jeg har også fået misinformation ved diverse retssager under tlf samtaler med rettens administration - det er ikke altid en ansat sekretær i rettens sekretariat kender loven - selvom hun tror hun kender loven!)
Nu er det udelukkende for EFTER samtalen, at kunne huske diverse fakta, såsom oplyste navne, aftaler osv. at jeg vil optage samtalen udelukkende til person brug.
Og det er klart at diverse optage app skal have lov til at gemme (skrive) og gengive (læse) samtalen, men det er ikke relevant at en app har behov for at kunne læse og slette i min mailbox og i mine foto, det er netop det (sletning) der desværre er sket - tidligere - med en app.
Det hæver jo næppe sikkerheden at diverse optage app får lov til at læse, slette mail, foto osv. Det er noget app ejeren formodentlig anvender til at lave en annonceprofil og/eller bare snage ;-)

Kurt54 Foto og tlf. samtaler har hver deres lovgrundlag, men det er klart at foto ikke kan anvendes uden personens tilladelse (sådan som bl.a. Facebook har gjort/tilladt i annoncer)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. maj 2022 - 17:36 #6
...Pointen er at du kan vælge IKKE at give den adgang til din mail. Hvis der er noget snavs i appen, kan det så ikke udnyttes.

Du kan ikke regne med at det er en "snavs" app, fordi den spørger. Der er masser af udviklere der ikke har styr på hvilke rettigheder de skal spørge efter, så derfor helgarderer de sig, og markere mere end der er nødvendigt.

Jeg mener nu nok at fotos er stort set samme rettigheder som filadgang. Men hvis du nægter mail-adgang, burde du være rimelig sikker. Til nød er der nogle funktioner der ikke virker i appen sammen med mail... - og i værste fald nægter appen at køre, hvorefter du selvfølgelig sletter den.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2022 - 19:06 #7
Avatar billede nopsen Ekspert
02. maj 2022 - 20:04 #8
#7
så vidt jeg ka se er det en diktafon app, ikke til at optage mobil samtaler.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2022 - 18:00 #10
:-( ooh, se bort fra den sidste: Auto call recorder, ser ud til at have en tråde fra India. Scammer land.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
07. maj 2022 - 09:22 #11
Jørgen B.
Ja, jeg havde en del problemer med den Auto Call Rec hvor jeg ikke længere havde fuld kontrol med mobilen, og yderligere fik en hulens masse "Tilbud" i min mailbox, det tog mange forsøg før den blev slettet.
Jeg har prøvet adskillige - ud over jeres forslag - "Optage" app. Ingen virkede.
Men det er ikke underligt, da Google HAR TOTALT BLOKERET FOR OPTAGEAPP, (allerede inden 11. maj).
Linket fra computerbladet Komputer for alle herunder beskriver, med overskriften: Google vil forhindre dig i at optage telefonsamtaler i Android
Google vil forhindre apps i at optage telefonsamtaler. Derfor vil en række apps, der kan bruges til at optage telefonsamtaler snart forsvinde fra Androids Play Butik.Herunder link:
https://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/android/google-vil-forhindre-dig-i-at-optage-telefonsamtaler-i-android?c_rid=63zc1fi5020fOXYjaNdY-1104488392%7C112418674&utm_medium=email&utm_campaign=nb_kom_dk_fre_uge18_2022-(1177274)&utm_content=&utm_source=komputer.dk&email=9FB59BEAFAFF786E616FEAB381B8A6AD30780C8633EC0664C8CC1B9108FE4393&utm_term=android