11. maj 2022 - 20:09 Der er 17 kommentarer

WINDoWS, WINDoWS (SUK, SUK, SUK OG ATTER SUK )

HEJ

En af de største fejltagelser jeg har lavet i nyere tid et at tro på en sælgers "overbevisende" stemme om at Windows 10 Home var et stabilt og fejlsikkert operativsystem.

Det er nu 5 gang inden for en periode af 6 uger jeg er nødsaget til at geninstallere dette ______. (rimer på gjort og hjort)..  Og nu GIDER jeg bare ikke mere dette ______.  Mere USTABILT system findes ikke.

At ønske at dette ___________ (se ovenfor) måtte rådne i hel__ede er vel injurier, men tanken er nærliggende.  ALDRIG MERE WINDOWS 10.

Men mit problem er at jeg må have adgang til Internettet.    Jeg har en Windows 7 Enterprise liggende, så spørgsmålet er, om der findes en NET-BROWSER som supporterer HTML-5  og som kan køre i en Win-7 Enterprise. Ligegyldig hvilken !!  (MEN IKKE : IE- eller EDGE .. )

Maskinen er en DELL LAtitude e-6410  (64 bit,  6 GB RAM,    2,8 GHz  og kører W-7 som en spinnende kattekilling., så jeg har MEGET svært ved at tro, at de er hardware-fejl.
Avatar billede INK Ekspert
11. maj 2022 - 20:32 #1
Var det en opgradering? eller en ren ny installation?
Har oplevet masser af både nye og gamle pc'er, der kører Win 10 Home uden problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2022 - 20:35 #2
Windows 7 kører nyeste FF fint.

Men Windows 7 support enten er udløbet eller er tæt på at udløbe.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2022 - 20:36 #3
Får du ikke fejl meddelelse med bluescreen man kan arbejde ud fra?
Måske det er en hardware på pc der ikke har en fungerende driver til Windows 10.
En hardware som du måske ikke engang bruger.
Jeg har selv været ude for på en gammel bærbar at jeg måtte deaktivere et modem for ikke at få denne blå skærm frem. Efter deaktivering var der efterfølgende ikke problemer. Jeg brugte dog Pro versionen af Windows 10.
Avatar billede INK Ekspert
11. maj 2022 - 20:37 #4
Formoder du kan bruge Firefox eller Google Chrome. Det var vist dit spm.?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. maj 2022 - 20:45 #5
Jeg havde Windows 7 Ultimate (retail udgave)installeret på min(e) pc fra oktober 2009 til oktober 2019. Der var til tider nedbrud, i form af BSOD (Blue Sreen Of Death)
Siden jeg gik over til Windows 10 i oktober 2010, altså for over 2½ siden, har der kun været nedbrud cirka 3-4 gange. og det har ikke været noget videre alvorligt. Så det er ikke mit indtryk at Windows er ustabilt.
11. maj 2022 - 21:35 #6
HEJ

Svar :
#  1:  De første par dag efter NYINSTALLATION kører W-10 Home egentlig ganske tilfredsstillinde (omend den er mwellem 3 - 10 minutter (fysiske minutter ikke virtuelle) om at starter rigtig op. Løser det ved at starte W-10, gå ud og lave kaffe, er W-10 ikke færdig (opstart) tager jeg mig en LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG kop kaffe. Så har den som regel snøvlet sig færdig.

#2: Tusind TAK, tror dette bliver løsningen.

#3  Osse min tanke, men Enhedspanelset siger ingen fejl og at alle drivere er de bedste (i nuværende situation) . Og ja, jeg bruger FF seneste version.

#4  Noget er der altså. Maskinen (DELLEN) scannes regelmæssigt med ANTIVIRUS programmer. Fra det øjeblik jeg starter (første POWER on) til maskinen er brugbar (inkl. passords-indskrivning) er går der 3-8 minutter. Nogen gange (heldigvis ikke så ofte mere)  frøs alting umioddelbart efter koldstart og på'en igen
(efter opdatering forekommer dette fænommen sjældent). selv om det skete 2 gange i dag . og gav anledningf  til dette spørgsmål) . ALT stoppes, MUs, tastatur, usb ... -->  KOLDSTART . Har ALDRIG oplevet at processoren stopper pga varme. Og jeg håber det kan løses med en nedgradering med en FF browser...
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2022 - 21:48 #7
Enig i, at der kan være noget galt med hardwaren. Det er min opfattelse, at Windows 10 home, er den mest stabile Windows Microsoft har lavet.
Når jeg tænker tilbage i tiden, så kom der mange spørgsmål fordi Windows gav en del problemer. Der kommer  ikke så mange mere. Nu er fejlsikker nok at overdrive, men sælgeren har ret etn godt stykke hen af vejen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2022 - 22:23 #8
#6 Har du nogensinde været i logbogen når du har oplevet fejl?
Avatar billede kurtba Ekspert
11. maj 2022 - 22:58 #9
Jeg er ikke så sikker på, at det er hardware der driller. Det lyder jo mærkeligt, at den kører ok i et stykke tid efter geninstallation, hvorefter det går baglæns. Hardware fejl er der jo hele tiden og vil ofte give en bluescreen.
Jeg tænker at du måske installerer noget efterfølgende, som kan drille. Har du ekstra antivirus? Afinstaller da den indbyggede Defender er udemærket. Andet du installerer. Kommer der nogle opdateringer ind, som evt. driller.
Prøv at trykke på ctrl+alt+del og vælg joblisten.
Der kan du se, hvor meget cpu er belastet, samt hvad der belaster den. Derved kan man få et praj om, hvorvidt det er noget windowsrelateret der driller, eller noget andet.
I Start fanen i joblisten kan du se, hvilke programmer der starter op samtidig med windows. Der vil ofte være nogen, som starter helt unødvendigt op, idet der ingen grund er til at de kører i baggrunden, når de ikke skal bruges. Deaktiver alt som umiddelbart ikke skal bruges lige efter en opstart. De pgl. programmer starter jo alligevel, når man har brug for det, men det tager måske ½ sekund længere tid at starte, når de ikke ligger under autostart.
Men under processer kan man virkelig se meget, som tidligere anført ang. cpu belastning, og i mine øjne må den helst ikke ligge over 5%, hvis man kun har startet windows og ingen andre programmer/processer.
Avatar billede kulawig Professor
12. maj 2022 - 10:04 #10
du skriver " ANTIVIRUS programmer." er det som i at du bruger Flere antivirus programmer ... eller er det bare en stavefejl..
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. maj 2022 - 12:57 #11
Her er lidt om de problemer der kan opstå ved at have flere antisvirusprogrammer installeret.

https://itigic.com/da/two-or-more-antiviruses-at-the-same-time-you-should-never-have/

Det er næsten til at man bliver anbefalet at tage én vitaminpille om dagen, men så tager nogle to eller tre, for at være på den sikre side, og det er ikke nødvendigvis to eller tre gange så godt.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2022 - 06:52 #12
#6 Nu er det jo også sådan at hvis man kigger her https://www.dell.com/support/home/da-dk/product-support/product/latitude-e6410/drivers så understøttes din pc slet ikke af hverken Windows 8 eller Windows 10. Og det at Windows 8 heller ikke er med i listen gør at det bliver sværere at få hardwaren til at spille med de drivere der er til rådighed. Det gør at det bliver sværere at få det til at spille sammen. Ikke at det er umuligt, men bøvlet.
Det at Windows Update siger de bedste drivere er til rådighed kan man ikke altid gå ud fra er rigtigt. Så længe Windows update installerer de drivere som de mener er rigtige, så kan det gå galt. Kun drivere direkte fra producenternes hjemmesider skal man forholde sig til er de rigtige
Jeg tror derfor ikke som sådan at Windows 10 er et ustabilt system. Det er det miljø den er installeret i der er problemet.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. maj 2022 - 09:10 #13
Jeg har pudsigt nok en Dell Latitude E6410 med Windows 10 der virker perfekt, så det kan lade sig gøre.

Min historie:

Jeg fik PC'en af en ven med en ikke aktiveret Windows 8, så jeg startede helt forfra med at geninstallere Windows 7.

Jeg hentede alle opdateringer til Windows 7 manuelt (De var halvsvære at finde på nettet, da de skulle installeres manuelt pga stop fra Microsofts support)

Da Windows 7 var helt opdateret, opdaterede jeg PC'en til Windows 10 via Microsoft Media Creation Tool.
Til sidst opdaterede jeg Windows 10 via Windows Update.

Tror det tog et par dage alt i alt at opgradere.

Jeg kører kun Microsofts Windows Defender på den maskine, og jeg har stoppet Windows Update, fordi det sløver maskinen ved hver opstart.
Jeg opdaterer den dog stadig når jeg selv synes det er tid.

Jeg har desuden fjernet alle unødvendige Windows tjenester med programmet Advanced System Care for at få systemet til at spinde. (Der findes mange andre programmer der kan optimere/fjerne baggrundstjenester man ikke lige bruger.)

Ved ikke om dette indlæg overhovedet er interessant, men ville egentlig også bare sige at det kan lade sig gøre at få en E6410 til at køre problemfrit med Windows 10.
Jeg tør/orker dog ikke at opgradere den til Windows 11. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2022 - 09:26 #14
#13 Skulle du "vove" springet op til Windows 11 ville jeg tage et image af Windows 10 så du har noget at rulle tilbage på.

Men som afprøver af Windows 11 så mener jeg ikke du får nogle forbedringer i forhold til Windows 10. Måske snarere det modsatte.

Og ja det kan lade sig gøre at få et system til at spille med hardwaren og drivere. Det er blot med maskiner der ikke lige har driverne en balancekunst til at få det optimeret med det der er til rådighed. Jeg oplevede med en pc at jeg var nødt til at bruge hardware id for at finde en kompatibel driver. Det var en driver fra en anden producent end den jeg havde på mit bundkort.
For at rense ud i de programmer som Windows 10 har blevet lanceret med har jeg helt fra starten af brugt PowerShell og slettet alt unødigt den vej. Fra Laceringen af Windows 8 og opefter er mængden af "bloatware" blot eskaleret til en ubrugelig størrelse hvor Microsoft ville bestemme hvad der skulle være på computeren. Og sådan noget er jeg ikke tilhænger af.
15. maj 2022 - 19:16 #15
Hej alle sammen,

Selvfølge sket det , som jeg frygtede allermest.

Dagen efter (om morgenen, ved første logon), krashede PC'en.  Måtte låne konens Internet for at hente drivere fra DELLS hjemmeside  til Windows-7 Ultimate, som det selvfølgelig (næste uomtvisteligt) viste sig ikke kunne  installere netværket.    Og på denne side står det MED SÅ TYDELIG SKRIFT at Windows 10 ikke anbefales på denne PC-type.  (Så tro da pha'en at jeg havde problemer !).  Første installation af WIn 7 Ult. gik i skoven ! . Anden efter en hardformattering af HDD'en gik lidt bedre, men kunne stidig ikke finde netværksdriveren . Eftre stadigt sigende frustrationsniveau over WINDOSENS Fortræffeligheder (eller rettere mange på samme ! (suk) ), kastede jeg håndklædet i ringen -Droppede win 7 , gik på loftet og brugte nogen timer på at rydde op - OG Heureka - underet skete . Jeg fandt min (sandten) WIN-8-1 .  CD'en , som min datter havde foræret mig, da hun (heller) ikke kunne få (LOR***) til at fungere.  Om det overordnede forsyn havde (eller har) medlidenhed med mig ved jeg ikke (jeg foretrækker at tro det (hehe)) gik installationen af Win-8-1 på denne frikaDELLE maskine som i ren (silde)-olje.  Lige nu sidder jeg og skrive en lang historie om Win-8-1 og min PC og om at det endelig lykkedes mig at få det her til at køre.    KONKLUSION:    WIN-10 kører ikke på denne DELL maskine og DELL.COM har ikke netværksdrivere til denne PC på deres support-side.    (PYHA - og nu er frustrationsniveauet tilbage til det normale niveau! )    (PS: konen er også glad - af 2 grunde jeg beslaglægger ikke hendes PC mere og hun ser mig smile/være glad igen (!!!! )...
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2022 - 19:37 #16
#15 Happy Wife happy life 😉

Hvis du får problemer igen med Windows, burde du måske tænke lidt på om din harddisk er i orden??
Jeg forstod på dig at selv ved en helt ny installation af Windows 10 kunne den tage rigtig lang tid om at starte op.
15. maj 2022 - 21:48 #17
HEJ,

Det er sjovt du nævner dette. Det slog mig også da jeg installerede win 7 (se sidste indlæg), så jeg fandt en ny hdd frem og satte den ind i Dellen.  Nu med W-8 starter dellen op - og der er ingen problemer.  Den gamle hdd vil blive undersøgt grundigt (evt 100 % reformatteret og så får vi se hvad resultatet vil vise. ) .

Jeg tror selv at grunden til sløv opstart var, at Dellen ikke kører optimalt/ i det hele taget  på Win 10 og at hardwaren i Dellen var årsagen .