Avatar billede tobiash Praktikant
15. maj 2022 - 20:42 Der er 14 kommentarer

Kan ikke opdater win10 til win 11

I update står der 'Denne PC opfylder i øjeblikket ikke minimumsystemkravene til installation af windows 11'. Så jeg installer 'Tilstandskontrol App'en', kører den og får følgende melding 'Denne PC opfylder windows 11-krav'.

Er der nogen som ved hvad man kan gøre ved det?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2022 - 21:02 #1
Du har en komponent er ikke er aktiv på dit bundkort.
Det kan være TPM 2,0.
Kan også være du ikke bruger secure boot hvis du også kører med et andet system på disken ved siden af Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2022 - 21:09 #2
Derudover kan det system du kører med Windows nu være MBR, som typisk blev brugt i de gamle bios typer. Systemet skal være GPT for at kunne opgradere til Windows 11. For at tjekke om det er MBR eller GPT du kører skal du i diskhåndteringen. Du højreklikker på dit systemdrev hvor C drevet er helt ude til venstre og trykker på egenskaber. Herefter går du i diskenheder, Midt i boksen her kan du se om den er MBR eller GPT.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2022 - 21:11 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2022 - 21:18 #4
Her er en vejledning der kan då maskinen til at køre med Win 11.

1.    Højreklik på ”Drev C” på skrivebordet
2.    Klik på ”Åben”
3.    Dobbeltklik på ”Windows”
4.    Rul ned til ”regedit.exe” og dobbeltklik.
5.    Klik på ”HKEY_LOCAL_MACHINE”
6.    Klik på ”SYSTEM”
7.    Klik på ”Setup”
8.    Hvis ingen mappe ses, klikkes igen på ”Setup”
9.    Højre klik på ”Nøgle” i vinduet der nu popper op
10.    Lav en ny nøgle, og kald den ”MoSetup”
11.    Klik i det store felt ”Ny” kommer frem.
12.    Klik på ”DWORD (32-bit)”
13.    Kald feltet der nu kommer frem    ”AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU”
14.    Dobbeltklik på ovenstående felt og ”Edit DWORD (32-bit) værdi”    kommer frem. Tildel værdidata ”1”, og klik på ”OK”
15.    Nu er maskinen i stand til efterfølgende, at kunne køre med Windows 11 installeret.

Jeg har selv prøvet på en ældre bærbar og det virker.
Det er op til dig selv om du tør rode i reg. databasen!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2022 - 21:29 #5
#4 Der er jo ingen grund til de krumspring hvis computeren er kompatibel??

At tillempe systemet kan bevirke man måske skal installere maskinen om senere, hvis Microsoft opdager disse tiltag. De er startet på jagt allerede nu efter maskiner der ikke kører Windows 11 på den officielle metode.
Dem der tester for Microsoft (Insider gruppen) får allerede nu vandmærker i nederste højre hjørne hvis de ikke har installeret på den officielle måde. Jeg tænker det også på sigt kommer til at ramme os når disse builds frigives til offentligheden.
Et senere indgreb vil muligvis være man mister opdateringer til Windows. Det har de selv proklameret på deres hjemmeside.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2022 - 21:31 #6
Her er en video der vejleder om fremgangsmåden:

https://www.youtube.com/watch?v=qswIMbzyLQw
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2022 - 22:47 #7
Jeg har selv afibstalleret Win 11 igen da jeg synes det er noget skrammel. MS har en evne til lave hver anden Win version tæt på ubrugelig. Win me, Vista, Win 8/8 1 og ind til nu også Win 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2022 - 06:33 #8
#7. I nuværende måde den fungerer på er jeg enig. Man skal gøre nogle indgreb i den før den er tålelig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. maj 2022 - 10:37 #9
Jeg kan godt lide at du skriver "tålelig" for dette angiver at det ikke ligefrem er overvældende godt.

Det føste jeg gjorde var at installere Classic Shell, for så kommer den gode gamle menu frem, der kendes fra Windows 7 og bagud. Det samme gjaldt for Windows 10.

Næste trin var at fjerne de fleste apps, men MS så generøst har inkluderet i Windows 11. Til dette er nedenstående program en stor hjælp:

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/

Når først disse operationer er overstået, så kan man - synes jeg - bedre arbejde med Win 11, men der er dog stadig nogle punkter hvor det halter, og mit generelle indtryk er ikke specielt godt. MS skulle have gjort som de gjorde inden frigivelsen af Win 7, nemlig have lavet en RC udgave (Release Candidate) så brugerne kunne melde tilbage om hvad de syntes var positivt og negativt.

https://news.microsoft.com/2009/04/30/windows-7-release-candidate-is-available-from-microsoft/

Man så jo tydeligt dengang da Win 7 blev frigivet i efteråret 2009, hvor populært det hurtigt blev.
Efterføgleren Win 8 var ingen succes, nok specielt pga. den helt anderledes opsætning. Lappe løsning Win 8.1 var et forsøg på at redde stumperne, men var som at sætte plaster på et brækket ben; skaden var sket, og kunne ikke rettes op.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2022 - 10:38 #10
Personligt opgraderede jeg ikke. Jeg lavede en ren installation af Win 11 da jeg skulle have den på min bærbar. Føler det kommer til at virke bedre på den måde. Første gang jeg gjorde det var på min ene stationære pc. Jeg valgte her at gøre det på en helt anden disk som test. Det fortrød jeg ikke. Den kører stadig Win 10 på den ssd der er i den. På bærbar har jeg StartAllBack installeret der giver de gamle måder at bruge Windows på tilbage.
Avatar billede Polle Juniormester
16. maj 2022 - 11:36 #11
Hvis man har et sikkerhedsfirma som jeg har f.eks. Bullguard, så siger de at man ikke behøver opdateringer fra MS når det ophører i 2025!

Kan ens pc så ikke installere Win11, som mine pc ikke kan, ja så fortsætter man bare med Win10 og med sit sikkerhedsfirma og deres internet opdateringer!

Så kan MS får det for det, når de højt og helligt lovede da win10 kom frem, at der aldrig ville komme flere nye Windows udgaver og at win10 kun vil blive opdateret fremad rettet!

Man kan også installere et Linux system enten helt eller delvist med Linux dual med Windows 10 - som jeg er ved at gøre!

Færdig arbejde!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2022 - 12:17 #12
#11 Linux er en fuld god erstatning for Windows.  Jeg kan godt lide den version der hedder Zorin.
Avatar billede Polle Juniormester
17. maj 2022 - 10:35 #13
https://ciksiti.com/da/chapters/2782-how-to-dual-boot-linux-mint-and-windows--linux-hint

Hvis man vil gå med både livrem og seler, så kan man nemt installere et Linux system som ovennævnte link henviser til!

Jeg foretrække Linux Mint Cinnamon, som jeg før har haft på en af mine pc!

Det er nok den som mest ligner Windows fra MS!

Almindelige pc brugere, har lidt svært ved Linux, da man ikke bare sådan går ned i sin it-forretning og kan købe en pc med Linux!

De har heller ikke DVDér med Linux, dette kan man dog købe sig til fra nettet af!

Man har sagt i mange år, at Linux er for it-nørder, men det er blevet nemmere at installere det selv helt gratis på sin computer!

Man skal dog holde tungen lige i munden, for ikke at der skal gå ged i det - særlig ved dual boot mellem Linux og Windows - hvor begge systemer jo gerne skulle virke fuldt ud!

Hvis dual virker efter installeringen, så vil man få ved opstart af sin pc valget mellem at bruge Linux eller Windows 10!

Man klikker ganske enkelt enten på Linux symbolet eller på Windows symbolet!
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. maj 2022 - 15:49 #14
Jeg vil lige bemærke at der kan opstå problemer, hvis man har nogle købte programmer. Der kan i nogle tilfælde være problemer med at der fra producenten af programmet (inkl. Microsoft) er bestemt at det kun installeres på én pc, men når der er installeret to styresystemer, så "tror" programmet, at det er installeret på to maskiner, og installationen vil mislykkes på det andet styresystem. Det har jeg selv været ude for engang, hvor jeg havde Windows 7 og Windows 8 installeret som multiboot.