Avatar billede Susanne Novice
18. maj 2022 - 07:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HVISER formel med flere sande argumenter: Kan man det? (Vagtplanlægning - reduceret arbejdstid)

Jeg er i gang med at udarbejdee et vagtplanlægnings regneark, der selv udregner arbejdstid ud fra start og slut tid.
Min udfordring er, at er medarbejderen (sovende nattevagt) på arbejde i tidsrummet mellem kl. 23.00 og 07.15 skal have fratrukket 2 timer af arbejdstiden. Da arbejdstid mellem kl. 23.00 og 7.15 er tastet over to ugedage, er det letteste kriterie for, hvornår der skal fratrækkes arbejdstid at sige, at er der tastet 00:00 i feltet start tid eller sluttid, så skal arbejdstiden reduceres med en time.
Eksempel
Lørdag Starttid 08:00 – sluttid 00:00
Søndag: Starttid 00:00 – sluttid 08:00 … dvs. en døgnvagt fra kl. 08.00 til 08.00

Jeg har lavet 3 kolonner (for hver ugedag; mandag – søndag) fx:
Starttid/celle Q12
Sluttid/celle R12
Timer i alt/celle S12

Hvis der tastes "Fri" i Strattid/celle eller i Sluttid/celle R12 skal formlen returnere 0:00 i feltet Timer i alt.
Hvis der ikke tastes (dvs. blank ””) i feltet Starttid eller i feltet Sluttid, skal formlen også returnere 0:00 i feltet Timer i alt (for jeg tællet ugens arbejdstid sammen i en anden celle/formel).
Hvis der tastes et klokkeslæt i feltet Starttid (fx 08:00) og i feltet Sluttid (fx 22:00) skal formlen returnere timer og minutter mellem de 2 klokkeslæt (fx 14:00).
Så langt kan jeg godt lave formlen:
=HVISER(Q12=””;0:00;Q12="Fri";"0:00";SAND;SUM(R12-Q12))

- og nu kommer vi til min udfordring:
Hvis jeg har TASTET "00:00" i feltet Starttid eller i feltet Sluttid skal der trækkes 1 time fra summen i feltet Timer i alt. Jeg ved, at formlen-stumpen for at fratrække 1 time er: (-1/24)

Eksempel 1: Starttid 08:00 Sluttid 00:00 skal vise 15 timer i feltet Timer i alt, fordi, der skal fratrækkes 1 time.
Eksempel 2: Starttid 00:00 Sluttid 08:00 skal vise 7 timer i feltet Timer i alt, fordi, der skal fratrækkes 1 time.

Jeg har prøvet med ELLER i HVISER formlen, men det virker ikke: =HVISER(Q12=””;0:00;Q12="Fri";"0:00";SAND;SUM(R12-Q12)
*(ELLER(R12="00:00;SUM(R12-Q12)-(1/24))))

Håber en HVISER ekspert kan hjælpe mig helt i mål med en formel, der virker.

På forhånd tak.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. maj 2022 - 07:37 #1
Jeg ville bygge det op som hvis sætninger i hinanden, men måske jeg bare ikke har luret det smarte i hviser - jeg forstår f.eks. ikke hvad "Sand" gør i din hviser.
PÅ engelsk (IF = HVIS)
=IF(Q12="";"0:00";IF(Q12="Fri";"0:00";IF(Q12="0:00";R12-Q12-(1/24);IF(R12="0:00";Q12-R12-(1/24);R12-Q12))))
Jeg får dog en udfordring med sluttid som jeg ikke kan få den til at aflæse. I første omgang forsøgte jeg med 24:00 i stedet for 0:00, men det kan være det virker i din fordi du måske har dato på angivelsen?
Avatar billede Susanne Novice
18. maj 2022 - 08:17 #2
Hej kim1a
Mange tak for dit svar, men jeg kan heller ikke få formelen til at virke; den fratrækker ikke 1 time.

Jeg har prøvet fra start af at lave en simpel formel=SUM(R12-Q12)-(1/24), for at tjekke, at formel-stumpen -(1/24) virker og der vil den godt fratrække 1 time, men det virker ikke, når jeg bygger resten på.
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2022 - 08:38 #3
Der er lavet et utal af timesedler gennem årene, og alle forskellige ;-)
Men hvis jeg var dig, ville jeg lave det lidt mere enkelt. Jeg har lavet et lille simpelt eksempel (Link herunder), hvor du separerer dine kolonner, til også at indeholde en pause (den time du vil fratrække), hvorved du slipper for at lave unødvendig lange formler.
Og om du skriver 00:00 i cellen eller ej, er for beregningen, ligegyldigt.
Men det kan laves i et utal af variationer.

https://www.dropbox.com/scl/fi/up8txonmc6anp8xcw7tyc/timeberegning-fri.xlsx?dl=0&rlkey=nbnjkcamexlp1h7n0a7upizx8
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. maj 2022 - 10:03 #4
Jeg ved ikke om opgaven er løst. Hvis ikke kan du prøve den her:

=IFS(Q12="";"0:00";Q12="Fri";"0:00";((Q12>=0)*(R12<Q12)+(Q12>=0)*(R12>=Q12));1+R12-Q12-0,041667)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. maj 2022 - 12:55 #5
Eller den her:

=IFS(Q14="";"0:00";Q14="Fri";"0:00";(Q14>=0)*(R14<Q14);1+R14-Q14-0,041667;(Q14>=0)*(R14>=Q14);R14-Q14-0,041667)
Avatar billede Susanne Novice
18. maj 2022 - 15:22 #6
Hej ebea

Jeg kan se rigtig god mening i at oprette den ekstra kolonne til at styre timereduktionen med, men jeg kan ikke få den til automatisk at skrive 1.00 i det ekstra "pause/timereduktions" felt, hvis man/jeg skriver 00:00 i feltet Startdato eller i Slutdato. Har du også en formelløsning på autoudfyldelse af Pause-/reduktionsfeltet, så jeg kan komme helt i mål?

Udfordringen er nemlig, at det er forskellige personer (med meget lidt Excel-erfaring), der skal taste tid i arket, og derfor ville jeg gerne automatisere udfyldelsen af pause-/reduktionsfeltet.

- Kan mine formel-problemet skyldes, at hvis der står 00:00 i Start-/Slutdato, forveksler Excel midnat med Blank?

På forhånd tak for hjælpen - og også tak til andre, der har brugt tid og energi på at hjælpe
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2022 - 17:21 #7
#6 - Så er vi næsten tilbage til det du burde undgå (lange formler)  ;-)

jeg har opdateret arket, hvor den nu indsætter 1 time, ud fra de kriterier du skrev.
Og så har jeg skjult kolonnen, så dem der skal bruge arket, ikke umiddelbart kan skrive der.

Linket er det samme som i #3
Avatar billede Susanne Novice
19. maj 2022 - 14:38 #8
Hej ebea

1000 tak for din kæmpe hjælp. Nu er jeg kommet helt i mål med et virkeligt godt og brugbart vagtplanlægningsværktøj.

Jeg ønsker dig en dejlig dag - og værdsætter, at du har brugt både tid og evner på at hjælpe mig til at få udvidet mit kendskab til opbygning af Excel-formler.
Tak for dig :-)

De bedste hilsner
Susanne
Avatar billede ebea Ekspert
19. maj 2022 - 15:34 #9
#8 - Du er velkommen ;-)