Avatar billede JohnnyBP Novice
02. juni 2022 - 13:25 Der er 2 kommentarer

ekstern harddisk har tabt drevbetegnelsen

min eksterne 4,5 TB harddisk har pludselig mistet sit drevbogstav, så jeg kan ikke se den i windows på nogen af mine computere (2). Den kommer dog til syne som en uformateret disk, som skal formateres før jeg kan bruge den.
Jeg har "Ease us partition Master pro" - Her kan jeg måske gendanne den. Efter 10 timer har den fundet 40%, men den ser nu ud til næsten at være gået i stå.
Jeg har også en prøveudgave af "Puran file Recovery" Den skannede den tabte harddisk på et par timer, og fandt det hele (ca 3,7 TB hovedsagelig film), men kan kun gendanne 500MB, og en aktivering af dette progam koster mere end en ny harddisk.
Mit spørgsmål er: Kan man ikke i dos (eller tilsvarende) bare tildele drevet et  drevbogstav?.
De programmer jeg kender forudsætter alle, at drevbogstavet er kendt på forhånd.
MVH
Johnny
Avatar billede INK Ekspert
02. juni 2022 - 16:51 #1
Prøv at få lidt inspiration fra dette link
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1039364
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2022 - 17:18 #2
Den mangler måske partitionstabellen der viser hvad disken indeholder. Jeg har testet med en usb hvor der var ikke vigtige data på at gendanne sådan en partitionstabel. Enten var det et Easeus program jeg brugte eller også var det Minitool partition wizzard?? Jeg kan ikke huske det.
Jeg har også hørt om nogle har brugt Testdisk  til at gendanne filer med. Den kører så vidt jeg har læst en form for dos tilstand. https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk