Avatar billede chrisrj Forsker
13. juni 2022 - 15:26 Der er 10 kommentarer

Vandkøling - pros & cons?

Hejsa

Jeg står og overvejer at udskifte mit dekade gamle hakkebrædt...!

Da jeg går ret meget op i støjfrihed, så skæver jeg naturligvis til vandkøling.

Men er det overhovedet noget værd? Maskinen bliver næppe presset i det ekstreme, om end jeg da gamer letter krævende spil ind i mellem.

Og hvad med vedligeholdelse?

Der ville tale om en tower computer - f.eks. fra sharkgaming eller lign. hvis det skulle have betydning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. juni 2022 - 16:17 #1
Avatar billede chrisrj Forsker
13. juni 2022 - 16:24 #2
Ja joh, tak. Det er desværre lidt en tynd kop te.

Der er jo ikke mange hard facts med f.eks. målinger eller tests - eller bare praktiske erfaringer. Og vedligehold er slet ikke nævnt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. juni 2022 - 16:40 #3
Jeg så det bare. Jeg klarer mig fint med luftkøling vha. en Noctua CPU kølermed to 140 mm blæsere.
Men der er sikkert nogle her på eksperten der ved noget om emnet.
Avatar billede chrisrj Forsker
13. juni 2022 - 16:49 #4
Ok. :)

Så håber jeg at de hardcore kølingsnørder ser op fra testbænken snart. :D
Avatar billede milter Ekspert
13. juni 2022 - 20:01 #5
Jeg har gennem mange år selv bygget mine computere, og mindst mulig støj har altid stået øverst på min liste. For mit vedkommende har vandkøling aldrig været relevant, da jeg ikke gamer eller overclocker. I stedet har støjsvage og effektive blæsere og lyddæmpede kabinetter stået øverst. Derudover har jeg indsat vibrationsdæmpende O-ringe, hvor det har været muligt ved dele med bevægelige dele, dvs. blæsere og harddiske.
Avatar billede chrisrj Forsker
13. juni 2022 - 21:05 #6
Ja ok... :D

Selvbygning er jeg stoppet med for maaaange år siden. :D

Købe custom builds derimod... :)

Jeg har ikke, og kommer heller aldrig til at "modde" min pc'er. Det orker jeg simpelthen ikke...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2022 - 12:24 #7
Umiddelbart tror jeg det er begrænset med gamere der kigger med her. Jeg har ikke selv erfaringer med vand køling af pc. Det jeg har set om emnet er gennem nogle videoer på nettet. Og ud fra det så skal man presse sin pc meget før der er behov for vand køling. Med hensyn til vedligeholdelse er der jo nogle flere elementer i end en blæser køling så der kan komme flere faldgruber. Har læst om vandkølinger hvor pumpen står af. Jeg vil anbefale du kigger lidt video om emnet før du beslutter dig. Søg water cooling vs air cooling og vælg video.  Så får du nogle gode inputs til hvad du skal bruge.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. juni 2022 - 14:34 #8
Tak for input!

Tja, tiderne skifter jo. Så du har nok ret i at nutidens gamere holder til andre steder end her....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. juni 2022 - 20:22 #9
Du kan selvfølgelig vælge en støjsvag blæserkøling fra Noctua, men vandkøling er svær at slå, hvis du vælger noget med så store blæsere som muligt.
I forhold til vedligehold - hvad kan jeg sige, andet end at min nuværende løsning runder 9 år i år, og sidder på sin 3. CPU uden nogensinde at have sagt en skæv lyd, lækket eller haft brug for efterfyldning, så en AIO-løsning kan bestemt også være en god vej til et støjsvagt miljø.
Vælger man at gå all-in, så kan en vankøling jo smyges omkring både CPU og GPU; det vil jo ofte være GPU'en, der er den første komponent, der får det varmt, når de skal til at bestille noget i forhold til spil.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. juni 2022 - 20:34 #10
Tak for erfaringsinput. :)

HVIS jeg skulle vælge vandkøling, så tænker jeg absolut at så meget som muligt skulle køles med det. Og at jeg bestemt ikke vil sidde med et "hjemmeklampet" system bagefter. :D