Avatar billede tuxbassen Praktikant
22. juni 2022 - 23:12 Der er 4 kommentarer

Råd om crm, Excel, web-app el.lig

Hej alle

Jeg har igennem det sidste lange stykke tid siddet og udviklet et Excel ark jeg bruger på jobbet. Det har taget lidt over hånd og er blevet ret stort og tungt at køre. Mange kodelinjer som hele tiden opdaterer. Samt en del vba.

Jeg har kraftigt overvejet at konverterer til en anden platform i forhold til om at skulle blive i Excel. I sig selv virker det ok men jeg har en drøm om at andre enheder indenfor min gren kunne gøre brug af samme system som jeg har udviklet. Dog ser jeg alt for store udfordringer ved at lade flere brugere håndterer mit system.

Jeg har virkelig prøvet at læse mig frem til hvad den rigtige løsning for mig ville være. Men hver gang jeg søger kommer der en ny mulighed op. Så i bund og grund søger jeg råd om hvad jeg skal vælge. En web løsning, en crm (ikke helt sikker på hvad det er da jeg lige har faldet over den) lave et disiderer program i fx. Python ( ved ikke hvordan man koder) (kun lidt)

Mit system et et system hvor en bruger kan indtaste data i celler i et Excel ark.

Excel henter div. “Flade” databaser ind som Excel bruger til at regne resultater ud fra i forhold de indtastede data.

I fremtiden kunne jeg tænke mig at de data brugeren indtaster bliver overført til en database som brugeren på et senere tidspunkt kan tilgå og genbruge data fra tidligere.

Jeg tro jeg hælder mest til en web app pt med tilhørende database som måske forhåbentlig kunne blive betjent også på en smartphone.

Men jeg kender ikke meget til kode verdenen uden for Excel pt og ved ikke helt hvilken retning jeg skal kigge efter.

Læsning skal gerne være noget hvor frontend er nem at ændre så alle brugere lige meget hvor de er i verden kan, kan blive opdateret hurtigt og ens og have flest mulige data liggende et sted.

Håber jeg giver mening.
Avatar billede puren Ekspert
22. juni 2022 - 23:52 #1
tro mange har været i den båd... men ja en mulighed kunne være en website med men database som back-end (personligt er jeg mere til mariaDB end mySQL) og ja skal du lige lære to nye sprog PHP og SQL og så blev det sjovt en gang til :))

til bruger styring har jeg brugt wordpress og så bare en tom side så jeg selv kan kode mig til det jeg gerne vil have og ikke skal fedtte med noget der pluslig er ændret i wordpress
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2022 - 02:41 #2
En web applikation giver bedre mulighed for at flere brugere kan tilgå de samme data samtidigt.

En web applikation vil give bedre mulighed for at dokumentere koden og dermed gøre den nemmere at vedligeholde.

Men der er et stort spring fra at arbejde med Excel regneark til at udvikle en god web applikation. Der kræver formentligt et par tusinder timers arbejde inden du kan gøre dig håb om at lave en god web applikation.

Teknologi er mindre vigtig. Der er mange muligheder.

PHP,  ASP.NET, Jakarta EE , RoR, Django, node.js etc. for applikation

MySQL/MariaDB, PostgreSQL, MongoDB etc. for database.
Avatar billede tuxbassen Praktikant
23. juni 2022 - 14:18 #3
Tak for svar 😁 det ligner det jeg selv tænkte.

Hvordan er holdningen til hjemmesider der tilbyder ‘plug and play’ som caspio, etc eller hvordan?

Hvordan med gratis hosting af databaser. Skal de ligge samme sted som front end? Eller kan man bruge wordpress og en database hos Amazon. ?

Hvordan skal man forholde sig hvis på længere sigt kunne tænke sig at sælge app’en? Her tænker jeg på ex. Nubuilder som er opensource og kræver  man bruger deres software på deres side og derved kun ‘lejer’ softwaren.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2022 - 15:30 #4
Per google er caspio en af de nye "low code" løsninger.

Jeg tror ikke på "no code" og jeg tror kun på "low code", hvis det er en meget standard opgave der skal løses. Udfra din beskrivelse er jeg skeptisk over for om det er tilfældet her.

Databasen kan godt ligge et andet sted end applikationen, men det giver yderligere komplikationer:
- det er langt sværere at sikre databasen når den skal kunne tilgåes udefra
- afstand øger svartid så stor afstand mellem applikation og database kan påvirke performance