Avatar billede soenderskov Seniormester
09. juli 2022 - 11:01 Der er 9 kommentarer

Styring af varme effekt på varmelegeme

Hej

Jeg har et 1000watt 230v ring varmelegeme.

Jeg vil gerne kunne styre hvor varmt det bliver.

Jeg tænkte kan man styre det ved at styre tilført spænding ?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2022 - 11:58 #1
indstillelig termostat med grader til at styre når der er behov for at tilføre varme er mit bud.
Hvad sidder det monteret i?
Avatar billede bvirk Guru
09. juli 2022 - 13:41 #2
ja - som ohms lov foreskriver det, men det bruger man ikke - man bruger at slukke og tænde for det er tilstækkeligt grundet den varmefylde varmelegemet udjævner temperaturen med.
Avatar billede soenderskov Seniormester
09. juli 2022 - 16:00 #3
Det skal bruges i et roterende hoved hvori det er i direkte kontakt med sukker.

Derfor ønskes en styring af mængden af varme for at fin justere varmen så sukkeret ikke bliver brændt.

Så skal jeg vel have lavet en eller anden form for puls styring så nemt kan indstilles via evt potentiometer ?

Der er ikke rigtig plads til en termostat eller pt100 føler

Det er en candy floss maskine mig ungerne har kastet os i lag med 😀
Avatar billede bvirk Guru
09. juli 2022 - 18:24 #4
Uden garanti herfra:
https://dk.rs-online.com/web/p/solid-state-relaeer/2912034
hvis data også kan ses her
https://nuwaveautomation.com/wp-content/uploads/2017/01/s_1.pdf

Styret af et langsom gående signal på få herts med en regulerbar duty cycle (on/off tid)

Styringen laves på utallige måder - en microbit
https://www.myarduino.dk/produkt/microbit-startsaet/
ville være vildt overkilled men:
1.Den kan programmeres i browseren over usb
2.har to små knapper (op - ned)
3.Det er let og sjovt at lære at programmere microbit
4.Hvis dine børn ikke er for store kan de lege med den til andre formål

Men der skal transistor til at hæve udgangsstrømmen fra microbit - den kan i sig selv kun trække få milliampere hvilket ikke er ok til det viste solid state relæ.

Desuden sådan en så det mekaniske er pålideligt
https://www.myarduino.dk/produkt/mbit-breakout-mini-til-microbit-unsoldered/

Det var bare et indspark

Den kan programeres i en browser
Avatar billede fase Professor
09. juli 2022 - 22:48 #5
https://dk.rs-online.com/web/p/solid-state-relaeer/2912034
Som #4 skriver et solid state relæ. Til styring en firkantgenerator med variabel impuls/pausetid.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juli 2022 - 23:06 #6
Det er sjovt at lave en maskine selv 🙂
men hvorfor når de fås fra 300 kr. og op
Avatar billede soenderskov Seniormester
12. september 2022 - 22:10 #7
Fordi de små tjah se YouTube videoer ikke er særlig produktive 🙂 men de store er dyre, meget dyre. Men kan også se budgettet her stikker af inden man får set sig om 🙂
Avatar billede bvirk Guru
12. september 2022 - 22:50 #8
Ja de ved godt had de vil have for sådant et solid state relæ der tænder i nulpunt - kan bygges for 1/5 hvis man har et basis komponent sortiment - Men det ikke en type GDS jeg ønsker at erindre at kunne beskyldes for at have rodet andre ud i - brand+berøringsfare.
Avatar billede bvirk Guru
11. november 2022 - 19:51 #9
Stødte på denne - ikke helt det samme, men også solid state relæ anvendende og  viser forsvarlig byggestil:

https://www.youtube.com/watch?v=hTOf59pa3sU