Avatar billede visto Professor
14. juli 2022 - 18:15 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering med flere betingelser

Jeg bruger i det følgende række 2 som eksempel (men samme betingelser skal gælde for rækkerne under denne).

Jeg har en betinget formatering, der gør, at hvis der er indtastet noget i celle M2, så udløser det en kant i øverste del af celleområdet D2:L2. Det sker i den betingede formatering vha. formlen =$M2<>"" med øverste kant som valgt formatering.

I celle J2 kan indtastes forskellige talværdier. Forskellige talværdier udløser via betinget formatering forskellig fyldfarve i cellen.

MEN når der er foretaget en indtastning i celle M2 (der som nævnt udløser en kant i celleområdet D2:L2's øverste kant), så "forsvinder" denne øvre kant i celle J2, når jeg indtaster et tal i celle J2; den betingede fyldfarve-formatering overruler åbenbart den betingede øvre-kant-formatering.
Hvordan sørger jeg for, at den øvre kant, der er udløst af indtastning i celle M2 ikke forsvinder i celle J2, når der indtastes et tal i J2?
Avatar billede madklub Guru
14. juli 2022 - 19:59 #1
Du laver formateringen i J2 om til også at indeholde den øverste kant.
Altså fyldfarve og kant.
Avatar billede visto Professor
14. juli 2022 - 20:36 #2
Så vil der altid komme en overkant i cellerne i kolonne J, hvis der dér indtastes et tal, også hvis der ikke indtastes noget i rækkens kolonne M.
Der skal kun være overkant, hvis der i en række indtastes et eller andet i cellen i kolonne M.

Eksempel:
I række 3 indtastes et tal i celle J3, men der indtastes ikke noget i celle M2. I dette tilfælde skal der ikke være noget overkant i celle J3. Kun hvis der også indtastes noget i celle M2.
Avatar billede visto Professor
15. juli 2022 - 16:30 #4
Nej.
I dit eksempel kommer der også en underkant, hvis du indtaster noget i M2 (eller rettere: det er vist en overkant i række J3, der udløses. Der skal kun være en overkant og kun i række 2.

Jeg har uploadet et eksempelark:
https://www.dropbox.com/scl/fi/s7joxo4oodj477erhnzpu/BetingetKantV1.xlsx?dl=0&rlkey=v5yta320elo9seyq9dvs3oo3k
Her kommer en overkant i cellerne til venstre, hvis der indtastes noget i en celle i kolonne M. Men hvis man indtaster et tal i kolonne J (som gjort i arkets celle J5), forsvinder overkanten (prøv at slette tallet, og overkanten er der som den skal være).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. juli 2022 - 16:46 #5
Kan du ikke bare uploade til Dropbox i stedet for det der du hare gjort? Jeg ved ikke hvordan man får din fil åbnet og har jeg hverken tid eller lyst til at sætte mig ind i det.
Avatar billede visto Professor
15. juli 2022 - 17:05 #6
Jeg troede jeg havde uploadet til dropbox på samme måde som du gjorde. Jeg har nu prøvet på en anden måde. Er det bedre?
https://www.dropbox.com/scl/fi/s7joxo4oodj477erhnzpu/BetingetKantV1.xlsx?dl=0&rlkey=v5yta320elo9seyq9dvs3oo3k
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. juli 2022 - 17:35 #7
Avatar billede visto Professor
15. juli 2022 - 20:14 #8
Denne gang kan heller ikke jeg downloade din fil, så jeg har udelukkende testet i onlineversionen af Ecxel.

1) Hvis jeg ikke skriver noget i M3, er der overkant i J3, hvis der står et tal der. Det skal der ikke være. Kun hvis der også er indtastet noget i celle M3.

2) Indtastning i celle M3 giver udover den ønskede overkant i celleområdet til venstre også en underkant. Der skal kun være en overkant.

3) Hvis der er indtastet tal i J2 OG tekst i M2, er der ingen overkant i J2, hvilket er dette spørgsmåls problem.

Du skriver, at du har forsøgt i række 3 og 4. Jeg kan ikke se, at der sker noget i række 4 men derimod i række 2 og 3, som opfører sig forskelligt.
Avatar billede visto Professor
15. juli 2022 - 20:38 #9
Måske jeg skulle korte betingelserne ned (eksempel: række 2 i mit ark #6):

Hvis der indtastes noget i celle M2, skal der komme en overkant i cellerne D2:L2.
Der skal også være overkant i celle J2, hvis der er indtastet talværdier, der via betinget formatering udløser fyldfarve i J2. Disse talværdier er i mit ark: 13,5 - 14 -14,5 -15 -15,5.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. juli 2022 - 21:02 #10
Avatar billede visto Professor
15. juli 2022 - 21:09 #11
#10 Tak for din venlige forsøg på hjælp, men dit ark gør ikke det, jeg ønsker.
Avatar billede visto Professor
16. juli 2022 - 08:51 #13
Der var den! Tak fordi du lige gav den et skud til.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg downloader filen til min computer?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. juli 2022 - 09:13 #14
Hvis ikke det lykkes kan du i en personlig besked til mig sende din mailadresse, så skal jeg sende filen.
Avatar billede visto Professor
16. juli 2022 - 10:48 #15
Tak for tilbuddet. Jeg har dog nu fundet ud af, hvordan man downloader. I dit link sletter man den sidste del:
0&rlkey=jazlbcxgv501c4fjr7mwis7jy
og tilføjer 1, så der i stedet for dl=0 kommer til at stå dl=1.

Jeg har et tilsvarende problem i kolonne D, men her er der ikke tal, der udløser en betinget farve, men tekst, så jeg kan ikke bruge ER.TAL der. Jeg prøver lige, om jeg selv på baggrund af det du har leveret, kan knække den. Ellers vender jeg tilbage.

Endnu en gang tak for hjælpen.
Avatar billede visto Professor
16. juli 2022 - 11:09 #16
Jeg kan ikke finde ud af det med kolonne D. Problemet er præcis det samme som det nu løste i kolonne J med den forskel, at det ikke er tal men en bestemt tekst - ordet tom - der udløser blå fyldfarve. Altså: Hvis der i en given række er indtastet tekst i M-cellen, og jeg skriver "tom" i samme rækkes D-celle, så "forsvinder" overkanten i D-cellen.

Har du mulighed for også at hjælpe med den?
Avatar billede visto Professor
16. juli 2022 - 11:41 #18
Ja, det er det. Så er vi i mål. Tak for det hele.