Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
14. august 2022 - 09:04 Der er 6 kommentarer

Optimalt c drev

Hvor mange % ledig plads anbefales?
Avatar billede eurositi Ekspert
14. august 2022 - 10:10 #1
Windows anbefaler selv mindst 10% ledig plads på C-drevet. Dét fremgår af farve-indikatoren for pladsforbruget, som skifter til rødt, når der er mindre end 10% ledig plads.

Afhængigt af C-drevets størrelse opstår der dog som regel først rigtige ydelsesproblemer, hvis mængden af ledig plads kommer under 5%.

Ydelsesproblemerne indtræffer for alvor, når styresystemet løber tør for plads eller hukommelse til at udføre automatiske vedligeholdelsesopgaver. I nødstilfælde kan man deaktivere nogle af disse opgaver manuelt, men det bør være en kortvarig, midlertidig løsning.

Målet bør altid være at sikre mindst 10% ledig plads. Hvis dette er svært, selv når man har fjernet pladskrævende ting som gamle installationsfiler, backup-filer, mediefiler og spil fra sine personlige mapper, har man et generelt problem med pladsmangel, som kræver en større systemharddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2022 - 11:09 #2
Enig i at det er det Microsoft anbefaler. Men med udbredelse af SSD diske vil jeg anbefale man har lidt mere plads på dette SSD drev.  Det slider nemlig unødigt meget på sådan et type drev hvis der er alt for  trange kår.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2022 - 11:14 #3
Det bør så være 10% af minimum 250gb - og ikke under 25gb fri plads på mindre drev.

Hvis man trimmer sin opsætning og kører c-drevet ned til fx 80gb, så er de 10% (8gb) ikke nok til windows versionsopgradering.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2022 - 11:21 #4
#3 Enig.
Lige det problem her har jeg set et utal af gange hvor man har købt en billig bærbar med kun 32 Gb ssd disk, hvor man så skal gemme alt man vil gemme i skyen. Bruger man ikke sky så er man f....d fra starten af.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. august 2022 - 12:13 #5
Enig i #2 - men foruden slid falder performance også vved næsten fyldt SSD.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2022 - 15:26 #6
Jeg er for så vidt enig med de andre indlæg. Dog ville jeg selv foretrække 20%+
For hastighed og holdbarhed.
Nu skriver du ikke, om der er en eller to diske i maskinen, er der kun en enkelt SSD vil 500GB være minimum, men 1TB er under alle omstændigheder at foretrække.
SSD diske er jo faldet i pris, og selv om det ikke er et engangskøb, så holder de i årivis (normalt) https://www.pricerunner.dk/sp/samsung-ssd-1tb.html