Avatar billede TheLibrarian Mester
17. august 2022 - 11:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udtræk dato fra streng

Jeg har et datasæt, som trækkes fra et program i et tåbeligt format. Konkret har jeg brug for at kunne arbejde med datoen, men den ligger som fx. 'fredag den 1. april 2022, kl. 09:00 - 10:00'. jeg har kun brug for datoen i et talformat (dd-mm-åååå eller noget i den dur).
Er der nogen, der har et forslag til hvordan jeg kan udtrække datoen fra den rodebunke?
Avatar billede anedi Ekspert
17. august 2022 - 13:15 #1
Hej

Jeg ville lave en oversættelsestabel et sted i arket, hvor du oversætter de enkelte måneder til et tal. Jeg har lagt en tabel i Q2:R13. Det skal naturligvis rettes, hvis den lægges andetsteds.

Med dine data i celle A2, kan nedenstående vist klare opgaven:
=DATO(MIDT(A2;SØG("202";A2);4);LOPSLAG(MIDT(A2;FIND(".";A2;1)+2;FIND("202";A2)-FIND(".";A2;1)-2-1);$Q$2:$R$13;2;FALSK);MIDT(A2;FIND(".";A2)-(FIND(".";A2)-4-FIND("den ";A2;1));(FIND(".";A2)-FIND("den ";A2;1)-4)))

Vh
Anedi
Avatar billede Tom K. Forsker
24. august 2022 - 15:04 #2
Under menuen "Data" finder du "Hent og transformer Data".

Når du først har styr på er det noget som du vil bruge fremover.
Avatar billede Tom K. Forsker
24. august 2022 - 17:13 #3
Avatar billede TheLibrarian Mester
07. september 2022 - 15:41 #4
Tusind tak :-)  Jeg har ikke arbejdet med tabeller før, så jeg skulle lige finde ud af hvordan det fungerede også :-)