Avatar billede DanishBear Seniormester
23. august 2022 - 12:16 Der er 18 kommentarer

Window 10 eller 11 ?

Hvad er jeres erfaringer med begge?
Det tog mig lang tid at kommer på 10 efter 7veren, men blev glad for 10eren, til 11 eren udkom.

Har hoppet mellem 10 og 11 flere gange, blev dog mere glad for 11eren med tiden, MEN efter jeg købte en ny AIO-printer (Epson ET-2756) har jeg ikke haft andet end bøvl med 11eren  :-(  min gamle store Brother Laser printer har kørt under både 7, 10 og 11eren uden bøvl med hverken print eller scanneren, generelt synes jeg har bøvlet lidt mere med 11 i forhold til 7 og 10.

Selv med en REN 11 kan jeg installere det hele, men den mister scanner efter reboot/luk ned, men under 10eren kører det upåklagligt  :-)  , så derfor har jeg en DUALBOOT mellem 10 og 11, men for den da, hvor 11erne p*sser mig af.  :-(

ALT er prøvet, selv support fra Epson, nope stadigvæk GED med 11eren

ER glad for både 10 og 11, men bøvler for meget med 11, nogen gange.  :-(
den har sine ting, men ellers vil jeg holde mig til 10eren så længe jeg kan.

Jeg vil IKKE anbefale 11eren til andre (der kan opgrader til 11)

Min bedste windows synes jeg er er Windows 7, så 10 og måske med tiden  :-)  også kun lige måske :-) synes også personligt at efter 7eren blev det mere bøvlet jo højer nummer Windows fik.

Det er lidt af en smøre...
Avatar billede puren Ekspert
23. august 2022 - 14:27 #1
Da jeg er MSDN medlem har jeg adgang til nød opdateringer til win7 så mit skift til win 10 blev da jeg skiftet min 2600K til en amd ryzen og som det ser ud med at blotware/telemetry og andet crap der er i win 10 og 11 så kommer jeg ikke min daily driver på min måde til at blive win 11 på den private side(der er nok en IT-admin der siger jeg skal køre det på arbejde)

men er på mange måder enig med dig #0 windåse er kun blevet ringer jo højre i nummeret vi kommer kunne man tage det bedste fra XP(med service pack 2) og smide det på en windows 7 kom man langt men sådan ville M$ det ikke

tager vi bare sådan en lille ting som fildeling hvis nu bare at de tog NFS til sig i stedet for det crap til SMBv1/v2

og tager vi sådan en lille ting som enhedshåndteringen så er det jo stadig en ting vi så i windown 95

og så var der hele show(er stoppet igen) hvor win 10 brugt din computer dit internet til at dele windows updates ud til andre så ms kunne spare på deres egen båndbræde
mange bækkr små gør en stor Å
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. august 2022 - 14:32 #2
Jeg kan kun holde med dig, hvad angår Win 11. Jeg har en hjemmebygget stationær der ikke kan køre Win 11 - medmindre man anvender nogle "cowboytracks". Jeg har også en bærebar der er født med Win 10. På denne installerede jeg Win 11, men det var ingen succes, så derfor blev Win 10 installeret igen, og kører nu fint.
Mht. Win 7 giver jeg dig ret. Win 7 var fra starten bare i orden, hvad der også var tiltrængt oven på fadæsen med Win Vista. Jeg købte ved fremkomsten i 2009 Win 7 Ultimate på nettet (som fysisk DVD) i både 32- og 64 bit versionerne. Den kom fra Irland, men kunne stilles om til 34 forskellige sprog. Jeg havde installeret Win 7 lige til oktober 2019, da opdateringerne ville ophøre først i 2020. Jeg installerede Win 10 med nogen skepsis, men vha. forskellige tricks, bl.a. ved at installere "Classic Shell" kom menuen til at ligne tidligere Windows udgaver, undtagen misfortret Win 8/8.1. Nu har Win 10 været installeret på min pc, i snart tre år, og det er forløbet rigtig godt.
Desværre tror jeg at Win 11 bliver en fiasko. Det er som om at Microsoft ønsker at snage mere og mere i brugernes ting, og det bryder jeg mig ikke om.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2022 - 15:31 #3
win10 var god - og win12 bliver det også. Hver anden win er noget halvfærdigt skrammel som kun er udkommet, da marketingsfolket i butikken ville have en ny version ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. august 2022 - 17:29 #4
Jrg kender i til Win 95, Win 98, men til Win ME. ME var installeret på min første pc fra 2001. Win 2000 kender jeg heller ikke til, men Win XP fra 2002, Win 7 fra 2009 og Win 10 fra 2015 er helt fine.
Det samme kan ikke siges om Win Vista, Win 8/8.1 og tilsynesladende heller ikke om Win 11. Så ja, du har helt ret, når du skriver at hver anden Windows udgave er noget skrammel.
Mht. Windows 10, skal der dog visse tilretninger før jeg synes at det kører rigtig godt, men det er nemt rettet. Jeg bemærker især stabiliteten ved Windows 10, idet er er forsvindende få nedbrud, hviket er en stor fordel, men også kompatibiliteten med ældre programmer er imponerende. Jeg har et program fra 1999 der her 23 år efter kører perfekt. Det er sgu godt gået👍
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. august 2022 - 20:02 #5
Rettelse: I min iver fik jeg skrevet forkert: der skal stå "Jeg kender ikke til"
Den slags sker når man taster, før man tænker.😉
23. august 2022 - 23:04 #6
hej køre windows 11 her hjemme og det gøre godt
Avatar billede DanishBear Seniormester
24. august 2022 - 00:00 #7
#4 har været med fra DOS dagene og kender alle Windows version og igen sådan lidt ironisk er et hver anden version af windows der kørte godt, men jeg savner mine Amiga dage, det kørte bare...

Hvorfor ryger det bedste væk og det er skidtet vi roder med?

Eks. Video afspiller - 2000, Beta, VHS - 2000 var efter min menig bedst, VHS dårlig
OS System. OS2, Windows plus måske flere, OS2 var efter min menig bedst, Windows (stadigvæk dårlig)

Hader reklamernes Magt, stritter altid imod det.
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. august 2022 - 08:30 #8
#7: Ok, hvis man har brugt Windows i så lang tid og syntes at det var dårligt, har jeg godt nok svært ved at forstå, at man ikke bruger nogle af alternativerne. Ja, der er bøvl ved at skifte, men der er jo også bøvl ved at blive (som denne tråd viser...). Reklamernes magt er jo trods alt ikke så stor, at det tvinger én til at blive i Microsofts stald.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. august 2022 - 09:30 #9
#7 Vedr. Reklamens magt sagt af nu afdøde DR vært Kim Schumacher "reklamer er standsning af folks hjerneaktivitet, længe nok til man kan stjæle deres penge".
Ja han ramte lige i midten  af skiven.
Avatar billede puren Ekspert
24. august 2022 - 09:38 #10
#8 hvad ser du som alternativer til m$?? at vi skal smide alle computer ud og gå over til apple og deres OSx? den ide kommer ikke langt da greenpeace og andre hurtigt vil råbe op om E-waste.

hvad er der eller af alternativer jo Linux, og selv jeg kan finde ud af at bruge det og du måske også kan så har der bare være andre før os der lande som frankrig, tyskland og spanien, der har prøvet at flippe alle offentlige ansatte over til linux og den dag i dag er de alle tilbage i folden hos m$
Avatar billede 220661 Ekspert
24. august 2022 - 11:07 #11
Jeg har begge versioner. Kan dog ikke til mit brug se nogle fordele med Windows 11. Hvis ikke man installerer StartAllBack og tilretter brugerfladen så den bliver brugbar kan jeg kun se en fordel.
Support af systemet er (formodentligt ) længere end på Windows 10.
Avatar billede ejvindh Ekspert
24. august 2022 - 12:56 #12
#10: Ja, man bestemmer jo selv, hvilken vej man vil gå. MacOS, forsk. linux, forsk. BSD, android, iOS, ChromeOS. Men ja, når du så åbenbart har haft den samme PC i alle årene (og ja, helt enig at man ikke skal smide ud før det er udtjent) hvor du var utilfreds med microsoft, så er det jo nok enten Linux eller BSD der er mest oplagt.

Jeg blev selv træt af, at hvert andet OS fra MS var dårligt så da de smed Vista på banen smuttede jeg til linux, og ja det har været bøvlet at skulle finde løsninger til det, jeg plejede at lave. Men efterhånden vender det sig om, således at nu bøvler jeg ind i mellem med at finde løsninger, når jeg en sjælden gang tvinges tilbage til Windows.

Min pointe er bare, at man skal ikke finde sig i at være utilfreds så mange år, når der findes alternativer. Hvis man gør det, kæmper man ikke nok imod reklamerne. I øvrigt enig med #9 her.

Og ja, kender godt til fejlslagne forsøg på at udbrede det til alle. Men det er vel en irrelevant pointe her.
Avatar billede puren Ekspert
26. august 2022 - 02:29 #13
#12
OSx og linux er jo ikke et alternativ når op mod 70% af alt software er skrevet med windows i tankengangen windows er jo ikke et valg men et mangle på muligheder.

men må giv gamle Gates at han var forud i tankegangen da han sagde at han var pisse ligeglad med at det private folk pirat kopiret has software til private forbrug han skulle nok tjene det tabte hjem på erhverv licenserne
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. august 2022 - 14:47 #14
#13: Din første pointe kan i nogen grad være rigtig for Linux (selvom du overdriver problemet). Men jeg kender godt nok ikke mange MacOS-brugere, der klager over manglende software.

...men jeg tænker diskussionen nu drejer sig for meget væk fra opretters indlæg, og jeg er vist kommet igennem med min pointe. Så medmindre der sker noget, jeg ikke regner med, stopper jeg her.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2022 - 20:45 #15
ejvindh jeg er enig i alle dine betragtninger. Jeg bruger selv Linux en smule ved siden af Windows. Og for mit vedkommende kan Linux 100% overtage det jeg bruger pc til. Jeg spiller ikke. Bruger ikke de tjenester som Microsofts anbefaler. Så for Windows 10 maskinen ,hvis den holder så længe, vil den overgå til Linux i efteråret 2025, hvis Microsoft ikke åbner op for deres urimelige hardware krav inden da.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2022 - 21:13 #16
#15 Jeg tror ikke at Microsoft åbner op - du ved godt at mere vil have mere. Ud over det, prøver de også lige som Google, "Fucker"bergs Fjæsbog og mange andre af mastodonterne, at snage i brugernes gøren og laden.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2022 - 21:20 #17
#16 Jeg tror som sådan heller ikke det kommer til at ske.
Det med de snager har dog intet med hardware krav at gøre. Det er derimod hvor meget man tillader af telemetry på computeren.  Og det forsøger jeg at gøre så meget jeg kan så det undgås 😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. august 2022 - 21:29 #18
Jeg forsøger også at undgå det, selv om de ufortrødent prøver igen og igen.
Fjæsbog er ikke noget problem, for jeg skal aldrig oprette en konto hverken der eller på nogle af de andre (a)sociale medier.