Avatar billede tmonk Mester
30. august 2022 - 14:51 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Offentlig computer

I nær fremtid skal jeg i længere bo på et pensionat, hvor jeg bl.a. vil benytte en fælles pc til at læse/skrive emails. Bortset fra keyloggere og den slags, er det så muligt at at sikre at mine password ikke automatisk gemmes, så andre let kan logge ind ved bare at trykke enter? På min gamle stationære PC bliver passwords til diverse konti gemt i både explorer og  chrome, men jeg kan ikke huske om jeg er oprindeligt blev spurgt om jeg ønskede det. Eller er der en måde hvorpå jeg efterfølgende kan slette gemte passwords og hvordan er det lettest. Jeg tænker de formentligt har explorer/edge.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. august 2022 - 15:01 #1
Den sikreste måde er nok, hvis du kan få lov til at åbne browserne i "privat vindue" (chrome: ctrl-shift-n; firefox: ctrl-shift-p). Så er alle passwords (og cookies) glemt næste gang nogen åbner browseren.

Når det så er sagt, føler jeg nu også nok, at browseren ikke gemmer passwords medmindre jeg giver lov. Men jeg kan godt nok heller ikke lige huske om det er en setting jeg har sat på et tidspunkt. Eller om du omvendt måske har sagt, at den altid skal gemme.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. august 2022 - 15:02 #2
Sorry, ser nu, at du regner med de kører explorer/edge. Det vil nu undre mig, men hvis de gør, så kan jeg desværre ikke lige shortcut for privat browsing, men jeg er sikker på, det findes.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2022 - 15:22 #3
Jeg tænker det er et sted hvor de slet ikke interesserer sig for IT og det derfor er en standard installation med explorer/edge. Og edge kan sættes op til at gemme adgangskoder automatisk.
Avatar billede klt Seniormester
30. august 2022 - 15:27 #4
Edge har også ctrl-shift-n for at åbne "InPrivate-browsing".
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2022 - 15:43 #5
Jeg var på biblioteket for at læse mail for et par uger siden. Det var et system hvor man skulle lukke browseren bagefter og for en sikkerheds skyld genstarte. Lidt omstændigt hvis man også efterfølgende vil checke om det virkede. Håber at hverken explorer, edge eller chrome kan sættes op til automatisk at gemme password uden brugeren svarer jeg til en prompt. Skal bare lære hvordan man sletter passwords i den pågældende browser.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. august 2022 - 15:45 #6
Er der en grund til, at du ikke opfatter "privat browsing" som en mulighed? Det vil garanteret løse dit problem.
Avatar billede tmonk Mester
30. august 2022 - 15:51 #7
Da du skrev 'hvis du kan få lov', tænkte jeg at det ikke var noget jeg kunne være sikker på.
Avatar billede ejvindh Ekspert
30. august 2022 - 16:59 #8
Nå sådan, ja. Jeg vil nu gætte på, at det kan lade sig gøre. I hvert fald hvis det som du skriver bare er standardopsætningen de kører med.

Hvis ikke det kan lade sig gøre, er det fordi de er meget bevidste om at begrænse brugernes muligheder, og i så fald vil jeg tro at de også har slået funktionen med autogem af passwords fra.
Avatar billede Uvanga Ekspert
31. august 2022 - 19:16 #9
ad #5 ctrl+shift+delete rydder browserdata