Avatar billede 2deep Juniormester
17. september 2022 - 08:48 Der er 6 kommentarer

slumre / vågne tilstand

Hej
Min PC bliver hele tiden vækket... dvs når jeg forlader maskinen , så har jeg en forventning om at den går i dvale/slumre efter 10 min.
Men jeg kan se og høre at den bliver vækket hele tiden , og er derfor igang 24/7
hvordan ændre jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 09:18 #1
Hvis du bruger tænd og sluk knappen på pc skal du ind og ændre i strømstyringen hvad knappen gør når du trykker på dem. Vælger du at trykke på flaget til venstre nederst og den vej vælger "luk computeren" må du have noget "wake on lan" aktiveret der efterfølgende starter computeren op.
Jeg bruger på min pc'er en genvej til at lukke computeren.
Man højreklikker på skrivebordet og vælger opret genvej.
I genvejen skrives/kopieres
%windir%\System32\shutdown.exe /s /t 0
Og som navn kan man vælge "luk pc", og finde et ikon der passer til knappen man har oprettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 09:21 #2
Vækning af pc kan også være en mus hvor der er strøm på selvom pc er nedlukket. Den mindste bevægelse kan vække computeren.
Så har du en trådløs mus sluk for strømmen på den under bunden når du forlader pc.
Er din pc en bærbar vil den dræne batteriet hvis den ikke konstant er på forsyning i slumre.
Avatar billede 2deep Juniormester
17. september 2022 - 13:33 #3
jeg har slået "wake on lan" fra i bios , og det starter stadig samme sekund som den går i dvale :(
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 10:14 #4
Og hvad med luk pc?
Avatar billede 2deep Juniormester
19. september 2022 - 07:43 #5
Det er også en ide, jeg bruger den bare så meget at ofte ville det være belejligt hvis den bare gik i "sleep" mode
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2022 - 08:44 #6
Hvis pc har ssd så er der ikke lang boot tid