Avatar billede VC1 Seniormester
27. september 2022 - 08:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Helt ny bærbar driller efter opdatering og sletning af Windows

Jeg har lige fået nu ny bærbar ind, MSI GS66 STEALTH med windows 10 med 512 GB, denne opdaterede jeg til WIN 11, men synes der lå utrolig meget plads brugt på old WIN, for efter min opdatering var jeg nede på 390 GB.

- Jeg laver en clean disk og sletter old WIN
- Under installation af NVIDIA drivers giver den fejl, så jeg går ind i ''Run'' > MSCONFIG > Under fane "General" fjernes load startup items > Under fane "Services" trykkes disable all
- Herefter genstartes pc, men nu kan jeg ikke logge på pc'en via PIN/PASSWORD, og den siger jeg skal installere in App for at kunne dette, uanset hvor mange gange jeg trykker ok til setup af PIN, sker der intet
- Jeg prøver nu at genstarte in safemode, det gider den heller ikke
- Nu tænker jeg, fuck it, den er ny jeg geninstallere bare igen. Under opstart går jeg ind under ''Troubleshoot'' >  "Restore MSI Factory settings" >  "System partition Recovery"
- Nu genstartes pc'en, den laver en ''diagnostic of pc'' > "automatic repair pc" og ender nu med at sige

Automatic Repair
Automatic Repair couldn't repair your PC
Press "Advanced options" to try other options to repair your pc or "Shut down" to turn off your PC.
Log file: E:\Recovery\WindowsRE\Winre.wim\System32\LogFiles\Srt\SrtTrail.txt

Trykker jeg advanced options og prøver at finde en tidligere version af windows, så findes den selvfølgelig ikke da den blev slettet efter opdatering til WIN11.

Hvordan hulen kommer jeg ud af den her? På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2022 - 08:50 #1
Når du installerer Windows nedlægger du så alle partituoner på disken og lader installstion selv oprette nye?

Windows.old bruges til at gendanne forrige version. Du havde haft 10 dage til at rulle tibage.Og havde du ladet de 10 dage gå ville Windows.old automatisk være blevet slettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2022 - 08:51 #2
I øvrigt kan man altid slette Windows.old ved at køre diskoprydning og slette
systemfiler.
Avatar billede VC1 Seniormester
27. september 2022 - 08:54 #3
220661 - Undskyld men jeg forstår ikke spørgsmålet.

Jeg installerede bare WIN11 ovenpå WIN10, den spurgte ikke om partition eller noget andet i den forbindelse. Ligeledes spurgte den heller ikke om noget under "MSI Factory Settings" (Dog tog MSI Factory under 2 min, så tror kun den faktisk har lavet en scanning for at forberede en formatering, uden reelt at gøre noget)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. september 2022 - 09:21 #4
Lyder for mig som en reinstall af windows i stedet for at bruge mere tid.
Du har vel husket at backup din data inden opgradering  fra Windows 10 til 11.
Avatar billede VC1 Seniormester
27. september 2022 - 09:24 #5
Rune1983 - Det er en helt ny pc, fra i går, så der er intet personligt data på, hvis du tænker på en backup af windows, så nej dette lavede jeg ikke undervejs.

Jeg har jo netop prøvet at gå i gang med en reinstall af windows, men når jeg ikke en gang kan komme ind i windows pga. ovenstående fejl (automatic repair pc), så er jeg sku lidt lost i hvordan. Har du et bud?
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. september 2022 - 09:51 #6
Jeg vil foreslå at du på en PC der virker, går ind på Windows hjemmeside. Og der downloader installationsfil til et USB drev. Hvis du vælger .iso-fil skal du lige have den en tur gennem Rufus. Når USB er klar, sætter du så i den problemramte PC, og kører boot fra USB. Ved denne procedure, vil du når installationen starter, komme en menu hvor du kan slette alle nuværende partitioner. Gør det. Windows opretter selv ny partitioner.
Avatar billede VC1 Seniormester
27. september 2022 - 10:16 #7
Uvanga - Tak, vidste ikke at man bare kunne hente det fra deres hjemmeside, så mange tak :)

Jeg ved ikke helt hvad du mener med Rufus, men det prøver jeg lige at undersøge!

(Pt. i gang med at hente som ISO og smide på USB)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2022 - 10:52 #8
#3 At nedlægge partitioner betyder at disken står som ikke allokeret og har en sort streg i stedet for at man ser filsystem på den.

Forstod du heller ikke det med fremgangs måde jeg beskrev om at rulle tilbage? Ved godt det er for sent nu når win old ikke er til stede mere. Blot til info til en anden gang.
Avatar billede VC1 Seniormester
27. september 2022 - 11:09 #9
220661 - Desværre forstår jeg ikke helt din besked, men jeg forstår godt allokeringen af partitioner og at en tilbagerulning ville være det bedste, men da min WIN old var slettet gjorde det at dette ikke kunne lade sig gøre.

Jeg er nu i gang med at installere WIN 11 igen efter Uvanga's rigtig gode indlæg, dog undrede jeg mig over alle de partitioner som der var.

Mener jeg så 5-6, en BIOS (19 GB), MSI Recovery, Windows og så 2-3 andre små på under 1GB hver. Jeg ved ikke om det bare er mig, men er det normalt med en BIOS på 19GB på nyere pc'er?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2022 - 12:09 #10
Til Windows 11 skal der bruges 3 partitioner. En til c drev. 1 til systempartition og 1 til gpt partition. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke nedlægger alt og lader installation oprette det den skal bruge??
Min Windows 11 Home har kun 3 partitioner.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2022 - 12:10 #11
Jeg hopper af tråden her.