Avatar billede perh Juniormester
02. oktober 2022 - 10:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

urldecode viser ikke æøå mm på utf8 html side

jeg har flyttet et site til en anden server og skiftet alle sider til charset utf8
jeg overfører info i url fra et program i PERL: som side.html?blablaæøåbla
urldecode på websiden har tidligere vist æøå mm korrekt ved en php urldecode.
Men nu bliver de gengivet som ukendt symbol sort tegn med spørgsmåltegn.

på modtagende html-side bruger jeg:
<?php $var = urldecode($_SERVER['QUERY_STRING']);?>

har også prøvet
<?php $var = urldecode(utf8_encode($_SERVER['QUERY_STRING']));

Jeg skal måske utf8 encode det overførte før afsendelsen i PERL, men jeg synes PERL er noget kompliceret?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2022 - 17:34 #1
Hvordan ser URLøen faktisk ud?

Er ø %f8 eller %c3%b8?
Avatar billede bvirk Guru
02. oktober 2022 - 17:49 #2
hvis der i browsers adresslinie skrives

side.php?æbler=øl&face=💇

vil browseren urlencode det,  så, om requestet i php på webserveren, er det sandt at:

$_SERVER['QUERY_STRING'] == %C3%A6bler=%C3%B8l&face=%F0%9F%92%87

Det er query string encoding og ikke utf-8

Hvis PERL skal requeste side.php, skal det urlencode for det er ikke legalt at sende andet end
side.php?%C3%A6bler=%C3%B8l&face=%F0%9F%92%87

og i php skal det være sandt at

$_SERVER['QUERY_STRING'] == '%C3%A6bler=%C3%B8l&face=%F0%9F%92%87'

Hvorfor det virkede før, men nu ikke længere ved jeg ikke, men check værdien af  $_SERVER['QUERY_STRING'] og få PERL til at urlencode rigtigt.

Jeg kender desværre heller ikke PERL, men hvis du kan identificere hvor der requestes så er urlencode ikke svær at prøve at tilføre.
https://code.activestate.com/recipes/577450-perl-url-encode-and-decode/
Avatar billede bvirk Guru
02. oktober 2022 - 18:13 #3
Måske har jeg helt ramt det - kan se at browser adresselinen urlencoder utf-8 repræsentationen af
    æbler=øl&face=💇
æ har code point U+00E6 ~ binært 1110 0110
i det område bliver code point puttet ind i 2 bytes således:
110xxxxx     10xxxxxx
11000011        10100110  ~ hex c3a6
https://en.wikipedia.org/wiki/UTF-8

Så måske er det PERL får ikke konsistent med opfattelsen det der skal querystring decodes, altså PERL encoder godt nok, men fra iso-8859

Hvem har sagt det skull være let ;)
Avatar billede perh Juniormester
02. oktober 2022 - 19:36 #4
Desværre  vises ø kun som %f8 , men det skal jo være %c3%b8

Jeg har på nogen ældre sider brugt java script:
var snavn = unescape(location.search.substring(1))
og det VIRKER (!)?

Jeg har også indsat urlizer fra linket i Perl scriptet, men det gør ingen forskel - også selv om jeg indsætter  æøåÆØÅ

sub urlize {
my ($rv) = @_;
$rv =~ s/([^A-Za-zæøåÆØÅ0-9])/sprintf("%%%2.2X", ord($1))/ge;
return $rv;
}
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2022 - 00:54 #5
Hvordan virker:

$var = utf8_encode(urldecode($_SERVER['QUERY_STRING']));

?

Det er ikke nogen god løsning, men ....
Avatar billede perh Juniormester
03. oktober 2022 - 08:35 #6
Det virker !
jeg takker mange gange,

nu må jeg så i gang med at rette alle sider, men jeg vil lige høre om der også er nogle PERL eksperter, der kan hjælpe med at få afsendt en utf-streng.
Jeg kunne ikke lige finde en PERL gruppe her?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2022 - 14:02 #7
Jeg vil mene at det er bedre at fixe på Perl. siden.

En kommentar som:

// this utf8_encode call should not be necessary and are only here due to a bug in the other script
// important: this will break things if the bug in the other script ever get fixed

ser ikke pæn ud.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2022 - 14:04 #8
Med hensyn til Perl, URL encode og UTF-8 så ser:

https://metacpan.org/pod/URL::Encode

relevant ud.