Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 13:52 Der er 25 kommentarer

Dato funktion på celle niveau

Hej

Jeg har fundet en skabalon til at holde styr på lageret i bilen, og det fungere super fint. Dog kunne jeg godt tænke mig at forbedre det lidt til egen fordel.

Jeg vil gerne kunne se hvilke vare numre der ikke ikke har været flow på i de sidste 2 år.  F.eks så den farver varslingen rød når denne ikke har haft en transaktion i 2 år.

Nogen bud ?
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 13:53 #1
Varslingen = vare linien
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2022 - 14:34 #2
Du kan evaluere det med en formel.

F.eks. dato i A1  =A1<=IDAG()-730
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 14:56 #3
Men vil det så sige at jeg manuelt skal indtaste en dato hver gang jeg laver en transaktion?

Kan jeg ikke lave det sådan at hver gang jeg ændre i lager antallet af den så selv registrerer datoen jeg ændre antallet
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2022 - 15:25 #4
Jeg går ud fra, at du har en dato på de transaktioner du har lavet. Og formlen kan du så evaluere op mod de datoer. Dette kan du gøre under Betinget formatering, hvor du afmærker dit område med dine eksisterende datoer.
Formlen kigger 2 år tilbage i tiden, på en dato, og evaluerer om det er Sand eller Falsk
Avatar billede jens48 Ekspert
07. oktober 2022 - 15:28 #5
Så skal du over i VBA. Nedenstående makro skriver dato ind i kolonne F hver gang der ændres i kolonne D

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("D:D")) Is Nothing Then
Target.Offset(0, 2) = Date
End If
End Sub
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 16:53 #6
Forstår jeg ikke 🙂 sorry

Men det denne skabelon jeg har hentet.
https://templates.office.com/da-dk/lagerliste-med-fremh%c3%a6vning-af-genbestillinger-tm02802349

Kolonnen med "genbestilnings tid" skal ikke bruges, denne kunne omdøber til "sidst brugt dato"
"Udgået" kolonnen skal være den dato vare er undgået pga 2 år og farve linjen rød.

Det var min tanke, men forstår ikke at lave det
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 16:54 #7
Men ville gerne den selv skrev dags dato i sidst brugt dato når man ændrede i lager antallet
Avatar billede jens48 Ekspert
07. oktober 2022 - 17:21 #8
Højreklik på fanebladet og indsæt denne makro under Vis koder

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("G:G")) Is Nothing Then
Target.Offset(0, 3) = Date
End If
End Sub

Den sætter en dato ind i kolonne J når der tastes en ny beholdning i kolonne G.
Filen skal gemmes som .xlsm fil (med makro)
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2022 - 17:34 #9
#6 - Hvis den skabelon som du skriver i dit åbnings spørgsmål, fungerer, så forstår jeg ikke rigtig hvad det er du efterlyser, da du blot skriver at du vil tjekke noget 2 år tilbage i tiden.

Hvis du har et lager (i bilen), så må du jo nødvendigvis have et eller andet "system" der gør at du opdaterer dette lager, enten du skriver det manuelt, eller ved hjælp af formler, når noget forlader lageret.

Hvis en dato skal indsættes, når du ændrer en celle værdi i en anden celle, så skal du som Jens skriver i #5, lave det i VBA.

Men var det ikke bedre, at du uploadede det som du bruger nu, så udgangspunktet var Det, og så skriv i det ark, hvad du har tænkt dig.
Brug evt.  www.dropbox.com  til at uploade dit ark.
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 18:46 #10
Lang historie kort

Er Tekniker, vi bruger Fmp360. Der er adgang til lagerliste men ikke komplet, kontoret kan lave ændringer og er afhængig af om det bliver registret korrekt i deres fakturering system hvilket gør der tit og ofte er lager differencer.
Jeg vil gerne have styr på mit eget bil lager selv. Så jeg ved det stemmer og som jeg kan bruge til at få sendt de reservedele tilbage som jeg sjældent bruger og få plads til nye. Kontoret kan ikke finde ud af at få håndteret det så vi får sådan en ældnings liste.

Så jeg bruger skabelonen, og udgangs punktet bliver den næste status nu her og så vil jeg manuelt indtaste i lager beholdning hver gang jeg tager en vare. Og vil helst kun at det skal være den ene rubrik jeg ændrer så jeg ikke glemmer en.  Det næste er at jeg får styr på antallet af dele, forstået på den måde vi selv står for at bestille opfyldning til bilen men har intet redskab til dette så skal hele tiden lave post it for at huske at bestille når jeg kan se noget er fysisk nede på antal og det glipper til tider og man mangler en del med 14 dages levering på. Så træls for mig og kunde. Derfor vil jeg prøve at tage lidt bedre ansvar på mit bil lager sådan har jeg det bedst
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2022 - 19:02 #11
#10 - Kan kun referere til de sidste 3 linjer i indlæg #9
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 19:19 #12
Okay 🙂

Jeg afprøver lige i aften indlæg 2 og 8. Og ser om det ikke gør som jeg ønsker 🙂

Ellers må jeg uploade 🙂 i er i hvert fald vældig flinke til at hjælpe 😉 det jeg taknemmelig for.
Avatar billede soenderskov Seniormester
07. oktober 2022 - 20:44 #13
Indlæg 8 virker perfekt 🙂  nu makker jeg bare med kolonnen "udgået"

Den viser bare formlen jeg indsætter som i indlæg 2 ?
Hvad gør jeg galt ?

Ved ikke om datoen eller kolonnen udgået er nødvendig? Bare rækken bliver rød når datoen i kolonnen J er mere end 730 dage væk fra dags dato.
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2022 - 22:52 #14
#13 - Jeg har ændret lidt på den betingede formatering, da formlen jeg viste, ikke ville fungere med de betingede formateringer der er i prøvearket du henviste til.

Men prøv at se, om du kan bruge det som det er lavet nu. Der bruges stadig VBA løsningen fra #8 jens48, til at dato stemple når du ændrer i kolonne G.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ee99i7iy1z2eern71xndy/lagerliste.xlsm?dl=0&rlkey=86stzbg92torite0u5xhvvuss
Avatar billede soenderskov Seniormester
08. oktober 2022 - 08:38 #15
ser ud til det virker, kan ikke lure hvordan du gør ? :-D
men vil gerne den farver hele linien.
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2022 - 12:02 #16
#15 - Det med at ændre til at markere hele linjen, kan som dit ark er lavet, ikke lade sig gøre. Farveopsætningen (tabel opsætning) i dit ark, vil hele tiden, ændre den betingede farve formatering.

Men jeg har lavet en lille ændring i den betingede formatering, så dato kolonnen stemmer med formateringen.
Linket til filen, er det samme, som i #14
Avatar billede jens48 Ekspert
08. oktober 2022 - 13:35 #17
#16 det er jeg ikke enig med dig i ebea
Du skal ændre den betingede formatering til:
=$J4<=TODAY()-730
IDAG i stedet for TODAY hvis du har dansk version
og vælge at det skal gælde for området =$A$4:$L$28
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2022 - 13:59 #18
#17 - Nej, det er du måske ikke. Men det ark jeg har downloadet, da "overruler" tabel farverne, den betingede formatering; også uanset om du sætter $ tegn til at være en linje, eller kun en kolonne.
Og så må brugeren af arket, vælge om han vil det ene, eller det andet.
Avatar billede jens48 Ekspert
08. oktober 2022 - 15:58 #19
#18 Hm... Det forstår jeg ikke. Jeg prøvede det af i det ark du linkede til i #14 Og der fik jeg den til at farve hele linjen
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2022 - 16:37 #20
#19 - nu ved jeg ikke hvad Office version du bruger (formentlig 365), hvilket jeg ikke gør. Linjeformateringen, er ikke det eneste “mystik” i arket hos mig. Det er heller ikke muligt at kunne betinget formatere de første 3 kolonner, efter (Flag) kolonnen. Mens resten delvis kan, men hvor Tabel formateringen “overruler” den betingede formatering.
Avatar billede soenderskov Seniormester
08. oktober 2022 - 21:22 #21
Så meget jeg ikke forstår 😅🙂

Nå men jeg bruger i hvert fald office 365.
Avatar billede soenderskov Seniormester
10. oktober 2022 - 09:57 #22
Fedt så kom det til at spille med en masse roderi og forsøg på forståelse. Så tusinde tak i 2 🙂

Meeen der er altid et men desværre.

Da jeg nu har fået smidt arket over på tabletten som jeg bruger dagligt, så virker det hele ikke igen.

Excel siger den ikke kan afvikle VBA kode på tablet.

Kan VBA koden erstattes af andre muligheder for opsætning i Excel i mit tilfælde?
Avatar billede jens48 Ekspert
10. oktober 2022 - 16:32 #23
Har du koden stående under fanebladet med tabellen?
Du kan ikke erstatte VBA med en formel, da formelen i morgen vil give et andet resultat, når datoen er skiftet.
Avatar billede soenderskov Seniormester
10. oktober 2022 - 22:21 #24
Øhm det ved jeg faktisk ikke, er der flere steder den kan stå ?

Jeg har kun 1 faneblad
Avatar billede soenderskov Seniormester
10. oktober 2022 - 22:26 #25
Øv bøv har lige læst på microsoft at der findes ingen emulator der kan afvikle vba kode på Android. Så det kan ikke lade sig gøre 😔