Avatar billede HHA Professor
01. november 2022 - 15:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sortere efter flere kriterier

Hejsa,
Jeg har en fil, som jeg skal have sorteret efter flere kriterier.
Den er på over 300.000 linjer, så det ville være dejligt om den kunne det automatisk. Den skal sortere efter varenummer, køb og salgs pris ift. seneste dato, samt 2 kategorier der ligger i hver sin kolonne.
Prøver at beskrive det og så kan en eller flere måske hjælpe mig i gang.
Regner med at den skal kopiere det soreterede over i Ark2.
Tænker den skal kigge efter varenummer i kolonne E og mellem de rækker med samme varenummer den finder, skal den kigge/sortere efter:
Kolonne A "Køb", kolonne C "G5", hvis "G5" ikke findes så skal den lede efter "Alle" i kolonne B, efter at have fundet "Alle" eller "G5" så vælge den række hvor cellen i kolonne N er tom og den række skal den så over føre til Ark2.
Det samme skal den så gøre med det samme varenummer og "Salg" i kolonne A.
Herefter skal den så tage næste varenummer, som vil stå i kolonne E efter det nederste varenummer, som den lige har behandlet.

Håber nogen kan hjælpe mig i gang med den, for mig lidt svære opgave, for jeg er i tvivl om det er IF eller LOOKUP eller andet der skal bruges.

Jeg har lagt en bid af det der skal sorteres på dette link:
http://46.32.50.245:8080/share.cgi?ssid=adc71da3d5a54c3786eec050a520e5a8&fid=adc71da3d5a54c3786eec050a520e5a8

Adgangskode: 5985
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2022 - 15:55 #1
Følgende er hvad der sker når man forsøger at åbne linket.

This shared link is password protected. Please enter the password
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2022 - 15:56 #2
Undskyld, jeg overså din sidste linje.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2022 - 16:37 #3
Det ville gøre det lettere hvis du lavede det i en Excel tabel med overskrifter og så i øvrigt viste eksempler på ønskede resultater (indtastet manuelt).

Hvad mener du i øvrigt med Køb i kolonne A, mener du det, du i kolonne A kalder Pris (Indkøb). Forskellen er ikke bare en uvæsentlig detalje.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. november 2022 - 16:41 #4
Og videre for varenummer 000001104, der er ikke noget "Alle" for det varenummer og Pris (Indkøb).

Derfor vigtigt, at du giver eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede HHA Professor
01. november 2022 - 21:17 #5
Hejsa,

Nej, du har ret.
Der er ingen "Alle" på indkøb. Det var en fejl fra min side.
Det er kun under "Salg" der findes en "Alle"

Har opdateret filen med Ark2 og det jeg gerne vil have overført.
Håber det giver mening.

http://46.32.50.245:8080/share.cgi?ssid=a84917843dcb42d792909e5a9df96375&fid=a84917843dcb42d792909e5a9df96375

Adgangskode: 5985
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. november 2022 - 08:59 #6
Avatar billede HHA Professor
02. november 2022 - 10:55 #7
Hej xl-Enthusiast,

Ja, det ligner noget der hen af.
Jeg søger dog at den selv kan finde varenummeret i kolonne E og så automatisk finde og sortere efter de kriterier angivet.
I dit forslag skal man selv vælge varenummeret, det bliver til ret mange, vil tro der er i nærheden af 20.000 varenumre.
Altså ved et varenummer, skal den sortere Salg og Køb ud, hvis der ikke er nogen værdi i kolonne N.
Når den er klar med det, skal den fortsætte med næste varenummer ned af i arket.

Det er fordi jeg skal kontrollere om købsprisen er højere end salg, da der er en fejl i vores AX system.
Men det du har lavet er et godt skridt i den rigtige retning.
Håber du forstår hvor jeg vil hen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. november 2022 - 11:16 #8
Er det som vist i Sheet1, A8#, bortset fra, at række 10 og 12 ikke skal være der.

Det er et meget begrænset materiale at lave test på.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ugrs2nk9d78w3ot2vssgx/Filter_test_3.xlsx?dl=0&rlkey=lw6ug3ehhvtnqfu364tsiv7q3
Avatar billede HHA Professor
02. november 2022 - 12:41 #9
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. november 2022 - 13:04 #10
Hvis ikke det her kan bruges så prøv selv at eksperimentere med formlen i Sheet1!B2. Den skulle være nogenlunde til at forstå.

https://www.dropbox.com/scl/fi/k0iuzs969ntu3hn80wr72/K-b-Salg-2022.11.01-test.xlsx?dl=0&rlkey=oagdu5ugchcrgtgrhbmkk9shj
Avatar billede HHA Professor
02. november 2022 - 13:23 #11
Hej xl-Enthusiast,

Det er jo nærmest perfekt!
Tusind tak, nu vil jeg se om jeg lige kan få den justeret til også at kigge på køb.

Endnu en gang tak 👌👍