Avatar billede Kristian Praktikant
18. november 2022 - 12:30 Der er 7 kommentarer

Forlænge fiber med switch

Hej. Jeg har fået fibernet, og det blev lagt ude i et pulterkammer, hvilket er en fin placering da jeg så nemt kan gemme og trække lan stik til forskellige bridges, som overvågningen og Hue. Men det er et problem i stuen, da det er hvor TV, appleTV, PS5, PC, osv befinder sig, og jeg helst ikke vil trække 5/6 lan kabler gennem huset. Jeg må derfor spørge jer klogere hoveder, om løsningen virkelig er så simpel, som at købe en af billige 10/100/1000 switches til 2-400kr og så trække et enkelt cat7 kabel til routeren i pulterkammeret?

Altså vil PC og PS5 kunne spille online, samtidig med at der streames 4k på appleTV, alt sammen gennem en enkelt billig switch og gennem et enkelt cat7 kabel?

Og vil et cat6 kabel evt være nok? Eftersom der vil køres cat6 fra switch til de enkelte enheder

Det virker for simpelt og godt til at være sandt

Og så tager meget gerne imod råd, hvis der skulle være andre smartere måder at gøre det på! :-)
Avatar billede kulawig Professor
18. november 2022 - 13:16 #1
som du selv skriver "for godt til at være sandt"

1. brug lidt ekstra og køb en ordentlig switch 10/100 er NO-GO, vælg en der kan gigabit/10 gbit... du bliver glad for at bruge de ekstra 500-1000 kr

feks: https://ipcam-shop.dk/switch-52/tp-link-tl-sg1008p-gigabit-switch-poe-p1286?gclid=Cj0KCQiA99ybBhD9ARIsALvZavWYV0gkKZjfufiDn2_6quSFyqsXiMVhlmEQQaM3yzzF5pb0rp14-n0aAlFPEALw_wcB

2. cat 6e er rigeligt på korte længder

3. steamer du tv MENS du spiller playstation ??
Avatar billede Kristian Praktikant
18. november 2022 - 15:09 #2
Hej, mange tak for svaret.

Jeg kiggede på den switch du linkede til. Er der nogen forskel, ift. denne billigere model:
https://www.avxperten.dk/netvaerk-switch/gigabit-netvaerk-switch-pro-8-port.asp

Den har selvfølgelig ikke PoE, men det går jeg ikke ud fra er relevant til det nævnte udstyr, eller tager jeg fejl? Derudover kan jeg ikke se forskel, men jeg aner vitterligt intet om det.

Ift. kabling, så vil alle fra switchen være korte (1-10m) men det fra router til switch må være omkring 20m. Jeg går ud fra at cat 6e stadig vil være nok?
Jeg har nemlig et langt til at ligge, men opgraderer gerne hvis det gør en forskel.

Og så til dit spørgsmål. Nej, jeg streamer typisk ikke TV mens jeg spiller playstation, men vil gerne have muligheden :-) Desuden er vi flere i huset, og alle apparater har hver sin skerm og alle skal gerne kunne køre samtidig uden friktion.

Takker på forhånd
Avatar billede Kristian Praktikant
18. november 2022 - 15:17 #3
Når du siger 10gbit, er det så en som denne du mener, og vil det gøre en forskel ift. de 100/1000 mbps?
https://www.avxperten.dk/ubiquiti-netvaerk-switch/ubiquiti-unifi-switch-poe-5-port-usw-flex-xg.asp
Avatar billede mikef Praktikant
21. november 2022 - 11:44 #4
Du har ikke noget at bruge en 10 Gbit switch til, medmindre din fiberrouter har en tilsvarende port
Avatar billede kulawig Professor
21. november 2022 - 15:27 #5
#4 har fat i noget der ... hvilken router har din udbyder prakket dig på ?
Avatar billede Kristian Praktikant
24. november 2022 - 12:56 #6
Alright tak. Routeren er en Icotera i4850 fra fastspeed. Ville der være en fordel i at opgradere sådan en?