Avatar billede swamboo Seniormester
23. november 2022 - 21:14 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Width er ikke Width, men Width?!?

Jeg er forvirret.

Jeg skriver:
Columns("G:G").ColumnWidth = 1.44

Men skriver jeg:
MsgBox (Columns("g").Width)
    så bliver svaret 12

og holder jeg musen over feltet, så får jeg tallet 20 pixels.

Hvordan sætter jeg og udlæser jeg samme tal - så er jeg egentlig lige glad om det er pix, tommer eller noget andet - bare noget jeg kan regne med begge steder.... 😁

På forhånd tak!!! 😎
Avatar billede store-morten Ekspert
24. november 2022 - 01:00 #1
Columns("G:G").ColumnWidth = 1.44

'Men skriver du:
MsgBox (Columns("G").ColumnWidth)
'så bliver svaret 1.45

1.44 kan ikke bruges! Det rettes automatisk af Excel til 1.45
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. november 2022 - 12:22 #2
.Width giver bredden i points, og er en 'Read-Only' egenskab.

.ColumnWidth giver bredden i normal tegn (antallet af 0, der kan være i cellen).
Denne egenskab kan både læses og skrives - aftså skjal du benytte .ColumnWidth
Avatar billede jens48 Ekspert
24. november 2022 - 14:17 #3
Men du kan undgå en smule af forvirringen, hvis du går ind i File - Options - Advanced og under Display sætter "Ruler units" til millimeter i stedet for Default Units. Så vil værdien du får når du kører musen over feltet være lig med det du skrev i makroen
Avatar billede swamboo Seniormester
24. november 2022 - 21:50 #4
SUPER!!!! 3 perfekte svar. 1000 tak

Tillægsspørgsmål:
Hvis man vil have flere kolonner talt sammen, virker dette ikke:

MsgBox (Columns("A:G").ColumnWidth)

Kan man gøre noget smart, udover at tælle dem enkeltvis?
Avatar billede jens48 Ekspert
24. november 2022 - 22:41 #5
Du kan mærke A1:G1 op og køre denne makro:

Sub test()
Dim c As Range
x = 0
For Each c In Selection
x = x + c.ColumnWidth
Next
MsgBox (x)
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
24. november 2022 - 22:44 #6
Dim i As Integer

    For Kol = 1 To 7
        KolTotal = KolTotal + (Columns(Kol).ColumnWidth)
    Next
    MsgBox KolTotal