Avatar billede danni2501 Mester
26. november 2022 - 12:34 Der er 1 kommentar

Messenger videoer

Hey eksperter

Hvordan kan det være, at når man modtager videoer i Messenger appen, at der er forskel på hvad kvalitet man kan downloade vidoen i er afhængig af om det er filmetog uploaded fra iPhone eller Android?
iPhone uploader i 720p og kam downloades i 720p. Men Android uploades i 1080p men kan KUN downloades i 368p (368x656)...
Avatar billede eurositi Ekspert
26. november 2022 - 13:32 #1
Det må afhænge af, hvilket tredjepartsprogram, du bruger til at downloade videoer fra Facebook Messenger med. Download er slet ikke understøttet som standard på min Android-telefon.

Med mindre at du har forsøgt at downloade PRÆCIS den samme video på hhv. en iOS enhed og en Android-enhed, er det umuligt at sige, som Facebook gør forskel på de to enheders muligheder.

Det kan også være model-specifikt. Ældre Android-telefoner understøtter givetvis ikke de nyeste videoformater.

Endelig kan det være, at Facebooks egen backend har en præference for video i bestemte formater eller opløsninger - måske 1280x720, mens video i højere opløsning automatisk konverteres til lavere opløsninger, hvis ikke brugeren har en VIP-konto. Det er der i hvert fald noget, der indikerer, når jeg Googler efter svar.

På min Windows-PC kan jeg bruge f.eks. 4K Video Downloader eller YT-DLP til at hente videoklip fra Facebook Videos og Messenger i højere kvalitet - f.eks. 1080p, hvis jeg vælger at downloade videoen i VP9 format (som MKV eller WebM). Hvis jeg derimod vælger H.264 (som MP4), kan jeg kun hente videoen i 720p: https://i.imgur.com/4aDYsxk.png

Dette stemmer i øvrigt godt overens med mulighederne på YouTube, hvor VP9-versionen så godt som altid er i højere opløsning end H.264 (MP4) versionen, som udelukkende er tilgængelig, fordi Apple-enheder har elendig understøttelse af open source-formater som VP9.